Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:För det första ger smältlimmet inget tryck som gör att vitlimmet tar som det ska.
Smältlimmet bygger, för det andra, lite grann och ger en spalt där vitlimmet fungerar som "spackel" och vitlim som spackel är lika bra som att täta håligt avgasrör med kontorslim.

Lyssna på proffsen för en gångs skull: stryk tunt med vitlim, sammanfoga och sätt press på. Att köra smältlim ger bara en sämre fog. Varför välja fullständigt omöjliga och usla lösningar?
Men kära vän, hur föreslår du att jag ska pressa ihop säg ett par bitar 4mm plyfa som är säg 40mm*25mm?

Då har jag alltså två sådana bitar som skall limmas ihop utmed långsidan, hur menar du att jag ska kunna sätta press på det?

Utan att tillverka en väldigt komplex fixtur.

Nej, jag säger mycket vitlim+smältlim+handpress i 10s.

MVH/Roger
PS
Vitlim+smältlim måste ju i alla fall vara bättre än enbart smältlim, eller hur?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I den situation använder jag ett bord + några böcker. Fungerar ypperligt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Å andra sidan är det här ju ett långtidsprojekt så att låta limningen ta en halvtimme eller 20 minuter spelar ju då ingen roll.
Och fortfarande man måste ha tryck på vitlimsfogen!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja är ju bara att ta en liten klämma eller en vikt och lägga på. Smältlimmet kommer som sagt göra att vitlimmet inte biter och det kommer lossna rellativt lätt igen.
hsd

Inlägg av hsd »

tecno skrev:
Lyssna på proffsen för en gångs skull
Men det skiter han ju kategoriskt till att göra, låt honom köra sitt race ( skit in = skit ut )
SISU Bild
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

det är inte alltid man behöver maximal styrka, det är ju en dimensioneringssak.
Så det kan funka med ett svagare lim oxå, men styrkan ska ju vara stabil o inte ändra sig, som smältlim på trä kan göra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Instämmer med ovanstående talare.

MVH/Roger
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du instämmer om att smältlim kommer röra på sig och inte är idealt?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Du instämmer om att smältlim kommer röra på sig och inte är idealt?
Det också, men främst instämmer jag med den här biten
Vilket topnotch-muppar härinne tycks vägra inse.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

En liten notering.

Även om jag hade kunnat få nån att borra ett 5mm-hål genom en 250mm lång "tonarm" på 8X8mm så hade det inte funkat.

Det hade inte funkat för själva upphängningen (tänker bara på motviktstrucken nu) kräver ett horisontellt hål i tonarmen.

Visst, man kan köra väldigt klen skruv men jag nyttjar mest M3 och D5-M3=2mm dvs kabeln på dryga 3mm kommer inte förbi upphängningen.

Jag skulle behöva gå ner till en skruvtjocklek om 1mm för att kunna få kabeln att gå förbi ordentligt (alternativt ännu större hål men då måste nog tonarmen också bli grövre).

Det ska bli intressant att se vilka dimensioner internt och externt jag kan få tag i vad det gäller bambu.

Så länge det axiella hålet är större än 4mm blir det med min fiskelina-upphängning inga problem, motviktstruck-upphängningen kan dock få problem, skulle föredra ett axiellt hål på minst 6mm då (och nyttja M2).

MVH/Roger
PS
Oavsett typ av tonarm vill jag ha minst 6mm axiellt hål, bestämmer jag nu.
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 februari 2017, 18:58:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:
Vilket topnotch-muppar härinne tycks vägra inse.
Jag accepterar utmärkelsen!. Tack för den fina gliringen!!! Djävla mycket tack!!! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

rogerk8 skrev:En liten notering.

Även om jag hade kunnat få nån att borra ett 5mm-hål genom en 250mm lång "tonarm" på 8X8mm så hade det inte funkat.

Det hade inte funkat för själva upphängningen (tänker bara på motviktstrucken nu) kräver ett horisontellt hål i tonarmen.

Visst, man kan köra väldigt klen skruv men jag nyttjar mest M3 och D5-M3=2mm dvs kabeln på dryga 3mm kommer inte förbi upphängningen.

