Passagesystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TheUnreal
Kontakt:

Passagesystem

Inlägg av TheUnreal »

Ny projektidé snurrar i huvet. Jag funderar på ett passagesystem till en föreningslokal, nycklar har en förmåga att försvinna när dom ska återlämnas och det är dyrt att byta cylindrar :(

Om möjligt så vill jag inte ha några delar utanför. Detta för att undvika onödig uppmärksamhet, sabotage och väder relaterade problem.

Då en glasruta (med lite "optiska effekter" för minskad insyn) sitter i dörren och det vore ju finfint att jobba "genom" den. (ingen håltagning alltså)

Tanken riktar sig mot en identifierande hårdvara med PIN-kod.
Hårdvaran tänker jag mig en PIC10F*** med lysdiod och och knappcell som med ljus utbyter data med systemet. Elfa säger typ 60:- per "dosa"

Knappsatsen för PIN inmatning är dock lite oklar :)
Jag funderar i kring en optisk lösning med lysdioder och fototransistor som detekterar "trycken", allternativt en kapacitiv lösning typ e-field
http://www.jandspromotions.com/efield2003/ men med egna kretsar...

Så vad tror ni, vilken av vägarna är den rätta/lätta?? ;)
Kan det finnas några större nackdelar med någon av dem som jag inte vill tänka på?
Eller har nått ett annat spännande sätt att lösa detta på?[/url]
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den optiska lösningen påminner om Chribbe76 projekt med Plexiglas-Tanjentbord (16 knappar).

Vet inte hur glasrutan "med lite optiska effekter" ser ut, men det borde fungera fint.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett alternativ är en spole runt fönstret och RFID som nyckel.
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Jo tyvärr kommer jag ju inte åt att sätta saker runt glasrutan, utan tänkte mig att placera både lysdioder och fototransistorn på insidan. Tanken var då lite som jag såg i länken med pekplattan, att man ska detektera det reflekterdade ljuset från en fingertopp.

Den optiska effekten är helt enkelt en plastfilm som klistrats på insidan som ett diffusionsfilter, insynsskydd helt enkelt. Om detta skulle visa sig förstöra för en optisk "fingersensor" så är den ju möjlig att avlägsna.

Jag har funderat över RFID, men hittade inte ( i min inte allt för djupgående sökning) några kretsar för det, och så tyckte jag inte att det verkade vara så avanserat att få till en optisk kommunikation mellan en "nyckel" och mottagare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur Du skall göra beror på hur säkert Du vill att det skall vara. Skall nyckeln bara sända en enkel ID så är det ju bara att flimra en LED och ha en fotodiod på andra sidan glaset.

Vill Du att nyckelboxarna inte skall vara kopieringsbara måste Du ha dubbelriktad kommunikation för att kunna verifiera en hemlig nyckel utan att avslöja densamma. Eftersom det räcker med semiduplex så skall det inte hellre vara något större problem.

Kodlås med tryckknappar/tryckpunkter på offentliga platser är en väldigt dålig ide. Någon som vill in behöver bara stå och titta för att få koden. Med kikare kan detta göras på betydande avstånd.
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Tanken var ju då att det skulle vara en "nyckel" och PIN-kod tillsammans.
Tyvärr kommer man ju aldrig att uppnå 100%ig säkerhet, men ett sånt här system kan ju vara igentjänat på en tre-fyra cylinderbyten (och så får jag har lite kul ett tag) :)

Vad gäller nyckeln så tror jag inte att en dubbelriktad optiskt kommunikation mellan en nyckel och styrenhet ska vara så svår att göra. :roll:

Vad gäller en "keypad" är jag däremot fortfarande klyven om man ska inrikta sig på en optiskt eller kapacitiv metod att detektera "tangenttryck".

Ska nog hem och bygga några testtangenter i kväll :)
För skiter det sig så finns det ju fina väderskyddade system med RFID (men då försvann ju all underhållning)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Vad tror du om att sända laser pulser till en mottagre bakom fönstret. Är det rätt så får man lov att knappa in PIN koden.

Borde väl gå att modfiera vanliga laserpekare för detta?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall Du bara ersätta en nyckel av plåt så är det ju det fysiska innehavet av nyckelboxen som bestämmer vem som har tillträde. Då behöver Du ingen knappsats. Kan man lita på processorns codeprotect och man använder en kryptografiskt stark algoritm kan den aldrig kopieras.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Om du vill ha aningen mer säkerhet kan du skaffa en sådan, http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010076128
Ta bort chassit på den, fäst den på insidan av rutan och koppla in den i datorn.
Sedan kan du skriva ett program som drar ett relä och öppnar dörren när någon "känd" person lägger emot fingret.

Då kan du även få den att skapa en logg vilken tid olika personer har varit där m.m.

Har själv en sådan till datorn, fungerar perfekt!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Måste man inte ha fingret mot ytan på den där läsaren?
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Om chassit sitter på, ja, men om man tar bort det så tror jag att man ska få det att funka så
att den kan läsa av genom en glasruta, vad jag kan se på min så är det ett mellanrum på cirka en halv cm mellan själva ytan och läsaren.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nu kanske jag är ute i det blå, men jag tror att glaset måste belysas på ett speciellt sätt för att det skall fungera.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

tror inte den kommer fungera eftersom den är gjord att användas tillsammans med windows programvara.

Alternativt skulle man kunna ha ett webscript med anv + lösenordsinloggning(som man sparar i microsofts fingeravtrycksprogramvara), och när rätt anv + lösenord är angett, så skickar webscriptet en öppningssignal till något självhållande relä, som bryts av en magnetkontat (vilket innebär att dörren är upplåst tills man öppnar dörren)

Och sedan redirectar den tillbaka automatiskt till loginsidan igen.
Resultatet är att varje gång den redirectar tillbaka till loginsidan kommer microsofts programvara (där man naturligtvis har sparat detta webscriptlösen) att poppa upp att man ska sätta fingret på läsaren (och om det då inte finns nån timeout som den kan vänta på en fingeravläsning på programvaran så kommer det att fungera)

Alternativt om man kan hitta någon optisk fingeravtrycksläsare som använder RS-232 och skickar en hash av fingret via RS-232-kanalen. Vore enklast att använda.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Det var just något sorts webscript som jag tänkte på, och sedan kan man ju använda ett relä som man kopplar som N.O.
(Normal Open) och vidare till ett elektrolås som gör att man kan öppna dörren när reläet är slutet.

Angående glaset då är jag inte helt säker, men har märkt att den reagerar ungefär som en optisk mus, dvs att den
ökar styrkan när det är något nära avläsaren.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bild
319:- + moms på Lawicel

Sen finns det två olika taggar at välja mellan, antingen kort eller en 50 mm rund tagg

Vore kul att veta vad försäkringsbolagen säger om denna lösning. Föresten, är RFID en standard, dvs funkar alla taggar med denna läsare?
Skriv svar