600 ohm 6v6 beam-power tetrode. Lura ?
600 ohm 6v6 beam-power tetrode. Lura ?
Hej.
Har kommit över en radiomottagare som har en utgång för ljud via ett 6v6 elektronrör. Vill ju såklart testa min maskin men har ingen högtalare som har 600 ohm´s talspole. Frågan är om det går att simulera 600 ohm med ett vanligt element på typ 8 ohm genom att lägga ett lämpligt motstånd i serie med elementet ?
Detta skulle bara vara en tillfällig lösning tills jag kommer över ett rätt element. Vill ju inte elda upp min radiomottagare men är väldigt nyfiken på att se om den lirar.
Har kommit över en radiomottagare som har en utgång för ljud via ett 6v6 elektronrör. Vill ju såklart testa min maskin men har ingen högtalare som har 600 ohm´s talspole. Frågan är om det går att simulera 600 ohm med ett vanligt element på typ 8 ohm genom att lägga ett lämpligt motstånd i serie med elementet ?
Detta skulle bara vara en tillfällig lösning tills jag kommer över ett rätt element. Vill ju inte elda upp min radiomottagare men är väldigt nyfiken på att se om den lirar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 600 ohm 6v6 beam-power tetrode. Lura ?
Nej det blir inte bra med 600 Ohm i serie.
Däremot kan du få lite mera ljud om du använder uttaget för lurar, även om det blir stor missanpassning även då.
Försök få tag på en utgångstrafo som omvandlare.
Däremot kan du få lite mera ljud om du använder uttaget för lurar, även om det blir stor missanpassning även då.
Försök få tag på en utgångstrafo som omvandlare.
Okej,tack. Misstänkte att det inte skulle vara så enkelt. Uttaget för hörlurar vill ha 8000 ohm´s belastning. Vill inte ha mer ljud utan "bara" ljud. Hur fungerar uttaget till högtalaren? Visst är det väl bara att koppla in högtalaren om jag hittar en på 600 ohm? Radion är en Hammarlund super pro 600 JX.
http://w5jgv.com/downloads/SP600-JX.pdf
http://w5jgv.com/downloads/SP600-JX.pdf
Ok, jag såg bara att det var mycket färre varv på hörlurslindningen.
Kan du inte koppla högtalaren över halva lindningen (= 300 Ohm)?
Kan du inte koppla högtalaren över halva lindningen (= 300 Ohm)?
Vet inte? Vågar inte testa då jag är rädd att bränna trafon alt röret. Har ingen högtalare med varken 600 eller 300 ohm. Vet inte heller vilka hörlurar som har en sådan hög impendans som 8000 ohm. Hörlurar till en kristallradio ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av el34 9 februari 2017, 17:08:33, redigerad totalt 1 gång.
Du kan testa med en nättransformator (om du har en passande hemma förstås) med 220V till 24V och koppla
220V lindningen till 600ohms uttaget och 24V till en 8ohms högtalare så ska anpassningen bli någorlunda rätt.
Sen är transformatorn inte gjord för mer än en frekvens 50Hz, så frekvensgången blir vad den blir
med duger att testa med.
Det viktigaste med rörslutsteg är att du har någon belastning på utgången så den inte
går helt obelastad då det kan uppstå höga spänningar (kV) i utgångstransformatorn och därigenom
förstöra isoleringen. Den tar mindre skada av en ren kortslutning på utgången.
Har sett 3-4mm långa gnistor i en utgångstrafo med slutsteget självsvängande. Var ett EBL21 i den radion.
220V lindningen till 600ohms uttaget och 24V till en 8ohms högtalare så ska anpassningen bli någorlunda rätt.
Sen är transformatorn inte gjord för mer än en frekvens 50Hz, så frekvensgången blir vad den blir
med duger att testa med.
Det viktigaste med rörslutsteg är att du har någon belastning på utgången så den inte
går helt obelastad då det kan uppstå höga spänningar (kV) i utgångstransformatorn och därigenom
förstöra isoleringen. Den tar mindre skada av en ren kortslutning på utgången.
Har sett 3-4mm långa gnistor i en utgångstrafo med slutsteget självsvängande. Var ett EBL21 i den radion.
-
Philips gjorde ju en faslig massa radioapparater med 800 ohms högtalare.I praktiken var de på närmare 700 än 800 ohm.Skulle bli perfekt.
Den som är lite räddhågsen kan ju shunta ner till exakt 600 ohm med ett motstånd.
Obs att man ska helst inte köra tomt(obelastat) på högtalarutgången,utan koppla på ett 600 ohms motstånd om man bara använder lurar.
Den som är lite räddhågsen kan ju shunta ner till exakt 600 ohm med ett motstånd.
Obs att man ska helst inte köra tomt(obelastat) på högtalarutgången,utan koppla på ett 600 ohms motstånd om man bara använder lurar.
