Konstanter i PIC-assembler, hur?
Det beror lite på hur man använder dom. Man kan t.ex.
#define Konstant1 3000
vilket gör en sorts textmässig utbyte så att varje gång man skriver 'Konstant1' blir det (under kompilering) bytt till '3000'.
Man kan även ange en "riktig" konstant:
const unsigned int Konstant2 = 3000;
Detta kommer att lägga en konstant i programminnet med värdet 3000 och den refereras till som 'Konstant2'.
Ska man göra en tabell är det t.ex.
unsigned char Min_Egen_Tabell[] = {1,3,7,9,123,5,33};
#define Konstant1 3000
vilket gör en sorts textmässig utbyte så att varje gång man skriver 'Konstant1' blir det (under kompilering) bytt till '3000'.
Man kan även ange en "riktig" konstant:
const unsigned int Konstant2 = 3000;
Detta kommer att lägga en konstant i programminnet med värdet 3000 och den refereras till som 'Konstant2'.
Ska man göra en tabell är det t.ex.
unsigned char Min_Egen_Tabell[] = {1,3,7,9,123,5,33};
> Man kan även ange en "riktig" konstant:
> const unsigned int Konstant2 = 3000;
Jasså ????
Jag rekomenderar läsning av kapitel 4.13 (sid 60) i MPASM manualen,
"4.13 constant DECLARE SYMBOL CONSTANT".
Även
"4.66 variable DECLARE SYMBOL VARIABLE" och
"4.57 set DEFINE AN ASSEMBLER VARIABLE"
är läsvärda i sammanhanget...
> Ska man göra en tabell är det t.ex.
> unsigned char Min_Egen_Tabell[] = {1,3,7,9,123,5,33};
Väldigt olikt assembler, om jag inte ser helt fel...
> const unsigned int Konstant2 = 3000;
Jasså ????
Jag rekomenderar läsning av kapitel 4.13 (sid 60) i MPASM manualen,
"4.13 constant DECLARE SYMBOL CONSTANT".
Även
"4.66 variable DECLARE SYMBOL VARIABLE" och
"4.57 set DEFINE AN ASSEMBLER VARIABLE"
är läsvärda i sammanhanget...
> Ska man göra en tabell är det t.ex.
> unsigned char Min_Egen_Tabell[] = {1,3,7,9,123,5,33};
Väldigt olikt assembler, om jag inte ser helt fel...