Jag har läst mycket om att AVR är jättelätt att programmera, bara ett par motstånd och sladdar till paralellporten. Går samma sak att göra med PIC?
Jag har läst att man kan kompilera C-kod till AVR med GCC. Det går inte till PIC eller? Finns det någon fri/gratis C-kompilator till PIC? Helst en för Linux..
Var köper man AVR billigast? Såg att Kjell&Co hade billiga PIC, 19:- för den minsta (DIL8)
Jag gissar att Elfa har, men de brukar ju vara rätt dyra...
Om jag skulle välja PIC, är Kjell's 19kr-variant bra?
Har den inbyggd oscillator, eller måste man ha en kristall till den? Jag såg nånstans att nån använde en keramisk kondensator istället för kristall, funkar det?
Om jag väljer AVR, vilken modell är lämplig då? Den ska vara så liten som möjligt (hålmonterad dock), det är väl DIL8-modellerna som är de minsta isf? Det är bra om den har inbyggd oscillator också, så slipper man ha en kristall..
När jag fått lite kläm på mikroprocessorprogrammering så tänkte jag bygga en slags slump-matris-baserad inloggningsdosa, ungefär som SEB's internetbank-inloggningsdosor..

För er som inte vet hur det funkar; "dosan" innehåller en jättestor matris/tabell fylld med slumpmässiga tal. När man ska logga in så får man en kod på sin datorskärm, som man knappar in i dosan.
Koden är X- och Y-koordinater i matrisen, så dosan plockar fram siffrorna från rätt "ruta" och visar den på dosans lilla LCD-display, så att användaren kan knappa in koden i datorn, och koden verifieras sedan mot webserverns kopia av matrisen.