Tack för all information! Ska prova nu till helgen att se om jag får ut något ljud ur denna klump. 38kg tror jag apparaten väger!
Återkommer med resultat
Återkommer med resultat

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Alternativet vore att slänga in en "riktig" trafo på lämplig anodimpedans och 4/8 Ohm på utgången.
jag har slika trafar men du behöver väl bara en och mina är parvis.
jag har slika trafar men du behöver väl bara en och mina är parvis.
-
Med 470 Ohm i serie med 8 Ohms högtalare får du skaplig anpassning men svaaagt ljud, duger att testa med.
Kan du ta halva lindningen 300 Ohm så kan du köra med 220 Ohm till en 8 Ohms högtalare, svagt ljud men ändå 3 dB mer än första alt.
Jag sålde en mängd små transformatorer för ändamålet, men har bara för eget behov kvar, dvs 8 Ohm till 1200 Ohm CT (CT Center tap 600 + 600 Ohm). Hade varit perfekt och ett stabilt alternativ. Det kan gå att få tag på en sådan trafo. Annars får du väl linda en själv.
Det såldes sådana små transformatorer förr på ELFA etc, Japansk tillverkning och avsedda för små transistorslutsteg, ST-32 heter en försök Googla kanske finns på E-BAY. Bör vara betydligt enklare och billigare än tt försöka finna en 600 Ohms högtalare, det fanns sådana men under en ganska kort tid så de är nog lätträknade.
Kan du få tag på en gammal transistorradio så finns det i dessa två små LF trafos i slutsteget. den bör vara vad su söker. senare TR Radio har transformatorlösa LF steg. Containerbesök således....
Till militär kortvågsradio, EX BC-348, var det förr alltid 600 Ohm LF utgång och det fanns högtalarlådor med inbyggd trafo och högt.
Högtalare som används i PA anläggningar, i skolor, flygplatser etc har transformator för en mängd olika imp. Såg sådana på TRADERA för ett tag sedan.
Roy
Kan du ta halva lindningen 300 Ohm så kan du köra med 220 Ohm till en 8 Ohms högtalare, svagt ljud men ändå 3 dB mer än första alt.
Jag sålde en mängd små transformatorer för ändamålet, men har bara för eget behov kvar, dvs 8 Ohm till 1200 Ohm CT (CT Center tap 600 + 600 Ohm). Hade varit perfekt och ett stabilt alternativ. Det kan gå att få tag på en sådan trafo. Annars får du väl linda en själv.
Det såldes sådana små transformatorer förr på ELFA etc, Japansk tillverkning och avsedda för små transistorslutsteg, ST-32 heter en försök Googla kanske finns på E-BAY. Bör vara betydligt enklare och billigare än tt försöka finna en 600 Ohms högtalare, det fanns sådana men under en ganska kort tid så de är nog lätträknade.
Kan du få tag på en gammal transistorradio så finns det i dessa två små LF trafos i slutsteget. den bör vara vad su söker. senare TR Radio har transformatorlösa LF steg. Containerbesök således....
Till militär kortvågsradio, EX BC-348, var det förr alltid 600 Ohm LF utgång och det fanns högtalarlådor med inbyggd trafo och högt.
Högtalare som används i PA anläggningar, i skolor, flygplatser etc har transformator för en mängd olika imp. Såg sådana på TRADERA för ett tag sedan.
Roy
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En helt vild idé - parafeeda högtalaren!!!!!!!!!
Du plockar utsignalen via en lagom stor konding från rörets anod och ett lagom motstånd (som högtalaren kanske 8-15 Ohm) och så till högtalaren till jord.
http://www.tubecad.com/2014/09/blog0308.htm
Du plockar utsignalen via en lagom stor konding från rörets anod och ett lagom motstånd (som högtalaren kanske 8-15 Ohm) och så till högtalaren till jord.
http://www.tubecad.com/2014/09/blog0308.htm
-
Om du ändå skall bygga om den, så släng ut röret och sätt dit en liten LF IC-uA2002 så har du 4 W direkt. Ja 12 V förstås....
Men en liten batterieliminator får säkert plats. Sen kan du ju byta ut alla rör mot transistorsteg.
Roy
Men en liten batterieliminator får säkert plats. Sen kan du ju byta ut alla rör mot transistorsteg.
Roy
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Skaffa en riktig trafo:
ATRA0211 från http://fragjanzuerst.de/eindex.htm
Kolla också ATRA0002, vilken är en surplustrafo för noll och knappt inga Åjjro.
ATRA0211 från http://fragjanzuerst.de/eindex.htm
Kolla också ATRA0002, vilken är en surplustrafo för noll och knappt inga Åjjro.
-
Angående nättransformaror.
Tag en ringkärnetransformator 230V till 24V 30VA.
En sådan har faktiskt ganska skaplig frekvensgång.!
Tag en ringkärnetransformator 230V till 24V 30VA.
En sådan har faktiskt ganska skaplig frekvensgång.!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: