Frekvensomriktare, få den att fungera
Frekvensomriktare, få den att fungera
Jag köpte en frekvensomriktare från Elfa för rätt länge sedan. Jag är inte insatt i dessa så jag köpte den billigaste modellen, en Hitachi.
Jag följde brusanvisningen för (grund)inställningarna, som är flera sidor lång. Jag vet inte hur länge jag höll på, men det var åtskilliga timmar. Jag gav till slut upp utan att få den att fungera. Jag har sett instruktioner på YouTube, men dessa tycks vara gjorda för folk som redan kan dessa saker. Eller så är allting självklart och det är jag som inte förstår. Jag har också sökt här, men hittade inget så grundläggande som mitt problem.
Där är tre lysdioder. Program, Alarm och Run. Jag fick aldrig Run att lysa. Jag fick frekvens att visas i displayen och kunde ändra denna med potten, men kunde inte komma så långt att jag fick någon utspänning.
Jag tänkte göra ett nytt försök i dag, utan att ha den inkopplad. Men att behöva gå igenom alla de sidor igen utan att veta vad jag sysslar med känns bortkastat.
Är där någonting jag bör veta eller tänka på när jag ställer in alla dessa F, A, H, b, C och vad där nu är?
Jag följde brusanvisningen för (grund)inställningarna, som är flera sidor lång. Jag vet inte hur länge jag höll på, men det var åtskilliga timmar. Jag gav till slut upp utan att få den att fungera. Jag har sett instruktioner på YouTube, men dessa tycks vara gjorda för folk som redan kan dessa saker. Eller så är allting självklart och det är jag som inte förstår. Jag har också sökt här, men hittade inget så grundläggande som mitt problem.
Där är tre lysdioder. Program, Alarm och Run. Jag fick aldrig Run att lysa. Jag fick frekvens att visas i displayen och kunde ändra denna med potten, men kunde inte komma så långt att jag fick någon utspänning.
Jag tänkte göra ett nytt försök i dag, utan att ha den inkopplad. Men att behöva gå igenom alla de sidor igen utan att veta vad jag sysslar med känns bortkastat.
Är där någonting jag bör veta eller tänka på när jag ställer in alla dessa F, A, H, b, C och vad där nu är?
-
Re: Frekvensomriktare, få den att fungera
De frekvensomriktare jag känner till kommer grundinställda från leverantören.
Vissa vill att man ska ställa in motordata, sedan kan man köra igång motorn. Se till att få igång motorn sedan lägger du till de funktioner du vill ha.
Är motorn rätt inkopplad? Vissa startar inte om motorinställningarna är felaktiga och motorn inte är rätt inkopplad. Antar att den du har är så liten att motorn ska vara D-kopplad. Hur har du det? Mera information om frekvensomriktaren behövs för att ge bra information.
Mitt tips är att gå tillbaka till fabriksinställningarna och ställ in motordata.
Vissa vill att man ska ställa in motordata, sedan kan man köra igång motorn. Se till att få igång motorn sedan lägger du till de funktioner du vill ha.
Är motorn rätt inkopplad? Vissa startar inte om motorinställningarna är felaktiga och motorn inte är rätt inkopplad. Antar att den du har är så liten att motorn ska vara D-kopplad. Hur har du det? Mera information om frekvensomriktaren behövs för att ge bra information.
Mitt tips är att gå tillbaka till fabriksinställningarna och ställ in motordata.
När jag vi sålde omriktare från Japan för en massa år sedan så var det vanligaste felet att man inte kopplat in någon temp skydd för motorn (sluten thermostat helt enkelt) det var då standard på omriktarna. Det är säkert det som är problemet. En trådbygel på skyddsingången så funkat den!
peppar,
Vore det inte lämpligt att du anger vilket fabrikat, typ, modell och tekniska data för frekvensomriktare du har och vilket fabrikat typ och modell på elmotor du har. Och ange även elmotorns tekniska data. Kanske också ett foto på frekvensomriktaren och ett foto på motorn.
Ja menar, såvida du vill ha hjälp av forumet.
Du vet precis vad du har, men forumsmedlemmarna vet inte alls vad du har för något.
Föredrar du hjälp av Elfa, kontaktar du dem istället.
Vore det inte lämpligt att du anger vilket fabrikat, typ, modell och tekniska data för frekvensomriktare du har och vilket fabrikat typ och modell på elmotor du har. Och ange även elmotorns tekniska data. Kanske också ett foto på frekvensomriktaren och ett foto på motorn.
Ja menar, såvida du vill ha hjälp av forumet.
Du vet precis vad du har, men forumsmedlemmarna vet inte alls vad du har för något.
Föredrar du hjälp av Elfa, kontaktar du dem istället.
Detta är denna modellserie på Elfa .
Tack för svaren. Är väldigt trött i dag. Återkommer i morgon.
Tack för svaren. Är väldigt trött i dag. Återkommer i morgon.
-
Något bättre. Men dom har olika varianter både 1 fas och 3-fas. Hur motorn ska kopplas beror på detta.
