Ytmonterad diod: 3486 - Vad är det för sort?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ytmonterad diod: 3486 - Vad är det för sort?

Inlägg av JimmyAndersson »

På ett kretskort till en scanner sitter 2st ytmonterade ganska stora dioder med siffrorna "3486". Dioderna sitter vid 2st 7808 och några kondensatorer.

Behöver i princip bara veta vad det är för sort dioder, men om någon råkar ha mer info så är det inte ivägen direkt. :) Någon som vet?

(Har sökt på Elfa, Conrad, Farnell, Google mm utan att hitta något.)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En bild kan kanske i detta fall säga mer än 2 beskrivande meningar. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det har du rätt i. Då borde tre bilder säga mer än 6 meningar. :)

(Komponenten i den röda rutan är dioden. Scrolla ner för att se en närbild.)

Framsidan:
Bild
(Notera den något sprängda kondensatorn med kluven topp...) :oops:

Baksidan:
Bild

Närbild på framsidan:
Bild

Hm, såhär inzoomad ser det inte ut som en åtta. Det kanske är en logga?

Jag ska alltså inte laga scannern (som kortet kommer ifrån). Jag kan däremot behöva dioderna, men det beror lite på deras data och om de fungerar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

det som jag hittar är HSCH-3486 med Google, kolla på det
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inte kollat upp den men jag skulle nog gissa på att det är en typ av schottky diod, som av någon anledning inte är allt för ovanliga på vissa SMD kretskort.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hittade databladet till HSCH-3486 här. Hm, den verkar vara hålmonterad, men det är iallafall en schotty-diod.

Det roliga är att det just *är* ytmonterade schottydioder som jag behöver! :)

Då är det helt klart värt att löda bort dem och testa. Trevligt!

Tack för hjälpen!
Om ni råkar hittar något mer om denna lilla pryl så tar jag tacksamt emot mer info. :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Du vet väl att man aldrig får återanvända bortlödda SMD-komponenter ;)
Joda det går väl bra om man ska testa nån grej eller så själv. Sen är det väl kanske lite pilligare att få loss 0805 komponenter (typ motstånd och sånt).

Jag har snart gått klart Ytmontering A och är lite sugen på att bygga nånting ytmonterad faktiskt. Har aldrig gjort nått annat än hålmonterat som "fritidsbygge". Funderar bara på vilken metod som man bör använda. I skolan limmar vi fast komponenterna och låter limmet härda i ugn sen löder vi för hand. Grejen är ju att limmet är ju dyrt :(. Sen finns ju lodpastemetoden också.. men enklaste är ju att bara hålla fast komponenten med en "NC-pincett". Fast jag misstänker att det kan bli lite pilligt det med :)
Sen måste man ju ha en smalare spets också till lödkolven. :oops:
Hmm..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Du vet väl att man aldrig får återanvända bortlödda SMD-komponenter"

Det visste jag faktiskt inte. :D
Behövde dem visserligen bara för en tillfällig konstruktion, så jag går nog säker där.. :)

Det är jättesällan som jag löder något ytmonterat. Det blir nog kanske knappt 10-20 komponenter om året. För en massa år sedan praktiserade jag på ett företag som tillverkade handdatorer. De hade mycket trevliga maskiner för sånt här. Tänk om man vann på lotto... :D

Pincett, lödpenna och tålamod fungerar visserligen också, men det kräver nog mycket övning för att bli snabb på det. -och en smal spets, som sagt. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag har märkt att det går att löda 0603 komponenter (fick inte tag på 0402 i st) med 3mm bred lödspets (har inget tunnare) 25w lödkolv, nål, 1mm lödtenn, en väldigt stadig hand och en hel del lödkunskap. Pilligt som f-n? Ja men fullt genomförbart och utan lim men visst det tar ju också lite längre tid. Kan bara säga att kapillärkraften är ens vän. :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Oj det var inte dåligt. Jag som tycket det är pilligt att löda 0805 komponenter med riktig SMD-lödkolv.. och då är komponenterna fastlimmade :oops:
Du använder altså en "NC-pincett" eller? Har hört att det skall funka att använda nagellack som lim också.. vad tror ni om det? :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fast det är faktiskt nästan lite självplågeri med en 3mm spets och 0603 komponenter. Om jag hade tagit och använt 0402 istället så hade det varit ren och skär tortyr, men ändå roligt utmanande på något sjukt sätt. :twisted:

Du använder altså en "NC-pincett" eller?

Nej. Utan först, för många år sedan, när jag började så smått att hålla på med diverse enklare SMD komponent projekt så var det bara ett finger att plocka upp och släppa komponenten med och en nål att peta det rätt som användes och det gick faktiskt helt ok. Nu senast när jag höll på med nåt för knappt ett år sedan så testade jag att använde en helt vanlig pincett och det gick väl i vissa fall helt ok det med. Men i vissa fall så fastnade komponenterna på den, även efter minutiös rengöring, så jag körde med ett finger och en nål i slutet ändå och kommer nog att göra det i fortsättningen.

Har inte själv prövat det men kanske kan en nål mycket lätt doppad i
superlim vara nåt att använda för att sätta fast komponenterna? Superlim håller dock inte så bra för värme men löder man snabbt så kanske det går, så hetluft är nog inte att tänka på utan enbart lödkolv. Tror dock att superlim kanske kan hålla lite längre än nagellacket som blir mjukt vid uppvärmning.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag brukar löda 0603 med en 0.8mm spets och en vanlig (smal) pincett. Fungerar utmärkt, inget lim eller sådant. Bara lägg på lite tenn på ena paden och sedan värmer man fast komponenten. Sedan löder man andra benet. Vill man ha det riktigt snyggt så kan man när man har lött hela kortet lägga på flussmedel på alla lödpunkter och värma med hetluft eller gaspenna.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm okej så du håller fast komponenten med en nål/pincett alltså.. Hum hum.. känns ändå som att man vill fixera komponenten på ngt sätt så man sen kan löda med ena handen och mata tenn med andra. :humm:

Det där med superlim ska jag nog kolla upp iallafall när det blir aktuellt :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag undrar hur nyttigt cyanoakrylat är igentligen :? Det svider ju som f-n när gaserna från limmet kommer i ögonen.

Det brukar inte vara något större problem med fixeringen av komponenterna. Motstånd och kondensatorer verkar vara dåliga ledare av värme. Så har man lött ena sidan så brukar det sällan lossna när man löder andra benet. Som sagt, 0603 är inget problem, jag har lött tusentals 0603 för hand. 0402:or är något klurigare att få på plats med det går det med. Har man bara fått dit dom något sånär, sen på med fluss och värm med hetluft eller gas så drar dom sig på plats automagiskt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja har man en lödstation så sköter sig allt av själv så att säga, kapillärkrafterna drar det rätt om det skulle ligga någon 10-dels mm fel eller så.
Skriv svar