Kina-beställning nästa (PCB)

danielr112

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av danielr112 »

Likadant som i Eagle. Jag ha mina blåa "wire" runt och den flyttar jag till vad jag vill ha den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Om jag ska vara brutalt ärlig och naiv så var min tanke med alla dessa konstruktioner att det kunde bli fröet till att kunna starta eget.

Tidigare har jag ett gäng luftbyggen modell rörförstärkare som jag tänkte skulle hjälpa till.

Även mina faktiskt mycket bra bordshögtalare med banddiskanter från Kina och Italienska 4" bredbandare tänkte jag skulle hjälpa till.

Men jag är som sagt mest väldigt naiv, faktum är att allt det här bara kommer kosta mig en massa pengar och det kommer inte gå att leva på.

Som hobbyverksamhet går det naturligtvis men jag är tveksam om serieproduktion verkligen kan kallas hobby.

För mig är hobby nåt man gör för att det är kul, inte samma sak flera gånger om för hur roligt är det?

Hobby för mig är nya byggen varje gång ihop med en mängd experimenterande och testande utifrån teorier som man själv kokar ihop, det är hobby för mig.

Det här är nåt slags sugigt mediokert försök att vara märkvärdig.

För nån egen firma lär det knappast bli :rofl

Jag skiter nu i det här och spar mina pengar till nån resa eller nåt (även om jag hatar att resa :D ).

Fan vad jag är misslyckad :D

MVH/Roger
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nej gör klart grejerna nu!

Bara att fixa på så du kommer någon vart och får klart det nu.. :)
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

rogerk8 skrev:Om jag ska vara brutalt ärlig och naiv så var min tanke med alla dessa konstruktioner att det kunde bli fröet till att kunna starta eget.

Tidigare har jag ett gäng luftbyggen modell rörförstärkare som jag tänkte skulle hjälpa till.

Även mina faktiskt mycket bra bordshögtalare med banddiskanter från Kina och Italienska 4" bredbandare tänkte jag skulle hjälpa till.

Men jag är som sagt mest väldigt naiv, faktum är att allt det här bara kommer kosta mig en massa pengar och det kommer inte gå att leva på.

Som hobbyverksamhet går det naturligtvis men jag är tveksam om serieproduktion verkligen kan kallas hobby.

För mig är hobby nåt man gör för att det är kul, inte samma sak flera gånger om för hur roligt är det?

Hobby för mig är nya byggen varje gång ihop med en mängd experimenterande och testande utifrån teorier som man själv kokar ihop, det är hobby för mig.

Det här är nåt slags sugigt mediokert försök att vara märkvärdig.

För nån egen firma lär det knappast bli :rofl

Jag skiter nu i det här och spar mina pengar till nån resa eller nåt (även om jag hatar att resa :D ).

Fan vad jag är misslyckad :D

MVH/Roger
Oavsett om du någon gång i framtiden kommer kunna sälja någon av dina manicker eller inte, så tror jag att du ska börja med att gräva lite där du står. Ställ en enkel fråga - har jag någonting att sälja som folk vill köpa? Om svaret är nej så har du två alternativ. Bygg något folk vill köpa, eller fortsätt som du håller på nu, ha det som hobby. :-)

Det är aldrig fel med självkritik. Jag noterar att du använder i stort samma vokabulär vid självkritik som när du ger dig på andra forummedlemmar.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Roger: Ett tips innan du investerar tid och pengar i drömmen om en egen verksamhet är att studera det som gäller CE-märkning. Det är tyvärr inte alldeles enkelt att vara tillverkare nu för tiden...

http://www.elsakerhetsverket.se/andra-a ... CE-market/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

überfuzz skrev: Oavsett om du någon gång i framtiden kommer kunna sälja någon av dina manicker eller inte, så tror jag att du ska börja med att gräva lite där du står. Ställ en enkel fråga - har jag någonting att sälja som folk vill köpa? Om svaret är nej så har du två alternativ. Bygg något folk vill köpa, eller fortsätt som du håller på nu, ha det som hobby. :-)

Det är aldrig fel med självkritik. Jag noterar att du använder i stort samma vokabulär vid självkritik som när du ger dig på andra forummedlemmar.
Fasen vad du har blivit trevlig då, höll nästan in på målsnöret ;)

MVH/Roger
PS
Du har faktiskt varit trevlig vid flera olika inlägg det senaste så ta inte min gliring för allvarligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

carpelux skrev:Roger: Ett tips innan du investerar tid och pengar i drömmen om en egen verksamhet är att studera det som gäller CE-märkning. Det är tyvärr inte alldeles enkelt att vara tillverkare nu för tiden...

http://www.elsakerhetsverket.se/andra-a ... CE-market/
Det här är ett bra tips faktiskt, speciellt mina rörslutsteg kan knappast möta CE-kravet ty de har inte ens riktig X-konding över matningen in på trafon (sitter en standard polypropylen där nu som funkar lite som gnistsläckare).

