Faran med nyckellösa låssystem
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Hade en bil här som var "nyckellös" enligt reklamen. Behövde trycka på en knapp på handenheten för att låsa upp dörren. Sedan var det en startknapp i stället för tändningslås med nyckel. Tyckte det var korkat att behöva ta upp "nyckel" ur fickan för att låsa upp, nu förstår jag varför.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
En mycket märklig inställning.Mr Andersson skrev:Jag tycker faktiskt drabbade bilägare får skylla sig själva om bilen blir stulen. Det är ju på grund av extremt lata förare som tycker att det är för jobbigt att trycka på en lås upp-knapp som vi har fått den här lösningen.
En knapp för att låsa upp eller en strömbrytare för att stänga av nyckeln och det här problemet hade inte alls funnits.
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Gimbal: Inte sååå märklig tycker jag.
Mr Andersson: Jag tror inte det är lata bilägare som har drivit fram det här. Det är nog snarare industrin som är kåta på nya finesser.
Mr Andersson: Jag tror inte det är lata bilägare som har drivit fram det här. Det är nog snarare industrin som är kåta på nya finesser.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Om man t.ex. har varit och handlat (och har en stor papperskasse i vardera hand) så har jag full förståelse för att man tycker det är smidigt med ett nyckellöst system med "fotöppning" av bakluckan, man slipper ställa ner papperskassarna som man har i händerna på den snöslaskiga marken för att ta upp nyckeln ut fickan.
Har man plastpåsar så löser det visserligen problemet med att kassen inte tål vätan, men man får ändå in en massa vatten och smuts i bilen om man behöver ställa ner kassarna på marken.
Jag gissar att det faktiskt främst är kvinnors intresse som drivit fram de nyckellösa systemen, män shoppar antagligen inte i lika stor utsträckning och har alltså inte samma förståelse för problemet.
Har man plastpåsar så löser det visserligen problemet med att kassen inte tål vätan, men man får ändå in en massa vatten och smuts i bilen om man behöver ställa ner kassarna på marken.
Jag gissar att det faktiskt främst är kvinnors intresse som drivit fram de nyckellösa systemen, män shoppar antagligen inte i lika stor utsträckning och har alltså inte samma förståelse för problemet.
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Näedu Nerre, jag tror inte det har varit den drivande kraften.
- tecno
- Inlägg: 27266
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Helt klart, mestadels ogenomtänkta och helt onödiga.industrin som är kåta på nya finesser
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Alltid lockar det någon till att köpa, att bilen sedan dagen efter blir stulen är en bisak.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
> japp, tänkte fel, skit samma, att i en bullrig miljö kunna höra ett pip i fickan...
Speciellt på ICA Maxi eller Willys med 20 kassor som piper hela tiden.
> Tyckte det var korkat att behöva ta upp "nyckel" ur fickan för att låsa upp,
Tycker jag med, så jag trycker på knappen i fickan utan att ta upp nyckeln.
> Om man t.ex. har varit och handlat (och har en stor papperskasse i vardera hand)...
Ett väldigt "konstruerat" scenario. Har jag inte handlat mer än att det går att bära
så tar jag allt i samma hand medan jag låser upp och öppnar. Om det inte går att
bära så ligger det i alla fall i en kundvagn. Om man envisas med att bära mer än vad
man kan hantera så får man väl skylla sig själv...
Speciellt på ICA Maxi eller Willys med 20 kassor som piper hela tiden.
> Tyckte det var korkat att behöva ta upp "nyckel" ur fickan för att låsa upp,
Tycker jag med, så jag trycker på knappen i fickan utan att ta upp nyckeln.
> Om man t.ex. har varit och handlat (och har en stor papperskasse i vardera hand)...
Ett väldigt "konstruerat" scenario. Har jag inte handlat mer än att det går att bära
så tar jag allt i samma hand medan jag låser upp och öppnar. Om det inte går att
bära så ligger det i alla fall i en kundvagn. Om man envisas med att bära mer än vad
man kan hantera så får man väl skylla sig själv...
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Att skylla på bilförarna är lata känns sådär...fortfarande biltillverkarens ansvar att bygga säkra låssystem...
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Lika mycket kundens ansvar, efterfrågar inte kunden en funktion, vill sannolikt inte kunden betala för den heller...
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Hela iden att man startar en lyxbil för över en halvmiljon på samma sätt som en gammal Ferguson-traktor från 1962 är ju helt absurd...
Vad är det för fel med fysisk nyckel och tändlås på klassisk vis?? - i min nyckel finns dessutom en RF-chip som måste finnas samtidigt i nyckellåset som fysiska nyckeln om bilen skall fungera, att göra en modellera-avtryck av nyckeln och göra en ny nyckel baserat på detta räcker alltså inte.
Jag tror personligen att knappstarten egentligen är inget som har efterfrågats av konsumenterna utan är 'påtryckt' av biltillverkarna själva lätt kamouflerad som 'feature' i säljläget och som tillräckligt många kunder har köpt i den högre prissegmentet och den vägen legitimerar metoden som säljbar och därmed blivit en fungerande marknad, ja tills biltjuvarna kör bort bilen med lite RF-hack och utan några brytmärken på bilen...
