Faran med nyckellösa låssystem
Faran med nyckellösa låssystem
>– Den gripne hade slängt ifrån sig en dosa som beslagtogs av polisen,
>Dosan visade sig vara en skanner, specialtillverkad för att avläsa den digitala koden hos olika biltillverkares nyckellösa låssystem.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bilforet ... toldmetod/
>Dosan visade sig vara en skanner, specialtillverkad för att avläsa den digitala koden hos olika biltillverkares nyckellösa låssystem.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/bilforet ... toldmetod/
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Bilköpare har väl aldrig prioriterat lås?
Historien upprepar sig ju bara, låsen var ju kassa på 80-90 talet med...
Historien upprepar sig ju bara, låsen var ju kassa på 80-90 talet med...
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Det är väl något i den här stilen som har använts?
Det borde väl kunna avhjälpas genom att förvara nyckeln i ett plåtskåp/ask?
https://www.wired.com/2016/03/study-fin ... tion-hack/
Det borde väl kunna avhjälpas genom att förvara nyckeln i ett plåtskåp/ask?

https://www.wired.com/2016/03/study-fin ... tion-hack/
Re: Faran med nyckellösa låssystem
För er som inte vet hur det går till så kommer här en förklaring, buset sitter i en bil på parkeringen och lyssnar av koden när bilägaren trycker på dosan och med rätt programvara och en laptop (kan finnas andra sätt också) så sänder man ut koden när bilägaren är borta och vips är bilen både upplåst och avlarmad och med dagens bilar med "startknapp" så är det bara att sätta sig i och köra.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
fast nu har ju typ alla bilar rullande koder, så riktigt så enkelt är det ju inte, förr kunde man bara spela in koden med en enkel radio och en bandspelare, det går ju inte numera. Nu måste man ju ha speciell utrustning, och det är inte så att det funkar hela tiden.
Det som görs på dyrare bilar nu är väl att "knäcka" nyckellös start, det behövs ju bara precis när man startar, så då har man en person som skuggar ägaren, och ställer sej nära och har utrustning som begär svar från nyckelns transponder och sänder vidare det till kumpanen ute på parkeringen som då kan starta bilen..
"tänkte inte på det" var väl biltillverkarnas reaktion ungefär.
Det som görs på dyrare bilar nu är väl att "knäcka" nyckellös start, det behövs ju bara precis när man startar, så då har man en person som skuggar ägaren, och ställer sej nära och har utrustning som begär svar från nyckelns transponder och sänder vidare det till kumpanen ute på parkeringen som då kan starta bilen..
"tänkte inte på det" var väl biltillverkarnas reaktion ungefär.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Wi-Fi anses ju vara säkert med AES och bra lösen varför implementeras inte något dylikt till bilar? Säg 1024-bits kryptering och tjuvarna hade fått det lite svettigt att knäcka det för det går ju inte att knäcka lösen på en routers signaler i etern, implementera det samma i en bil och det borde vara fixat typ.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
De behöver inte knäcka något, de förlänger bara räckvidden på nyckeln. En hel del bilar låser ju upp sig när man är nära och gör någon rörelse.
Länken kan ju vara hur stark som helst då..
Länken kan ju vara hur stark som helst då..
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Säg att bilen skickar en fråga. Nyckeln väntar exakt 50.0ms innan den svarar.
Om svaret kommer fram efter 50+X ms borde man kunna räkna ut avståndet.
Frågan är hur hög precision det kan bli?
Om svaret kommer fram efter 50+X ms borde man kunna räkna ut avståndet.
Frågan är hur hög precision det kan bli?
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Radiovågorna går ju i princip med ljusets hastighet.
300 000 km/s.
1 ms motsvarar då 300 km. 1 us motsvarar 300 meter.
Nu är det ju fråga+svar, så avståndet blir hälften. Men kommer vi ner på de här tiderna så kommer ju fördröjningar i sändaren och mottagaren att i princip inverka mer än avståndet.
För att nyckeln ska kunna mäta tiden i ns så kommer den behöva en klockfrekvens på 1 GHz.
300 000 km/s.
1 ms motsvarar då 300 km. 1 us motsvarar 300 meter.
Nu är det ju fråga+svar, så avståndet blir hälften. Men kommer vi ner på de här tiderna så kommer ju fördröjningar i sändaren och mottagaren att i princip inverka mer än avståndet.
För att nyckeln ska kunna mäta tiden i ns så kommer den behöva en klockfrekvens på 1 GHz.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Detta är i kombination med att användaren vill ha bekvämlighet...
Hade räckt med ha en stor knapp i mitten av nyckeln för att aktivera nyckeln så hade denna attack blivit omöjlig...
En åtgärd de borde göra är att nyckeln måste svara i bilen under hela resan, men det innebär nog att några bilar kommer tjuvstanna ibland....
Att åtgärda att nyckeln svarar inom en viss tid gör nyckeln och bilens elektronik mycket dyrare...NFC kredikort har nog samma problem...
Hade räckt med ha en stor knapp i mitten av nyckeln för att aktivera nyckeln så hade denna attack blivit omöjlig...
En åtgärd de borde göra är att nyckeln måste svara i bilen under hela resan, men det innebär nog att några bilar kommer tjuvstanna ibland....
Att åtgärda att nyckeln svarar inom en viss tid gör nyckeln och bilens elektronik mycket dyrare...NFC kredikort har nog samma problem...
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Tack för uträkningen Nerre, det blir med andra ord ganska stora och dyra nycklar om det ska fungera.
Micke_s: som lagarna är skrivna går det inte tillåta att bilen tjuvstannar för nyckelfel.
Visst är det bäst att ha en knapp på nyckeln, det har fungerat bra i 20 år men folk verkar ha någon sorts bekvämlighetshysteri nu.
Micke_s: som lagarna är skrivna går det inte tillåta att bilen tjuvstannar för nyckelfel.
Visst är det bäst att ha en knapp på nyckeln, det har fungerat bra i 20 år men folk verkar ha någon sorts bekvämlighetshysteri nu.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Nä, biltillverkaren eller bilägaren skulle väl åka på en jäkla smäll om en tjuv stjäl en nyckellös bil och hinner upp på motorvägen där bilen plötsligt tvärdör och blir påkörd bakifrån och tjuven blir invalid av trafikolyckan...
Re: Faran med nyckellösa låssystem
Jag tror att av säkerhetsskäl så får tillverkarna inte ha en lösning som gör att motorn riskerar att stanna under färd om det blir nåt knas med nyckeln. Detta gäller ju även om man har en "vanlig" nyckel, bilarna har elektronisk "startspärr", men ingen "körspärr".Micke_s skrev: En åtgärd de borde göra är att nyckeln måste svara i bilen under hela resan, men det innebär nog att några bilar kommer tjuvstanna ibland....
Att åtgärda att nyckeln svarar inom en viss tid gör nyckeln och bilens elektronik mycket dyrare...NFC kredikort har nog samma problem...
En betydligt enklare lösning vore ju att det nyckellösa systemet kräver en enkel PIN-kod för att starta bilen. Man skiljer alltså på upplåsning av bilen och start av bilen. Man slipper fortfarande ta upp nyckeln ur fickan, men den simpla startknappen ersätts alltså av en PIN-kod. Det får ju också fördelen att även om nån lyckas sno nyckeln så kan de inte starta bilen utan PIN-koden.
PIN-koden kan ju vara så kort som 3 siffror, eller man kan ha grafiskt lås som på mobiltelefoner. Då tar det inte mycket längre tid än att trycka på en startknapp.
För det är ju alltså nästan enklare att stjäla en bil idag än att ta sig in i någons mobiltelefon.
Senast redigerad av Nerre 11 februari 2017, 11:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Faran med nyckellösa låssystem
tidsräkningen kan göras i bilen så nycklen skall då ha mottagning och sändning och tidtagningen görs med ping från bilen
men, det funkar med fysiska låt vid ratten med

