RGB-moddat TV-spel visar fel färger (ibland) [LÖST]
RGB-moddat TV-spel visar fel färger (ibland) [LÖST]
Hej!
Jag har precis modifierat ett gammalt Philips G7000 TV-spel för att få en RGB Scart-utgång i stället för RF-utgång.
Problemet jag har stött på är att inne i spelen så är det fel färger, medan start-bilden innehåller rätt färger.
Jag har provat de spel som jag har tillgång till och RGB- och RF-utgången ger bara lika färger när det står "SELECT GAME".
Bilspelet ska t.ex. ha någon rosa/lila bakgrund enligt manualen, men RGB-utgången ger svart bakgrund där.
Kan det vara så tokigt att spelutvecklarna har räknat med RF-utgångens brister när de har valt färger i spelen, och nu med RGB-modden så avslöjas dessa brister?
Guiden som jag har använt mig av: http://gamesx.com/wiki/doku.php?id=av:g7000_av
Jag har precis modifierat ett gammalt Philips G7000 TV-spel för att få en RGB Scart-utgång i stället för RF-utgång.
Problemet jag har stött på är att inne i spelen så är det fel färger, medan start-bilden innehåller rätt färger.
Jag har provat de spel som jag har tillgång till och RGB- och RF-utgången ger bara lika färger när det står "SELECT GAME".
Bilspelet ska t.ex. ha någon rosa/lila bakgrund enligt manualen, men RGB-utgången ger svart bakgrund där.
Kan det vara så tokigt att spelutvecklarna har räknat med RF-utgångens brister när de har valt färger i spelen, och nu med RGB-modden så avslöjas dessa brister?
Guiden som jag har använt mig av: http://gamesx.com/wiki/doku.php?id=av:g7000_av
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Zkronk 12 februari 2017, 20:39:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: RGB-moddat TV-spel visar fel färger (ibland)
Intressant. Har faktiskt sneglat på just den modden jag också, fast kompositvideo då jag inte vill ha för bra bild - mest för att slippa kanalsökningar och kunna få bild automatiskt när TV'n startar.
Gällande själva problemet kan det nog mycket väl vara så att det är någon chroma blödning eller liknande som filtreras bort?
Gällande själva problemet kan det nog mycket väl vara så att det är någon chroma blödning eller liknande som filtreras bort?
Det ser ut som att bara den gröna färgen som inte hänger med.
Det enklaste sätet att testa bygget är att ta ut RGB signal från TV-en och
mata in i bygget och mäta med oskiloskop. Är det rätt då kan det vara som du
misstänker
misstänker
-
Scartkontakten är väl tidernas sämsta kontakt, eller rättare sagt brist på kontakt. Testa och tryck och lirka lite på kontakten och se om färgerna ändras. Tack och lov för HDMI standarden 

Om scarten är så dålig så är HDMI också i gått sällskap.
Har jobbat med scarten sen den kom och har inte upplev några större problem
Har jobbat med scarten sen den kom och har inte upplev några större problem
Jag har provat att vicka lite på scart-kontakten samt provat båda scart-ingångarna på TVn men det ger samma resultat...
För att verifiera signalerna med oscilloskop, vad är det jag ska kika efter då? Amplituden på signalerna?
Funderar på att lite snabbt testa kompositvideo-varianten som man också kan göra, och se vad för färger den ger.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med att ta ut RGB-signaler från TVn däremot. Jag har inga utgångar förutom 2 st RCA-kontakter som är till för ljud på TVn.
För att verifiera signalerna med oscilloskop, vad är det jag ska kika efter då? Amplituden på signalerna?
Funderar på att lite snabbt testa kompositvideo-varianten som man också kan göra, och se vad för färger den ger.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med att ta ut RGB-signaler från TVn däremot. Jag har inga utgångar förutom 2 st RCA-kontakter som är till för ljud på TVn.
