Cirkulationspump Wilo har stannat
Cirkulationspump Wilo har stannat
Pumpen surrade mystiskt, så jag rattade på hastighetsreglaget (Markerat med lägena I, II och III) för att lyssna hur det lät vid olika varvtal.
Då stannade pumpen.
Reglaget är kopplat till pumpen i en kontakt med åtta anslutningar. Jag numrerar dessa från vänster till höger som 1-8 om man tittar på pumpen enligt bild.
Oavsett hur jag ställer vridreglaget ohmar jag följande kopplingar:
1 hög impedans mot allt
2 kondensatorn <-> L
3 (kontaktbleck saknas i pumpen)
4 (kontaktbleck saknas i pumpen)
5 hög impedans mot allt
6 (kontaktbleck saknas i pumpen)
7 N
8 L
Där N och L är 230V AC in. L kopplar via 2uF till kontakt 2.
Är det någon som har koll på detta? En fråga är om pumpen borde snurra då kontakt 2, 7 och 8 är kopplade enligt ovan. Det kanske den borde.
(Jag har inte hittat en officiell beskrivning av kontakten och jag har inte ohmat pumpen ännu.)
Jag kan tänka mig att fulkoppla rakt in på kontakterna på pumpen om jag bara vet pinouten. Jag vet historiskt att huset tappar en grad var tredje timme ungefär.
(Jag har inte provat att dra igång pumpen manuellt. När jag börjar lossa mittskruven sprutar det ut 65-gradigt otransparant vatten som luktar däckbytarverkstad, så jag tänker att man nog bör tömma ut vatten motsvarande ovanvåningen först!)
EDIT: Tacksam för hjälp!
Då stannade pumpen.
Reglaget är kopplat till pumpen i en kontakt med åtta anslutningar. Jag numrerar dessa från vänster till höger som 1-8 om man tittar på pumpen enligt bild.
Oavsett hur jag ställer vridreglaget ohmar jag följande kopplingar:
1 hög impedans mot allt
2 kondensatorn <-> L
3 (kontaktbleck saknas i pumpen)
4 (kontaktbleck saknas i pumpen)
5 hög impedans mot allt
6 (kontaktbleck saknas i pumpen)
7 N
8 L
Där N och L är 230V AC in. L kopplar via 2uF till kontakt 2.
Är det någon som har koll på detta? En fråga är om pumpen borde snurra då kontakt 2, 7 och 8 är kopplade enligt ovan. Det kanske den borde.
(Jag har inte hittat en officiell beskrivning av kontakten och jag har inte ohmat pumpen ännu.)
Jag kan tänka mig att fulkoppla rakt in på kontakterna på pumpen om jag bara vet pinouten. Jag vet historiskt att huset tappar en grad var tredje timme ungefär.
(Jag har inte provat att dra igång pumpen manuellt. När jag börjar lossa mittskruven sprutar det ut 65-gradigt otransparant vatten som luktar däckbytarverkstad, så jag tänker att man nog bör tömma ut vatten motsvarande ovanvåningen först!)
EDIT: Tacksam för hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Cirkulationspump Wilo har stannat
Byt pump, lagerna förmodligen slut så den inte orkar snurra.
Ja det skall komma vatten ur den när mittskruven är borta, att det sprutar tyder på att motorn fastnat, den skall normalt sett fjädra ut när den inte snurrar och "täta" mot hålet.
Ja det skall komma vatten ur den när mittskruven är borta, att det sprutar tyder på att motorn fastnat, den skall normalt sett fjädra ut när den inte snurrar och "täta" mot hålet.
Bra svar, tack för det! Jag skall byta. Det jag trevar lite efter är om det finns något sätt värt att prova som kunde skrämma igång den igen så att den rullar tills jag är redo att byta. Det är under nollan ute just nu.
Det sitter nästan alltid avstängningsventiler på båda sidorna av pumpen, stäng av dem och ta ur mittskruven och se om du kan sno igång den, stäng av direkt om du lyckas och gör omvänt med mittskruven och avstängningsventilerna.
