Älskar smältlimdanielr112 skrev:Superlimma isåfall istället gör smältlim som bygger mellan bitarns.... smältlim används ej till trä.

MVH/Roger
Älskar smältlimdanielr112 skrev:Superlimma isåfall istället gör smältlim som bygger mellan bitarns.... smältlim används ej till trä.
Som jag ser det spelar det ingen roll vad det är för lim om det har lång härdningstid.Purre skrev:Casco har annars polyuretanlim för trä som är starkare än vanliga trälimmet. Dock inte lika hälsosamt samt kräver verkligen att man sätter i press.
Vanligt trälim torkar fort får man väl ändå säga? Tror dom säger att det ska torka i 20 min eller så sen tål det väl inte hur mycket som helst efter den tiden men tål en del iaf. Samt att det är smidigare att jobba med mot smältlim enligt mig.rogerk8 skrev:Som jag ser det spelar det ingen roll vad det är för lim om det har lång härdningstid.Purre skrev:Casco har annars polyuretanlim för trä som är starkare än vanliga trälimmet. Dock inte lika hälsosamt samt kräver verkligen att man sätter i press.
För ärligt talat känns det som en vetenskap i sig att fixera klena saker (speciellt under press) under en längre tid så att limmet hinner härda.
För mig återstår bara smältlim eller superlim ur den synvinkeln, intressant dock att superlim tydligen funkar för trä (tack danielr112).
MVH/Roger
Det här är ju faktiskt ett lika underbart som genialiskt förslaghsd skrev:Fiske'.....en bit bambu är ju redan ihåligt, metspön finns ju i bambu
Det här var ju riktigt genialt!persika skrev:jag har använt smältlim till trä. Det blir jättebra. Den första tiden.. sen när träet gjort sina fuktrörelser, efter några månader eller år så släpper limme, tråkigt.
Men, smältlimmet har sin plats ändå inom hobbyträlimning. Man kan ha det för att fixera under tiden det "riktiga" limmet härdar. Limma med två lim samtidigt.
Men det skiter han ju kategoriskt till att göra, låt honom köra sitt race ( skit in = skit ut )Lyssna på proffsen för en gångs skull
Och har man bråttom här så använder vissa just superlim i kombination med vit-limm. Superlimmet håller under tiden som vitlimmet ska ta tag.soundbrigade skrev: Lyssna på proffsen för en gångs skull: stryk tunt med vitlim, sammanfoga och sätt press på.