Tanken var att sätta en AT2313 och använda den som keyboardbuffer. Sen kan man låta den lägga ut vilken knapp som tryckts ned på en fyrbitars buss. På det sättet slipper man använda processorkraft och I/O pinnar från itt projekt för att läsa av själva tangentbordsmatrisen. Eftersom en hel del I/O pinnar blev över på 2313 så lät jag dem gå till en annan buss som kan användas till vad som helst. Kanske behöver man någon puls eller PWM till sitt projekt också?
Bussarna löste jag med modularkontakter respektive vanliga 10 pins bandkabel till LCD'n. Sen gjorde jag adapters mellan modularkontakt och protoboard som man helt enkelt trycker fast på protoboardet och klickar i sin modularkabel - likadant med 10 pins headern. Tangentbordsbussens fyra bitar visas inverterat med lysdioder. Displayens RS och EN visas också med lysdioder. Potten är till för kontrasten. Det finns tre knappar på kortet också, en är för reset av 2313, de andra är koplpade till fria pinnar och kan därmed anslutas till protokortet. Vidare finns pinnar för MISO, MOSI, SCK osv för ISP programmering av 2313 "on-board". Modulen kan därmed användas som stand-alone utvecklingskort om man vill.
De yttersta stiften i modularkabeln låter jag få VCC samt GND. Vill man kan man då låta modulens 7805 mata ens projekt också! Vill man inte ha matningsspänning genom modularen använder man bara en 4 polig kabel istället.
Slutligen kan jag tillägga att jag aldrig byggt något som strulat så mycket som detta projekt, exempelvis glömde jag att 2313 behövde en kristall. Så den sitter lödd på undersidan av kortet nu. Jag skule också göra mig till och lägga på en snygg folie på kretskortet så som dom gör i AoE - tyvärr trivdes den inte med min tvättvätska (diskmedel och eltandborste) så det blev lite missfärgat som ni kan se på bilderna. Som om detta inte vore nog blandade jag ihop VSS och VCC till displayen vilket gjorde den till en stekpanna - men den funkar än!

Bilder på bygget ser ni nedan