Jag har inte jobbat med FET tidigare. Nu behöver jag en som agerar switch (strypt eller bottnad), men det var inte det lättaste att hitta; mängden parametrar att söka på är många.
Det jag behöver är en som matchar detta:
Styrspänning: 0/5V
Ska switcha: 5V/2A
TO220 eller DPAK (här är det inte så kinkigt, dock)
P-kanal
De två sista är lätta att filtrera på t.ex Digikey och Farnell, men de två första vet jag inte alls hur de benämns.
Tips?
Att välja FET
- SeniorLemuren
Re: Att välja FET
Här kan du läsa lite mer.If you are shopping for a MOSFET for the Arduino consider the IRL540 The L shows that is a logic level mosfet. A logic level mosfet means that it is designed to turn on fully from the logic level of a microprocessor. The standard mosfet (IRF series etc) is designed to run from 10V.
Nån av de stora tillverkarna hade en riktigt bra wizard på hemsidan för just sånt, visst, man får förstås bara den tillverkaren men ändå.
Jag använde den när jag byggde på mitt RC-fartreglage som aldrig blev klart, och man kunde till och med klicka på "sample this product" när man hade hittat en passande
Jag använde den när jag byggde på mitt RC-fartreglage som aldrig blev klart, och man kunde till och med klicka på "sample this product" när man hade hittat en passande

Eftersom du ska styra med så låg spänning behöver du kolla att VGS(th) gate tröskelspänning är låg -1 - -2V eller så.
Detta för att transistorn ska vara helt öppen vid -5V på gaten.
T.ex. FDD5614P från Fairchid, 4:44 Sek + m från Farnell, 130mOhm D-S resistans med -4,5V på gaten.
Detta för att transistorn ska vara helt öppen vid -5V på gaten.
T.ex. FDD5614P från Fairchid, 4:44 Sek + m från Farnell, 130mOhm D-S resistans med -4,5V på gaten.
VGS(th) anges normalt vid 250uA och spänningen ofta över ett stor spann, så den parametern kan man strunta i om man inte vet att man behöver ha den i beaktning.
Det man ska kolla efter är vad RDSon anges vid för gatespänning, Vgs.
Det finns massvis med mosfet som klarar det du vill göra. Sortera efter strömmen och spänningen med viss marginal, över 5-6A kanske och 12-20V minst, så kommer du snabbt hitta mosfets med låg RDSon vid som högst 4.5Vgs.
Ska man sen switcha snabbt (flera 10kHz och mer) kan man behöva välja mosfet mer noggrant och fundera på hur man driver den.
Det man ska kolla efter är vad RDSon anges vid för gatespänning, Vgs.
Det finns massvis med mosfet som klarar det du vill göra. Sortera efter strömmen och spänningen med viss marginal, över 5-6A kanske och 12-20V minst, så kommer du snabbt hitta mosfets med låg RDSon vid som högst 4.5Vgs.
Ska man sen switcha snabbt (flera 10kHz och mer) kan man behöva välja mosfet mer noggrant och fundera på hur man driver den.
Lite chans-sökning på Ebay så fick jag till slut fram en AO3415: http://aosmd.com/pdfs/datasheet/AO3415.pdf
Kan denna vara något för mig, tro?
Vid 2A drift och Rds = 0.041 skulle isåfall spänningsfallet bli 82mV. Det är helt acceptabelt för det här fallet. Transistorn ska switcha en enda gång (bryta strömmen), sen måste man strömcykla för att få tillbaka spänningen.P-channel
Id (Vgs -4.5V): -4A
Rdson (Vgs -4.5V): <41mohm
Kan denna vara något för mig, tro?