---
När skall folk förstå att allt som går över trådlösa gränssnitt är osäkert och lockar till middle man attack, och i värsta fallen det inte går - blockera så att det inte fungerar alls. - se vad ryssen gjorde med Ukraina under en period med hundratusentals små störsändare utsläppta med flyg var 4 dag och ingenting som gick över radio fungerade längre - inga handradioapparater, mobiltelefoner eller GPS fungerade - billig angrepp utan döda eller personskador och annat som ger dålig intryck i världen men som ändå ger stor skada och mer eller mindre förlamar samhället...
---
Sedan är det ingen olöst problem att mäta avstånd mellan sändare och mottagare genom att mäta 'ping-tiden' baserat på ljusets hastighet av RF-vågorna med olika avancerade algoritmer mellan enheterna - så gör ju NFC (i alla fall de 'papers' jag tittade i angående NFC) så att man tvingar att parade enheterna är väldigt nära varandra rent fysiskt för att överföringen skall lyckas av just anledningen att man inte skall kunna komma mellan med en grunka i en middle man attack, och än så länge finns inget som går fortare än ljusets hastighet i kommunikationsväg och varje grej man stoppar mellan - fördröjer tiden, vilket motsvarar att avståndet mellan enheterna ökar...
Det är alltså inget tekniskt hinder att se till att nyckeldosan bara aktiverar visa delar av bilen (som att starta motorn och köra inom någon eller ett par meter avstånd från fordonet, men för andra funktioner kan aktivera på betydligt större avstånd som att låsa upp dörrar, starta dieselvärmare etc...
Vad är det för fel med fysisk nyckel och tändlås på klassisk vis?? - i min nyckel finns dessutom en RF-chip som måste finnas samtidigt i nyckellåset som fysiska nyckeln om bilen skall fungera, att göra en modellera-avtryck av nyckeln och göra en ny nyckel baserat på detta räcker alltså inte.
Jag tror personligen att knappstarten egentligen är inget som har efterfrågats av konsumenterna utan är 'påtryckt' av biltillverkarna själva lätt kamouflerad som 'feature' i säljläget och som tillräckligt många kunder har köpt i den högre prissegmentet och den vägen legitimerar metoden som säljbar och därmed blivit en fungerande marknad, ja tills biltjuvarna kör bort bilen med lite RF-hack och utan några brytmärken på bilen...
---
När skall folk förstå att allt som går över trådlösa gränssnitt är osäkert och lockar till middle man attack, och i värsta fallen det inte går - blockera så att det inte fungerar alls. - se vad ryssen gjorde med Ukraina under en period med hundratusentals små störsändare utsläppta med flyg var 4 dag och ingenting som gick över radio fungerade längre - inga handradioapparater, mobiltelefoner eller GPS fungerade - billig angrepp utan döda eller personskador och annat som ger dålig intryck i världen men som ändå ger stor skada och mer eller mindre förlamar samhället...
---
Sedan är det ingen olöst problem att mäta avstånd mellan sändare och mottagare genom att mäta 'ping-tiden' baserat på ljusets hastighet av RF-vågorna med olika avancerade algoritmer mellan enheterna - så gör ju NFC (i alla fall de 'papers' jag tittade i angående NFC) så att man tvingar att parade enheterna är väldigt nära varandra rent fysiskt för att överföringen skall lyckas av just anledningen att man inte skall kunna komma mellan med en grunka i en middle man attack, och än så länge finns inget som går fortare än ljusets hastighet i kommunikationsväg och varje grej man stoppar mellan - fördröjer tiden, vilket motsvarar att avståndet mellan enheterna ökar...
Det är alltså inget tekniskt hinder att se till att nyckeldosan bara aktiverar visa delar av bilen (som att starta motorn och köra inom någon eller ett par meter avstånd från fordonet, men för andra funktioner kan aktivera på betydligt större avstånd som att låsa upp dörrar, starta dieselvärmare etc...
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Tror inte kunderna har efterfrågat lägre säkerhet, många kunder har inte en aning om hur nycklarna fungerar och är implementerade, de bryr sig bara att det fungerar...
En insatt konsument lär inte ens få så mycket information att den kan göra ett bra val. Gissar på att de flesta biltillverkare inte vill säga hur de har löst problemet...sedan skiter biltillverkarna i gamla kunder också.
Kanske dags att standardisera låssystemen så de går uppgradera under hela bilens livslängd...
En insatt konsument lär inte ens få så mycket information att den kan göra ett bra val. Gissar på att de flesta biltillverkare inte vill säga hur de har löst problemet...sedan skiter biltillverkarna i gamla kunder också.
Kanske dags att standardisera låssystemen så de går uppgradera under hela bilens livslängd...
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Är inte detta bara lösa gissningar, finns det ett enda exempel där man bevisligen lyckats stjäla eller öppna en bil på detta sätt?
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Nej det är troligen bara hjärnspöken hos teknofoba människor.
https://duckduckgo.com/?t=lm&q=keyless+car&ia=web
https://duckduckgo.com/?t=lm&q=keyless+car&ia=web
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Det är inte att dugg konstruerat, det händer mig nån gång i månaden.sodjan skrev:
> Om man t.ex. har varit och handlat (och har en stor papperskasse i vardera hand)...
Ett väldigt "konstruerat" scenario. Har jag inte handlat mer än att det går att bära
så tar jag allt i samma hand medan jag låser upp och öppnar. Om det inte går att
bära så ligger det i alla fall i en kundvagn. Om man envisas med att bära mer än vad
man kan hantera så får man väl skylla sig själv...