Fast tittar man på första skärmen, där det står "SELECT GAME", så visas alla färger korrekt, inklusive den gröna.breflabb skrev:Det ser ut som att bara den gröna färgen som inte hänger med.
misstänker
Jag menar att du skall ta ut RGB från en scart från en TV och testa byget.Zkronk skrev:Jag har provat att vicka lite på scart-kontakten samt provat båda scart-ingångarna på TVn men det ger samma resultat...
Här är scart kopplingen
Kom på en grej till.Man kan försöka med en helskärmad scartkabel och koppla
skärmen till jord
skärmen till jord
-
Scartkontakt med tung tjock kabel utan skruvfastsättning är verkligen en kass kontakt. HDMI är ju betydligt bättre. Jag vil inte bråka om detta. Jag bara konstaterar vad många med mig tycker.
Det finns scartkablar som inte är tjockare än HDMI kabel och därmed inte tyngre heller
Har använt scart sen den kom och använder det flitigt fortvarande utan problem
och glappbesvär.En bra scart sitter bättre än en HDMI med samma tjocklek
Har använt scart sen den kom och använder det flitigt fortvarande utan problem
och glappbesvär.En bra scart sitter bättre än en HDMI med samma tjocklek
Jag verkar inte vara den enda med det här problemet...
Nu i kväll när jag googlade mera så hittade jag detta:
Tyvärr så står det inte något om vad som orsakar detta eller någon lösning på det.
Nu i kväll när jag googlade mera så hittade jag detta:
http://www.nightfallcrew.com/20/07/2013 ... video-mod/My mate has been installing this mod in my G7000 for me, but we’re experiencing the strangest thing.
While the picture itself is very good, the colours are acting really strange: Purple becomes black. White becomes green. Red becomes dusty green.
The boot picture “SELECT SCREEN” seems fine regarding colours. For example, the purple colour in the “E” is fine. But when we start a game, the colours aren’t correct anymore. E.g. the purple background in Race is black.
Tyvärr så står det inte något om vad som orsakar detta eller någon lösning på det.
Om inte jag minns fel från när jag höll på med VGA till SCART så behöver man ha syncpulser på RGB-signalerna också eftersom signalerna clampas på lägsta nivån. Svartnivån ligger en liten bit upp i signalen. Så för att det ska fungera med rätt färger måste den negativa syncen läggas till.
https://www.maximintegrated.com/en/imag ... 3Fig02.gif
https://www.maximintegrated.com/en/imag ... 3Fig02.gif
Ja, nu har jag lyckats lösa problemet!
Jag hittade den här tråden http://videopac.nl/forum/index.php?topic=1136.0 där de använder kretsen från efterträdaren G7200 som har RGB-utgång redan från fabrik, i stället för den krets som jag försökte mig på.
Där används en blanking-signal, som inte används alls i kretsen jag använder mig av.
Så lösningen var att först ta blanking-signalen från pin 39 på Intel 8048-mikrocontrollern, skicka den genom en inverterare (74LS04) och sedan vidare till de 4 AND-grindarna (74LS08), tillsammans med R, G, B och luminans. Efter det vidare till den kretsen jag hade sedan tidigare.
Jag hittade den här tråden http://videopac.nl/forum/index.php?topic=1136.0 där de använder kretsen från efterträdaren G7200 som har RGB-utgång redan från fabrik, i stället för den krets som jag försökte mig på.
Där används en blanking-signal, som inte används alls i kretsen jag använder mig av.
Så lösningen var att först ta blanking-signalen från pin 39 på Intel 8048-mikrocontrollern, skicka den genom en inverterare (74LS04) och sedan vidare till de 4 AND-grindarna (74LS08), tillsammans med R, G, B och luminans. Efter det vidare till den kretsen jag hade sedan tidigare.
Re: RGB-moddat TV-spel visar fel färger (ibland) [LÖST]
Grymt, då skall jag göra samma sak på min när den kommer hem från muséet igen om ett par månader