Z-wave och skymningsdetektor
-
Z-wave och skymningsdetektor
Jag söker med ljus o lykta efter en skymningsdetektor för min Zipatoanläggning. Z-wave eller 433 MHz.
Behovet är alltså att mäta det indirekta ljuset utomhus för att avgöra när vissa lampor ska tändas och släckas i mitt system.
Jag har provat med enklare 433-detektorer med ljusdetektorfunktion utan framgång och den enda detektorn för Z-wave jag hittat är Fibaros motion sensor som har en ambient light sensor i sig men den är gjord för inomhusbruk.
Och nej, jag vill inte använda kalendern för detta. Möjligtvis att jag tar med klockslaget i avgörandet för på- eller avslag.
Fibaros universal sensor verkar ju lovande med 1-wire, men den godtar enligt uppgift bara temp-sensor typ DS18B20.
Andra förslag på sensorer eller lösningar?
Behovet är alltså att mäta det indirekta ljuset utomhus för att avgöra när vissa lampor ska tändas och släckas i mitt system.
Jag har provat med enklare 433-detektorer med ljusdetektorfunktion utan framgång och den enda detektorn för Z-wave jag hittat är Fibaros motion sensor som har en ambient light sensor i sig men den är gjord för inomhusbruk.
Och nej, jag vill inte använda kalendern för detta. Möjligtvis att jag tar med klockslaget i avgörandet för på- eller avslag.
Fibaros universal sensor verkar ju lovande med 1-wire, men den godtar enligt uppgift bara temp-sensor typ DS18B20.
Andra förslag på sensorer eller lösningar?
-
Re: Z-wave och skymningsdetektor
Skulle ett vanligt skymningsrelä och någon allmän I/O ingång för z-wave eller 433 fungera?
-
Du kan t ex använda deras generiska sensor som har ingångar och koppla på valfri skymningsdetektor. Det är väl min plan här.
Annars så är det ju bara att monitera in valfri sensor i en väder-tät burk. Finns gott om sensorer som mäter ljusinsläppet. Dock kanskte inte i tillräklig upplösning?
Jag kommer köra med alt 2 ovan i mitt system kopplat till min anläggning. Jag har Flertalet olika sensorer som mäter ljuset och fungerar här
Annars så är det ju bara att monitera in valfri sensor i en väder-tät burk. Finns gott om sensorer som mäter ljusinsläppet. Dock kanskte inte i tillräklig upplösning?
Jag kommer köra med alt 2 ovan i mitt system kopplat till min anläggning. Jag har Flertalet olika sensorer som mäter ljuset och fungerar här

Fibaro's Z-wave-rörelsevakt har förutom rörelsedetektering via IR även inbyggd temperatursensor, ljussensor och jordskalvsdetektor enligt databladet.
-
Just det ja. Den har jag liggandes här. Ska kanske montera upp den 

- Berrabongo
Jag brukar använda sunrise/sunset funktionen i Z-wave kontrollern plus ev. offset för att styra
mina lampor. Fungerar ok.
mina lampor. Fungerar ok.
-
Aeon ser ju ut att vara grejen jag söker - förutom att den inte är testad med Zipato...