Varför känner transformatorn av att inget är anslutet på sek

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sahlin

Varför känner transformatorn av att inget är anslutet på sek

Inlägg av Sahlin »

Sekundärsidan.
Om nu trafon får signaler från ett rör och inget är anslutet på sekundärsidan hur kan det då fungera med att primärsidan känner av detta????
Nerre

Re: Varför känner transformatorn av att inget är anslutet på

Inlägg av Nerre »

Jag är inte riktigt med på vad du menar men primärsidan på en trafo "ser" lasten omvandlat genom transformatorns omsättning.

Har du ingen last på sekundären (= oändligt motstånd) så går det ingen ström på vare sig sekundär eller primär (bortsett från tomgångsströmmen).

Har du en last på sekundärsidan så går det ju ström genom både sekundär och primär.
Sahlin

Inlägg av Sahlin »

Då undrar jag om detta ingen ström är skadligt för något vilket det tydligen är och varför???? Och vad något kan vara??

När jag fått kläm på detta så känns det som om jag vet alla jag undrar över för lång tid framöver.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lasten på sekundärsidan transformeras till primärsidan. Så har du ingen last ansluten = oändlig impedans, har du direkt som anodlast på rören också oändlig impedans. Detta läge är överkritiskt, då varje liten störning i strömmen (du har ju en inställd tomgångsström), speglas från ena transformatorhalvan till den andra och tillbaka och tillbaka igen och du får en självsvängning som plötsligt hanterar stora strömmar.
Men, menar du, det går ju ingen ström. Då får du inte glömma att du har ett AC- och ett DC-läge. Det flyter en likström (bias) vilken du normalt modulerar. Nu har du fått igång en oscillation där då maximalt modulerar biasströmmen vilken ju ser de 3-5 kOhm som en standardtrafo ofta har.
Alltså, en rörförstärkare ska ALDRIG strömsättas utan last ansluten.
Sahlin

Inlägg av Sahlin »

Efter detta sista svaret så kan jag sova lugnt lång tid framöver, känns som om jag vet allt jag behöver veta och lite till.
Får tacka så mycket för den framtida stilla sömnen!!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så bra.
Skriv svar