-
Moderna frekvensomriktare tar själv hand om motorskyddsfunktionen. Då sparar man in ett externt motorskydd. Fast för att det ska fungera måste frekvensomriktaren få veta motordata.JostyKid skrev:När jag vi sålde omriktare från Japan för en massa år sedan så var det vanligaste felet att man inte kopplat in någon temp skydd för motorn (sluten thermostat helt enkelt) det var då standard på omriktarna. Det är säkert det som är problemet. En trådbygel på skyddsingången så funkat den!
Det är 1-fas 230VAC till 3-fasmotor.Mindmapper skrev:Något bättre. Men dom har olika varianter både 1 fas och 3-fas. Hur motorn ska kopplas beror på detta.
Alltså mitt problem är det mest grundläggande. Om jag hade kopplat in den och den hade exploderat för att motorn var för stor last, eller att jag hade kortslutit faserna, vad som helst så hade jag varit lycklig. Då hade växelomriktaren åtminstone fungerat, så långt. Då hade jag bara fått köpa en ny. Jag får ingenting alls.
Jag har den just nu på bordet. Utgångarna är inte inkopplade till något. Jag försöker bara få någonting att hända.
Displayn fungerar. Jag kan göra inställningar.
Där är en bygling mellan L och PLC, "source logic." Jag minns nu inte varför jag flyttade den från PLC och P24 "sink logic." Detta är ett problem. Deras Quick Reference Guide är på 295 sidor. Och det är skrivet för en automationstekniker eller ingenjör, av självklara skäl, och inte någon som aldrig sysslat med detta.
Vad vill du ska hända om du inte har någon motor inkopplad?
Kan den ha någon detektering av lasten som stoppar dig?
Har du någon motor att ansluta för test?
Kan den ha någon detektering av lasten som stoppar dig?
Har du någon motor att ansluta för test?
Jag har kört med motor tidigare, utan att få frekvensomriktaren att fungera/starta.
Att jag har den på bordet nu är för att ha den tillgänglig. Jag kan givetvis koppla in några effektmotstånd för att få en last.
Jag är inte ens på den nivån. Ingenting händer. Som jag sa så hade jag varit lycklig om den hade exploderat. Då hade något hänt. Det är det jag försöker betona här. Jag kommer inte så långt med frekvensomriktaren att den kan startas. Det är inställningar och annat jag inte får rätt på. Jag vet bara inte vilken av de 100 inställningar som inte stämmer. Jag försöker komma så långt att den går att starta. Om den går sönder efter det är oväsentligt.
http://www.hitachiacdrive.com/wp-conten ... eGuide.pdf
http://www.hitachiacdrive.com/wp-conten ... 341BX-.pdf
Att jag har den på bordet nu är för att ha den tillgänglig. Jag kan givetvis koppla in några effektmotstånd för att få en last.
Jag är inte ens på den nivån. Ingenting händer. Som jag sa så hade jag varit lycklig om den hade exploderat. Då hade något hänt. Det är det jag försöker betona här. Jag kommer inte så långt med frekvensomriktaren att den kan startas. Det är inställningar och annat jag inte får rätt på. Jag vet bara inte vilken av de 100 inställningar som inte stämmer. Jag försöker komma så långt att den går att starta. Om den går sönder efter det är oväsentligt.
http://www.hitachiacdrive.com/wp-conten ... eGuide.pdf
http://www.hitachiacdrive.com/wp-conten ... 341BX-.pdf
Vad står det i parameter A001 och A002, under förutsättning att du inte får några larm?
Säger inte att det gäller alla modeller och fabrikat men tidigare har det varit så att snabbaste sättet att förstöra en VFD var att köra den utan motor inkopplad. Det var tom så att hade man en kontakt på kabeln till motorn fick man lägga in en övervakningsslinga genom kontakten för att bryta Enable signalen så den absolut inte kunde starta om motorn inte var inkopplad.
Står "01" i båda.Norpan skrev:Vad står det i parameter A001 och A002, under förutsättning att du inte får några larm?
Tack, det är dessa saker jag har problem med. Där är så många inställningar. Eftersom jag inte är insatt i dessa saker så vet jag inte vad som är relevant och i princip famlar i blindo.
Jag kan också nämna att när jag hade den inkopplad till motorn så kom jag så långt att jag hade frekvenserna i displayen och kunde ändra dessa med potten. Jag har glömt hur jag kom dit. Där var hur som helst ingen spänning ut till motorn. Lysdioden run lös aldrig.
A001 till "00" fick RUN-dioden att lysa.
Jag har satt motstånd på utgångarna. Frekvensomriktaren blir svagt varm efter ett tag, men motstånden förblir kalla och där är ingen spänning över dem.
Frekvensomriktaren ska gå upp till 400Hz, men kan bara välja 0-50Hz.
Jag vet alltså inte om jag behöver ändra fler parametrar.
Jag har inte fått någon felsignal.
Jag har satt motstånd på utgångarna. Frekvensomriktaren blir svagt varm efter ett tag, men motstånden förblir kalla och där är ingen spänning över dem.
Frekvensomriktaren ska gå upp till 400Hz, men kan bara välja 0-50Hz.
Jag vet alltså inte om jag behöver ändra fler parametrar.
Jag har inte fått någon felsignal.