Måste säga att ditt tips inspirerar, tack!.

Jag uttryckte mest min frustration igår, men drömmen försvinner inte så lätt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev: Lite DRC-fel blir det men de är inte värre än att de går att rita om ganska enkelt.

Vi kanske tittat på olika projekt men KSS_R ger en mängd fel både ERC och DRC. Jag tror ERC-felen måste rättas till först, det verkar som att en del nät bara ser ut att mötas men inte gör det ("bollarna" saknas).

Det är pengar i sjön att skicka kort på produktion som sedan visar sig inte fungera även om jag tror dessa fel fastnat i web-valideringen hos t.ex. OSHPark och inte varit möjliga att beställa.
DRC fel KSS_R 2.PNG
Jag ser nu tydligt att Ni har rätt, den där korsningen över hålet kommer inte att funka.

Konstigt ändå för detta är autoroutat.

MVH/Roger
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Autoroutingen i all ära men den är ju gjord av en människa :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

carpelux skrev:Roger: Ett tips innan du investerar tid och pengar i drömmen om en egen verksamhet är att studera det som gäller CE-märkning. Det är tyvärr inte alldeles enkelt att vara tillverkare nu för tiden...
Och där så snurrar man direkt in på en tidigare diskussion gällande routning av mönsterkort. Ska man ha en chans att uppfylla EMC-direktivet, så kan man inte nöja sig vid att designen "gick igenom" autoroutningen (menar inte att det inte går att göra en okej layout med autorouter, men det är inte bara till att låta den gå lös fullständigt), det vill till en god layout. En bra layout är alltså inte bara för syns skull eller en smaksak huruvida det är värt att lägga tid och energi på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vänta och belägg, nu ska ni få höra :)

Kinesens engelska är inte världens bästa men det är inte min heller, såhär säger han nu:

"Dear Roger:
My friend, are you receive my new questions 45.00USD per each part ?
Do you need make these samples now?
so I will make a PI to you.
Best Regards!
David"

Jag tycks alltså ha lyckats pruta ner priset till nära hälften :D

Så nu handlar det "bara" om 10k, vi kontrollräknar:
24X45X10=10800.

Detta är dock fortfarande alldeles för mycket, jag vill ner till 5k och inte en krona till.

Men jag tänker inte pressa kinesen mer, det här budet är mycket förmånligt.

Nu tänker jag dock vända på steken, istället för att låta kinesen enbart producera de mer komplexa korten (8st) så ska jag nu kalkylera med att han tillverkar dom andra 17 som jag dock skulle kunna tillverka själv men som samtidigt är mina mest intressanta konstruktioner, då blir kalkyleringen:
17X45X10=7600.

Aj, det är mer än 5k.

Bara de komplexa konstruktionerna (inklusive dubbelpläterad RGS) ger:
8X45X10=3600

Intressant :)

Måste fundera lite mer på detta men känner att jag bör ge kinesen ett definitivt besked senast i morgon.

MVH/Roger
PS
Beställer jag så kommer jag öka antalet kort per part (som han säger) till tio och detta enbart för att jag tycker mig förstå att det inte kostar nåt nämnvärt extra för honom.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Tror ändå andra ställen är billigare. T ex har du kollat på https://www.elecrow.com/ ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

danielr112 skrev:Autoroutingen i all ära men den är ju gjord av en människa :D
Människan som konstruerade autoroutern måste i så fall haft hjärnsläpp för inte kan man tillåta datorn/autoroutern att routa direkt över ett hål, det måste ju var hur enkelt som helst att spärra den för det för det behövs knappt matte :D

Men observera att jag inte klagar på autorotern rent allmänt, i det här fallet har den gjort fel men annars kan vi nog vara överens om att den mycket sällan gör fel.

