Ny metod för toner transfer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Ny metod för toner transfer

Inlägg av NULL »

Jag tror på lasern, men hur får man laserstrålen(den ljusa punkten) att bli mindre?
(Jag skulle vilja ha den en del mindre än 0,1mm, den ser ut att vara tio gånger större typ...)
xxargs

Inlägg av xxargs »

handlar helt om optik, avstånder och att laserkällan är tillräckligt bra

Punkten som skriver på fototrumman i en laserskrivare är rätt liten - samma med när CD/DVD/BR skrivs så är punkten bokstavligen en våglängd stor (405 nm för Bluray-lasern).
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Nu har jag testkört med presentpapper från Ö&B, efter värmebehandlingen var papperet bara att riva loss, inget vatten behövdes och sen skrubbade jag av kortet med vatten och en scotchbritesvamp (ja ni läste rätt) och tonern sitter som satan på laminatet och är jämntjockt. Succé!!!!!! :whoho:
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

NULL skrev:Jag tror på lasern, men hur får man laserstrålen(den ljusa punkten) att bli mindre?
(Jag skulle vilja ha den en del mindre än 0,1mm, den ser ut att vara tio gånger större typ...)
Det var min tanke också i början men det är nog mest en synvilla. Om ljusstrålen skulle vara så bred så skulle det vara omöjligt att exponera på ett så ljuskänsligt material. Ströljus kallas det väl?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Den här metoden var annars lite intressant tycker jag:

https://www.youtube.com/watch?v=0dpCi9kgpuw

I korta drag. Han sprayar över med sprayfärg (som har alkohol som bas). Därefter ska färgen torka 30 sekunder och vara lagom klibbig. Sedan lägger han på sin utskrift på papper från vanlig laserskrivare och gnuggar försiktigt. Då klibbar tonern och färglagret ihop. Därefter använder han vatten och låter pappret mjukna så att utskriften (toner från lasern) sitter kvar på underlaget. Sedan avlägsnas lackfärgen med alkohol (toner löses inte av alkohol och blir kvar) sedan etsar han.
Smart. Inte så dumt alls.
Skriv svar