Ja, den hade nog fungerat fint!
Dagen gav inte riktigt det resultat jag önskat - dels dök det upp annat jobb på förmiddagen, dels så stötte jag på ett nytt problem...
Men vi tar det från början.
När jag väl kom igång så började jag med att montera alla eluttagen. Innan jag började såg det ut så här:
Uttag_7.JPG
Elcentralen hade jag skruvat upp igår, men kablarna drog jag in idag. Den kommer tillsvidare att matas från det 16A 3-fas uttag som sedan tidigare finns i rummet. Senare kanske jag får en elektriker till att koppla in den direkt i centralen - och då på en egen grupp (som det är gjort nu så har de satt 3-fas uttaget på samma 3-fas grupp som matar alla uttag i köket). Helst skulle jag nämligen vilja att den ligger utanför den ordinarie jordfelsbrytaren. Min nya "labb-central" har av det skälet fått en egen sådan, och tanken är så klart att inte hela teknikracket skall brytas för att man klantar sig i labbet (nu är det visserligen en UPS där, men ändå - om inte annat slipper man att all belysning slocknar). Men det är ett senare projekt. Centralen innehåller en kontaktor som bryter alla eluttag utom ett under bordet som matar en dator och en nätverksswitch. På så sätt kan man enkelt stänga av hela labbet när man går hem. Den skall styras av en strömbrytare som monteras precis bredvid centralen.
Uttag_8.JPG
När jag skulle montera nätverksuttagen, så blev det problem. De uttag jag hade köpt, passade inte speciellt bra tillsammans med mina dosor. Ramen ville inte ligga tätt mot skivan, vilket gav en ful glipa i överkant. I brist på annat, så köpte jag några andra dosor för att prova med. De fungerade visserligen fint, men var istället för små för hålen. Här hade mitt ursprungliga 70-mm borr fungerat bättre, men det är ju lite sent nu. Till slut, och efter en längre diskussion med en kollega, så visade det sig att om man klippte bort delar av några plastbitar i ramen, så gick det att få det att passa tillräckligt bra. Så nu är ett nätverksuttag färdigmonterat, och en sektion ser då ut så här:
Uttag_9.JPG
Andra änden av nätverkskablarna avslutas i en patchpanel, som kommer att sitta i några racklister under bordet (syns under bordet på bilden) tillsammans med en switch:
Uttag_10.JPG
Arbetet med att bygga extrahyllan till nätaggregat och lödstation blev det inget med idag. Hoppas på bättre lycka imorgon...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.