men, det funkar med fysiska låt vid ratten med


Re: Faran med nyckellösa låssystem
Men om nu nyckel skall vänta i exakt 50 ms +/- 0,1 ns så måste nyckeln ha en timing med nanosekundsprecision.
Även om nyckeln inte väntar alls så kommer ju precisionen på dess klocka att göra att tiden för svaret kan variera inom några nanosekunder (vilket då motsvarar rätt långa sträckor, en tjuv kan ju starta bilen redan när du bara är 20 meter bort, han behöver inte köra iväg förrän du gått in).
Kom på en ytterligare variant: Att nyckeln ger ifrån sig en kvittens-signal när bilen låses upp eller startas. Piper nyckeln i fickan när du är inne på ICA vet du att nån håller på att sno bilen.
Även om nyckeln inte väntar alls så kommer ju precisionen på dess klocka att göra att tiden för svaret kan variera inom några nanosekunder (vilket då motsvarar rätt långa sträckor, en tjuv kan ju starta bilen redan när du bara är 20 meter bort, han behöver inte köra iväg förrän du gått in).
Kom på en ytterligare variant: Att nyckeln ger ifrån sig en kvittens-signal när bilen låses upp eller startas. Piper nyckeln i fickan när du är inne på ICA vet du att nån håller på att sno bilen.