Jag har börjat tänka om när det gäller vad jag måste ha en pedal till.
Jag har alltså byggt en stegtrafo som jag kallar den, den ger 110VAC respektive 55VAC ut.
Varvtalet vid 55V är helt enkelt perfekt, eftersom jag ser till att trycka neråt på plåtbitar jag borrar i så behåller jag fingrarna om det nyper (i förlängningen avser jag skaffa ett lite skruvstycke).
Här skulle man vilja släppa på pedalen eller en brytare på golvet men man kan faktiskt lika gärna nyttja brytaren på borrmaskinen och stänga av den där (notera att brytaren på borrmaskinen bara kan låsas i full sula).
Så med hjälp av min stegtrafo och brytaren på borrmaskinen så anser jag problemet med borrstativ-borrning vara löst, med andra ord behövs ingen pedal för borrstativet och vi är nere i endast en pedal-styrning mha LDR/LED.
Arrangemanget för borrstativet har jag tänkt ska bli såhär, jag tar helt enkelt fram stegtrafon när jag vill använda den, placerar den på arbetsbänken, stoppar i nätkontakten i väggen, väljer spänning med en brytare, stoppar i borrmaskinens nätkontakt i stegtrafons ojordade hylskontakt och trycker igång samt låser borrmaskinen i maxläge.
Finns alltså inget pedalbehov för detta
Då är vi nere i endast ett LDR/LED-par som dessutom är lågspänt, min slits har jag fått tips om blev för bred och jag håller med om detta, min plan nu är att nyttja eltejp för att göra slitsen smalare.
Sen vill jag nog helst jobba i 4mm plyfa så jag sågar till ett U (av tre delar som jag spikar ihop) med två slitsar så att jag kan justera höjden hos LED/LDR och när jag är nöjd, fixera med lite smältlim.
Ett litet problem med detta är att slitsarna lär bli på runt 1mm (pga sågbladets tjocklek) och benen är bara kanske 0,5mm.
Eftersom jag nu är nere i så få komponenter tror jag att jag tom orkar bygga dom på ett veroboard av öar
MVH/Roger
PS
Bifogar bilder på min stegtrafo (runt 150VA).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.