Faran med nyckellösa låssystem
Re: Faran med nyckellösa låssystem
förutom att räckvidden gör att du inte når till nycklen
gissar att det kommer bilar med tillhörande app som gör att du kan tracka bilen, sätta den i limpmode och ex sätta på varningsblinker , och dessutom ha mobilen som bilnyckel
gissar att det kommer bilar med tillhörande app som gör att du kan tracka bilen, sätta den i limpmode och ex sätta på varningsblinker , och dessutom ha mobilen som bilnyckel
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Det finns ju redan kretsar idag för radiokommunikation som innehåller väldigt precis timinginformation. Tex DW1000 som Korken här på forumet testat lite med.
Den har hög datatakt (6.8Mbit/s) och positionsnoggrannhet på ca 10 cm. Och stor är den inte!
Den har hög datatakt (6.8Mbit/s) och positionsnoggrannhet på ca 10 cm. Och stor är den inte!
Re: Faran med nyckellösa låssystem
För att bilen ska låsas upp måste den ju nå nyckeln, det är ju det hela systemet bygger på. Jag antar att bilen skickar en fråga till nyckeln som svarar, då kan nyckeln pipa samtidigt som den skickar svaret. Då märker man om nån försöker låsa upp bilen med en reläsändare (som verkar vara det vanligaste idag på grund av att nycklarna har rullande koder).grym skrev:förutom att räckvidden gör att du inte når till nycklen
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Men vad har den för strömförbrukning?Andax skrev:Det finns ju redan kretsar idag för radiokommunikation som innehåller väldigt precis timinginformation. Tex DW1000 som Korken här på forumet testat lite med.
Den har hög datatakt (6.8Mbit/s) och positionsnoggrannhet på ca 10 cm. Och stor är den inte!
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Tja, per överförd bit är den säkert inte så hög. Precis som för vilken radionyckel som helst så behöver den ju inte vara aktiv mer än i korta burstar.
Sedan var väl min poäng att det finns redan lösningar som man kan bygga på. För en nyckellösning vill man kanske optimera vissa saker ytterligare.
Sedan var väl min poäng att det finns redan lösningar som man kan bygga på. För en nyckellösning vill man kanske optimera vissa saker ytterligare.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Jag tror på framtidens lösning dvs. chippa alla som ska använda bilen istället. Sen kan ju chippning implementeras i betalsystem, huslås, passerkontroller osv. och bara dom som har access till bilen kan använda den och öppna den. Standardiserad lobotomering av buset är en annan väg att gå,,,,,,,, 

Re: Faran med nyckellösa låssystem
Man kan kalla lobotomeringen för något hippt så inte PK går igång. (PK = Patrask Kramarna)
"Vi har nu implementerat en LZW-algoritm som är" skulle man kunna skriva, precis exakt så stod det på en uppdatering jag fick för många år sen.

"Vi har nu implementerat en LZW-algoritm som är" skulle man kunna skriva, precis exakt så stod det på en uppdatering jag fick för många år sen.

Re: Faran med nyckellösa låssystem
Nerre skrev:För att bilen ska låsas upp måste den ju nå nyckeln, det är ju det hela systemet bygger på. Jag antar att bilen skickar en fråga till nyckeln som svarar, då kan nyckeln pipa samtidigt som den skickar svaret. Då märker man om nån försöker låsa upp bilen med en reläsändare (som verkar vara det vanligaste idag på grund av att nycklarna har rullande koder).grym skrev:förutom att räckvidden gör att du inte når till nycklen
japp, tänkte fel, skit samma, att i en bullrig miljö kunna höra ett pip i fickan behövs det nog hulligantuta på den

Re: Faran med nyckellösa låssystem
En hel del bilar låser ju upp sig när man är nära och gör någon rörelse.
Just ja finns ju sådant också, jo annan sak.
Just ja finns ju sådant också, jo annan sak.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Vad jag förstår använder tjuvarna 2 enheter.
En dosa nära bilen som låset i bilen uppfattar som en "nyckelenhet".
Billåset sänder då en "kontakt signa till nyckelenhet" som sänds vidare från tjuven dosa nära bilen till den större starkare sändare i enhet 2.
Enhet 2 så när som möjligt förmodade plats för den riktiga "nyckelenhet" upprätta en förbindelse som verkar vara rätt "nyckelenhet" vid bilen.
Anges att avstående enhet 1 till enhet 2 kan var 300 feet ca 100m.
“every second semester electronic student should be able to build such devices without any further technical instruction.”
spending just $225 on their attack device
https://www.wired.com/2016/03/study-fin ... tion-hack/
En dosa nära bilen som låset i bilen uppfattar som en "nyckelenhet".
Billåset sänder då en "kontakt signa till nyckelenhet" som sänds vidare från tjuven dosa nära bilen till den större starkare sändare i enhet 2.
Enhet 2 så när som möjligt förmodade plats för den riktiga "nyckelenhet" upprätta en förbindelse som verkar vara rätt "nyckelenhet" vid bilen.
Anges att avstående enhet 1 till enhet 2 kan var 300 feet ca 100m.
“every second semester electronic student should be able to build such devices without any further technical instruction.”
spending just $225 on their attack device
https://www.wired.com/2016/03/study-fin ... tion-hack/
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Det mesta av ovanstående finns redan. Volvo kan spåras från mobilen, låsas/låsas upp och motorn kan startas med medföljande app. Gissar dock att man inte kan stoppa en bil som kör.grym skrev:gissar att det kommer bilar med tillhörande app som gör att du kan tracka bilen, sätta den i limpmode och ex sätta på varningsblinker , och dessutom ha mobilen som bilnyckel
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Använder man fingeravtryck så slipper man steget med att alla måste utrustas med chip.Teknikern skrev:Jag tror på framtidens lösning dvs. chippa alla som ska använda bilen istället. Sen kan ju chippning implementeras i betalsystem, huslås, passerkontroller osv. och bara dom som har access till bilen kan använda den och öppna den. Standardiserad lobotomering av buset är en annan väg att gå,,,,,,,,
Vi har ju ett fint svenskt företag i Göteborg som är världsledande på just den biten, Fingerprint cards.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 27 februari 2013, 22:04:01
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Det är ett väldigt svårt problem att lösa då allt som går trådlöst ofta är svårare att skydda. Att gå över till så kallad bioscanning (fingeravtryck, iris osv) skulle säkert vara bättre men dem flesta vill kunna låta andra kunna köra bilen med.
Görs det för krångligt så kommer bilen troligen inte att sälja så bra.
Görs det för krångligt så kommer bilen troligen inte att sälja så bra.
-
- Inlägg: 1409
- Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
- Ort: Lapplandet
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Jag tycker faktiskt drabbade bilägare får skylla sig själva om bilen blir stulen. Det är ju på grund av extremt lata förare som tycker att det är för jobbigt att trycka på en lås upp-knapp som vi har fått den här lösningen.
En knapp för att låsa upp eller en strömbrytare för att stänga av nyckeln och det här problemet hade inte alls funnits.
En knapp för att låsa upp eller en strömbrytare för att stänga av nyckeln och det här problemet hade inte alls funnits.