Hej
Bygger en styrning av shuntmotor (skall styra värmen ut på elementen i huset).
Motorn är en ESBE 66N 230V, med 3-punkts styrsignal och skall styras via reläer kopplade till en raspberry pi.
Pdf ESBE shuntar och motorer, se sid 18-19
Jag funderar vad som händer om båda styr signalerna skulle vara på samtidigt, kan motorn gå sönder eller står den bara still? Detta skulle kunna hända vid tex strömavbrott då raspberry pi bootar om och reläerna slår till och från ett par gånger innan den är helt uppstartad.
Vänligen / Anders
Shuntmotor med 3-punkts styrsignal
Re: Shuntmotor med 3-punkts styrsignal
Vet inte. Men du kan komma runt det genom att använda ett växlande relä för riktningen och ett "enkelt" relä för on/off, vilket gör att båda ingångarna till motorn aldrig kan bli anslutna samtidigt.
/// Marcus
/// Marcus
trådarna är jord och två för riktningen.
med spänning på båda snurrar knappast motorn och det blir nog hyfsat kortslutning, kortare ögonblick kan den nog klara.
alltså ska man undvika att det kan ske under längre tid,
hur har du redan fått förslag på.
med spänning på båda snurrar knappast motorn och det blir nog hyfsat kortslutning, kortare ögonblick kan den nog klara.
alltså ska man undvika att det kan ske under längre tid,
hur har du redan fått förslag på.
- prototypen
Varför skulle processorn fippla på med utgångar medan den bootar?
Alla io brukar väl vara ingångar från början så då räcker det med ett pulldown motstånd.
Sedan kan man ha fördröjd spänningsmatning till reläna, tex styrd från processorn.
Protte
Alla io brukar väl vara ingångar från början så då räcker det med ett pulldown motstånd.
Sedan kan man ha fördröjd spänningsmatning till reläna, tex styrd från processorn.
Protte
Jag vet inte prototypen, har bara noterat reläerna slår till och från några gånger under boot.
Tack för tipset lond, jag gör så
Vänligen / Anders
Tack för tipset lond, jag gör så

Vänligen / Anders