Jag skulle behöva gå ner till en skruvtjocklek om 1mm för att kunna få kabeln att gå förbi ordentligt (alternativt ännu större hål men då måste nog tonarmen också bli grövre).

Det ska bli intressant att se vilka dimensioner internt och externt jag kan få tag i vad det gäller bambu.

Så länge det axiella hålet är större än 4mm blir det med min fiskelina-upphängning inga problem, motviktstruck-upphängningen kan dock få problem, skulle föredra ett axiellt hål på minst 6mm då (och nyttja M2).

MVH/Roger
PS
Oavsett typ av tonarm vill jag ha minst 6mm axiellt hål, bestämmer jag nu.
Varför inte ta en bit av ett fiskespö av kolfiber. Såga av valfri längd. Iofs. så är det lite koniskt, men på så korta bitar märks det nog inte.

[edit]:

Finns visst att köpa exvis: http://carbix.se/product.html/kolfiberror-4
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Intressant, tack!

Dock är detta som sagt inget topnotch-projekt så jag föredrar nog bambu :)

Annars tyckte jag det var skumt hur han definierade rören genom att ange en dimension om t.ex 8X6mm, vadå rör säger jag då?

Eller kanske han menar 8mm utvändig diameter och 6mm invändig diameter?

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 februari 2017, 22:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu uppgraderat motviktstrucken, jag borrade bara ett 6mm grunt hål på 2mm (dvs axeldiametern) i botten på tonarmsstommen, sen nyttjade jag 21X34mm istället för 21X44mm tonarmsstomme och stämjärnade ut ett hack för tonarmen.

Tyvärr visade det sig att dessa dryga 10mm i hack-bredd ändå blev för mycket men iom att jag har 6mm stämjärn från ELFA numera så går det att göra om och då ska jag nog sikta på 9mm (tonarmen är 8mm).

Annars blev det faktiskt bättre, tonarmen hänger rakt och fint i den nya tonarmsstommen samtidigt som höjden faktiskt tycks vara optimal.

Nu ska jag ju inte köra såhär ändå utan nyttja fiskelina-upphängningen men det är ändå intressant att se hur bra det blev.

Det är roligt med dessa typer av mekaniska projekt ibland, jag har lärt mig massor om hur man hanterar de få verktyg jag har, till exempel så måste man vara observant på hur man monterar borrmaskinen i borrstativet om man vill ha saker raka.

Ärligt talat är detta ganska irriterande, kanske man kan få tag i en Skil original som alltid är lodrätt istället för den Biltema-skit jag nu använder för ärligt talat hur jag än måttar med ögonen kommer det aldrig bli riktigt rakt.

Fast å andra sidan bygger jag ju bara saker som är "Good Enough" ändå :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har börjat fundera på ett litet experiment.

När jag körde med slitsad (för kilrem) mässingstrissa som motortrissa så märkte jag att bara om höjden hos gummisnodden var samma som hos skivtallrikstrissan så stannade gummisnodden snällt kvar.

Min fundering är nu om motortrissan verkligen behöver vara slitsad för att gummisnodden ska stanna kvar dvs, stannar den fortfarande kvar om jag bara har två likadana rundstavstrissor utan slits MEN att jag lägger gummisnodden på "exakt" samma höjd på dom båda trissorna?

Jag är lite rädd för att minsta lilla vinkelfel och gummisnodden kommer krypa iväg för med en slitsad mässingsdtrissa så håller den lite grand emot.

Det här kommer bli mitt nästa experiment :)

Sen har jag en annan fundering, jag såg på nån typ HiFi-mässa att nån hade byggt en skivspelare där motorn var en bra bit utanför chassit men att drivremmen var en ynkligt tunn gummisnodd som faktiskt tom var knuten.

Jag gillar den approachen men nu är frågan, vad var det för rem?

Den var vit, rund och var mindre än 1mm grov, undrar om en tygaffär kan ha nåt sånt?

Jag har sett sådana gummisnoddar förut nånstans men kan inte komma ihåg vart, för visst är det väl nån slags gummisnodd?

Det måste vara en gummisnodd på nåt sätt, kommer ihåg hur jag gillade knuten med lite ändar som bara snurrade runt :D

MVH/Roger
Skriv svar