Hmmm, det där blir nog jobbigt. Skulle också föreslå att lite mera avkopplings kondensatorer. Lättast med ytmonterade under kapseln (men vad jag läste gillar du inte sådana, men ibland får man kanske bita i det sura äpplet). Lycka till.

Jo, det kan man göra men jag har redan, och för länge sedan, programmerat den här konstruktionen i ECS (Xilinx grind-cad).E85 skrev:Det är många grupper av ledningar som korsar varandra. Kan du inte byta pinnar på CPLD:n så att det blir kortare och rakare väg? Är testpunkterna nödvändiga?
Hej!pstrand skrev:Hej!
Hmmm, det där blir nog jobbigt. Skulle också föreslå att lite mera avkopplings kondensatorer. Lättast med ytmonterade under kapseln (men vad jag läste gillar du inte sådana, men ibland får man kanske bita i det sura äpplet). Lycka till.![]()
Fast här har du gått förbi mig, inlödandet av CPLD'n klar inte jag för jag är för skakig men jag har en kollega som klarar det så jag har tänkt att lite snällt be honom om det vid nåt tillfälle.E85 skrev:Ja alltså om man säger såhär då, det är i princip omöjligt att du får ihop det där på ett 2-lagers PCB ifall du inte ändrar något och då är det närmast idiotiskt att inte ändra pin-konfigurationen på CPLD'n så att det stämmer med layouten. Sen håller jag med om att du bör köra ytmonterat. Jag menar kan du löda dit en TQFP144 så kan du väl löda vad som helst nästan.
Snyggt!cjonash skrev:Mest för att det var kul att testa, så försökte jag autorouta kortet. Av någon anledning så har den som ritat biblioteket med din TQFP komponent, valt att använda lagret "dimension" för att rita outline på komponenten. Det stoppar effektivt autoroutern eftersom ledarna kommer för nära ett dimension objekt. Men efter att ha redigerat komponenten, så gick det fint. Tog ca 45 sekunder för autoroutern att göra färdigt kortet. 6 mil clearance, 6 mil ledarbredd (utom på GND och VCC, där är bredden större, kommer dock inte ihåg hur bred) och två lager.
Så här blev resultatet: Det går med andra ord att routa kortet, men det blev rätt många vior. Och inte speciellt snyggt.
Innan du frågar - tyvärr kan jag inte lägga upp den routade .brd-filen, för jag missade att spara den.