Med lite tur kan du få igång den.
1 Ställ den på max (mina har haft tre lägen)
2 Ta bort "mittskruven" (kommer som du skriver, härligt doftande vatten)
3 Stoppa in skruvmejseln och snurra igång den
4 Skruva tillbaka mittskruven
5 Byt pump
1 Ställ den på max (mina har haft tre lägen)
2 Ta bort "mittskruven" (kommer som du skriver, härligt doftande vatten)
3 Stoppa in skruvmejseln och snurra igång den
4 Skruva tillbaka mittskruven
5 Byt pump

- prototypen
Byt så här i början av veckan, min pump gav upp på juldagen, kostade 10 papp att få tag på en ny.
Protte
Protte
En av mina söner fick problem med 2 cirkulationspumpar som falerade inom samma vecka.
I båda fallen hade kalkavlagringar i och kring impellern stoppat pumparna.
Ta isär och rengör. Det är enkla grejer med vattensmorda lager.
/ziw
I båda fallen hade kalkavlagringar i och kring impellern stoppat pumparna.
Ta isär och rengör. Det är enkla grejer med vattensmorda lager.
/ziw
Tack för alla era tips! Jag kunde inte lossa mittskruven med vatten i systemet, och när jag ändå tömde verkade det vettigt att byta till ny pump.
Jag har ambitionen att återkomma när jag dissikerat den gamla, ifall det finns något att lära där.
Jag har ambitionen att återkomma när jag dissikerat den gamla, ifall det finns något att lära där.
-
Varför kunde du inte lossa mittenskruven?
Visst kan dom sitta men är bara att ta en modell gigantisk skruvmejsel och ta i lite. Brukar i värsta fall bara droppa ut en mindre mängd om nu inte pumpen är totalt slut.
Visst kan dom sitta men är bara att ta en modell gigantisk skruvmejsel och ta i lite. Brukar i värsta fall bara droppa ut en mindre mängd om nu inte pumpen är totalt slut.
Jag har inte provat att dra igång pumpen manuellt. När jag börjar lossa mittskruven sprutar det ut 65-gradigt otransparant vatten som luktar däckbytarverkstad, så jag tänker att man nog bör tömma ut vatten motsvarande ovanvåningen först!
- prototypen
Man ska vara rädd om det syrefria vattnet.
Man ska undvika att tömma systemet och vattnet "hänger" upp till 10 meters höjd så om man stänger termostaterna så rinner det inte ut så mycket vatten.
Protte
Man ska undvika att tömma systemet och vattnet "hänger" upp till 10 meters höjd så om man stänger termostaterna så rinner det inte ut så mycket vatten.
Protte
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Normalt sett har man avstängnings kranar på var sin sida om cirkulations pumpen så inget vatten går till spillo.
Pumpen sitter i en Cetetherm fjärrvärmeväxlare, och det saknas avstängningskranar runt pumpen. Det blir väl billigare så.
Jag har inte öppnat den gamla pumpen ännu, men den roterar ganska lätt när jag drar den med skruvmejsel. Rotorn verkar ha ett axiellt spel på kanske 1-2mm, dvs om jag lutar pumpen så att "framsidan" kommer nedåt faller rotorn fram (klonk!), och den faller bak (klonk!) igen när jag lutar framsidan uppåt. Jag tänker att det är detta TomasL upplyste om.
Pumparna har tydligen utvecklats på 15 år. Den gamla drog 30-65W, medan den nya påstår sig dra max 11W!
Jag har inte öppnat den gamla pumpen ännu, men den roterar ganska lätt när jag drar den med skruvmejsel. Rotorn verkar ha ett axiellt spel på kanske 1-2mm, dvs om jag lutar pumpen så att "framsidan" kommer nedåt faller rotorn fram (klonk!), och den faller bak (klonk!) igen när jag lutar framsidan uppåt. Jag tänker att det är detta TomasL upplyste om.
Pumparna har tydligen utvecklats på 15 år. Den gamla drog 30-65W, medan den nya påstår sig dra max 11W!