Där var en post som var ca en månad gammal från en vaktmästare vid en norsk skola i Gjövik. Dom hade en NORD-1 med terminal (Teletype ASR33) som dom ville bli av med. Norsk Telemuseum ville inte ha den och han tyckte det var synd att skrota maskinen.
Jag lyckades hitta ett telefonnummer till honom och ringde. Jovisst, den fanns kvar och det var bara att komma och hämta den.

En av mina kompisar skulle ner till Göteborg och körde en skåpbil. Han erbjöd sig att ta vägen via Oslo och hjälpa mig att få hem den. Så det gick ganska fort, en kille i Oslo ville ha en mindre ND-maskin så den åkte söderut med min kompis. På torsdag morgon flög jag ner till Göteborg, blev upphämtad på flyget och vi for vidare till Oslo.
När jag lämnade av datorn som skulle till Oslo fick jag en överraskning, killen hade tre manualer över NORD-1, scheman över CPU:n flödesdiagram över funktionen samt teknisk referensmanual. Dom gav han till mig för han trodde jag kunde ha mer glädje av dom nu när jag skulle få en NORD-1. Jag satt och läste dom på vägen upp till Gjövik. Väl där möttes vi av vaktmästaren som hade dragit fram maskinen till dörren. Vi lastade snabbt in den (så snabbt man kan lasta en 200 kg tungt rackskåp) och påbörjade resan upp till Umeå... ca 100 mil. Vi turades om att köra och var framme i Umeå och lastade ur datorn vid nio-tiden. Hela räddningsaktionen tog ca 28 timmar. Snabba ryck!

Låt mig presentera min nya älskling... ca 200 kg tung, inga direkta kurvor, klent minne och ca 1500+ TTL-kretsar. Lite detaljer :
* ca 100 kretskort med allt från 5 till 32 TTL-kretsar på. Uppskattningsvis ca 1500 TTL-kretsar.
* 32 kWord (16 bit + 2 bit paritet) coreminne, 1,5 us accesstid
* 10 MHz klockfrekvens
* En av dom första datorer med hårdvara för flyttal som standard
* Utvecklingen startade 1967, första maskinen såld 1969
* Nypris ca 600.000 NOK 1972
* Serienummer 47, bara en tidigare ägare

Det saknas några kort i datorn men inget vitalt. Den är i oförskämt gott skick med tanke på att den är 44 år gammal.
Spoiler alert! Mera detaljer om den här maskinen och allmänt om ND finns på NDwiki:n, http://www.ndwiki.org/wiki/NORD-1_Serial_47
Jag har nu jobbat av och till med maskinen i två veckor men kommer att skriva ihop vad jag gjort hittills i ett par till inlägg tills jag är ikapp projektet.
För den som vill se datorn i verkliga livet får palla sig iväg till Umeå, det kommer nog inte att åka runt så mycket.

/Göran