I mitt (eventuellt) fortsatta caddande kommer jag använda autoroutern så mycket det går men då bara på layouter som ser mycket svåra ut att få till manuellt.

Jag måste dock erkänna att jag är lite besviken över den autoroutade KLD_F, denna hade gått att routa manuellt och därmed blivit mycket "snyggare" men jag var för bekväm för det ty antal förbindningspunkter var över 400.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: En mer praktisk lista på mitt bibliotek är följande (och den får du gärna generera):
1) con-ptr500/AK500/2 (Plint 2P)
2) con-ptr500/AK500/3 (Plint 3P)
3) testpad/TP/TPPAD1-13
4) TO3-2N3055
5) TO3-2N2955
6) TO3-2SK175
7) TO3-2SJ55
8. TO220-BDX33
9) TO220-BDX34
10) TO220-BD911
11) TO220-BD912
12) TO220-IRF640
13) TO220-IRF9640
13) TO126-BD139
14) TO126-BD140
15) TO92-BC546B
16) TO92-BC556B
17) TO92-BC517
18) TO92-BC516
19) TO92-BF245A
20) ic-package.lbr
21) resistor/R-EU/R-EU 0309/12
22) resistor/R-EU/R-EU 0207/V
23) Kondensator: rcl/C-EU/C-EU075-032X103
24) Kondensator Rad: rcl/CPOL-EU/CPOL-EUE5-10,5
25) Kondensator Rad: rcl/CPOL-EU/CPOL-EUE10-20
26) Kondensator Axiell: rcl/ CPOL-EU/CPOL-EUE30-10AXIAL
Bifogar en första version där jag bara kopierat in det jag hittade i standardbiblioteken och kapat bort de kondensator- och resistorvarianter du inte ville ha genom att redigera library-filen med en texteditor.

Följande hittade jag inte, vet du om de finns eller skall jag sätta ihop dem?
  • 5) TO3-2N2955 Saknas?
    6) TO3-2SK175 Saknas?
    7) TO3-2SJ55 Saknas?
    8) TO220-BDX33 Saknas?

10) TO220-BD911 Saknas?
    11) TO220-BD912 Saknas?
    12) TO220-IRF640 Saknas?
    13) TO220-IRF9640 Saknas?
rk1 library 1.png
rogerk8 skrev: Sen vill jag som sagt kunna göra "use" på andra bibliotek vid behov men i regel kommer jag inte behöva det.
Jag tror du måste ändra bibliotekssökvägarna i så fall. Spara ner ditt specialbibliotek till en egen katalog bland dina användarfiler (Mina dokument etc.)

Starta Eagle och i kontrollpanelen (det första fönstret som visas, inte ditt projekt) gå till Options->Directories->Libraries och skriv in sökvägen till ditt specialbibliotek istället för standardsökvägen.
rogerk8 skrev: Jag skulle vilja ha tag i nåt som liknar en komplementär BF245A också, sen skulle jag vilja ha ett komplementärt par MOS också alla dessa i TO92-kapsel.
P-kanals JFET? Har jag nog aldrig använt, dessa verkar ha mycket att välja på i hålmonterat: http://www.interfet.com/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

danielr112 skrev:Tror ändå andra ställen är billigare. T ex har du kollat på https://www.elecrow.com/ ?
Har du tittat nåt på samuraj-fiilmer i dina dar? :)

Där handlar det mycket om heder.

Jag har alltså en kinakontakt som är mycket trevlig och han har hjälpt mig med att ta fram hela två olika typer av transformatorer (för rörförstärkare) och han har även producerat en design om tio kort förra året åt mig detta samtidigt som allt varit till absolut största belåtenhet.

Att då springa omkring och söka lägsta möjliga pris när man har en sån bra kontakt och vän, det är inte hedersvärt utan mest billigt.

Men det är klart, om priset blir hemskt mycket över det förväntade (som det blev för mig) så kan man inte klandra folk som gör det.

Jag vill däremot behålla och hedra min kina-kontakt så mycket det går, därför går andra tillverkare bort.

Dessutom är hans priser inte skyhögt över andras, mest en bra service.

MVH/Roger
PS
Jag handlar aldrig på Lidl heller, handlar mest i min lokala ICA-butik som är erkänt lite dyrare men jag får en del annat för pengarna såsom närheten till affären och trevlig personal.
Skriv svar