Kraftlös Vedprocessor y/d start?
-
Kraftlös Vedprocessor y/d start?
Hej!
Har efter flytt fått problem med min vedprocessor. Innan fungerade den utmärkt men nu är den nästan helt orkeslös. Den har automatisk yd start och den slår över i D läge men det blir ingen skillnad på motorn låter inte det minsta lilla annorlunda och har ingen kraft så det känns som den är kvar i Y läge?
Någon som har någon bra ide? Är inte så bevandrad i det här med yd startautomatik.
Mvh
Johan
Har efter flytt fått problem med min vedprocessor. Innan fungerade den utmärkt men nu är den nästan helt orkeslös. Den har automatisk yd start och den slår över i D läge men det blir ingen skillnad på motorn låter inte det minsta lilla annorlunda och har ingen kraft så det känns som den är kvar i Y läge?
Någon som har någon bra ide? Är inte så bevandrad i det här med yd startautomatik.
Mvh
Johan
-
Re: Kraftlös Vedprocessor y/d start?
Vedprocessor?
Hur är den ansluten till elnätet?
Hur är den konstruerad? Hydralik eller bara eldrift?
En bild underlättar alltid.
En sådan har flera motorer, knappast alla är Y/D startade. Hur går isåfall dom som inte är Y/D?
Kan det vara så att en fas är borta?
Om en fas är borta brukar den ibland starta men ibland står den bara kvar och brummar utan att snura runt. Får den fortsätta att stå så länge så brukar motorskyddet lösa ut. Men låt den inte stå och brumma någon längre stund ifall motorskyddet är feljusterat.
Hur är den ansluten till elnätet?
Hur är den konstruerad? Hydralik eller bara eldrift?
En bild underlättar alltid.
En sådan har flera motorer, knappast alla är Y/D startade. Hur går isåfall dom som inte är Y/D?
Kan det vara så att en fas är borta?
Om en fas är borta brukar den ibland starta men ibland står den bara kvar och brummar utan att snura runt. Får den fortsätta att stå så länge så brukar motorskyddet lösa ut. Men låt den inte stå och brumma någon längre stund ifall motorskyddet är feljusterat.
-
Den har en 11kws elmotor som driver en hydraulpump som sedan driver alla funktioner.
Nollan har dom skipat men det är ström som det ska på alla andra. Sen ser du ju att nertill går dom 2 kablarna som går till själva motorn. Även när den slagit över till D kontaktorn så är det kräm till båda kablarna. Ska det vara så?
Nollan har dom skipat men det är ström som det ska på alla andra. Sen ser du ju att nertill går dom 2 kablarna som går till själva motorn. Även när den slagit över till D kontaktorn så är det kräm till båda kablarna. Ska det vara så?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
-
Ja jag har mätt mot jord och alle tre är där och korrekta.
-
Även på motorn? Mätt mellan faserna också? Så att det inte är så att 2 av faserna är samma fas.
Har den funkat på detta uttaget innan? Isåfall lär inte faserna växlats utan då är det mer troligt nåt som pajat och du bör kunna se vid motorn vad som kommer fram.
Har den funkat på detta uttaget innan? Isåfall lär inte faserna växlats utan då är det mer troligt nåt som pajat och du bör kunna se vid motorn vad som kommer fram.
-
Nej den har aldrig fungerat i just detta. Har flyttat den från gamla gården men både mitt bandsågverk och min stora kompressor fungerar i uttaget.
Ska skruva av locket och mäta på motorn när den är igång om ett litet tag.
Men är det normalt att det är full kräm på båda kablarna som går till motorn? Jag trodde en av kablarna var y och sen växlade den till den andra kabeln
Men är det normalt att det är full kräm på båda kablarna som går till motorn? Jag trodde en av kablarna var y och sen växlade den till den andra kabeln
-
Det ska vara spänning på de båda kablarna, så det verkar riktigt. Går motorn åt rätt håll?
Om du har tillgång till en tångampermeter skulle du kunna mäta strömmen i var och en av de tre ingående faserna. Är de normala alla tre strömmarna, måste felet ligga i hydralpumpen. Du har kollat att du har olja och att ingen strypning är rörd så att hydraloljan bara strömmar runt.
Om du har tillgång till en tångampermeter skulle du kunna mäta strömmen i var och en av de tre ingående faserna. Är de normala alla tre strömmarna, måste felet ligga i hydralpumpen. Du har kollat att du har olja och att ingen strypning är rörd så att hydraloljan bara strömmar runt.
-
I Y läge har du kopplat ihop ena sidan på alla tre lindningarna till en mittpunkt där alla tre strömmarna i en symmetrisk belastning tar ut varandra och blir noll. I det läget kan du mäta 230V mellan fas och mittpunkt (dvs mellan motorlindningens båda sidor).YamahaJojje skrev:Nej den har aldrig fungerat i just detta. Har flyttat den från gamla gården men både mitt bandsågverk och min stora kompressor fungerar i uttaget.
När motorn D-kopplas kopplas lindningarna ihop så att varje lindning ligger ihop med en annan lindning och kopplas till en fas i varje en av de tre kopplingspunkterna. (Googla på D koppling resp Y) Du får då 400V till varje lindning.
Mäter du vid motorn ska du alltså kunna mäta 400V över varje lindning. Googla på hur lindningarna ligger i kopplingshuvudet så ser du hur lindningarna inkopplade till motorn.
Enkelt förklarat: motorn startar Y-kopplad, då går det tre faser i ena kabeln till motorn och den andra kabeln är kortsluten (alla tre ledningarna till motorn ligger ihop). Sen kopplas motorn över till D-kopplad, då kopplas ihopbyglingen bort och det går tre faser till motor i bägge kablarna.
Så JA, efter tiduret slagit om till D ska du ha ström i bägge kablarna ner till motorn.
Tror också att pumpen går åt fel håll, brukar finnas rotationspil på pump eller motor.
Alt. någon överströmningsventil/kran som står öppen.
Så JA, efter tiduret slagit om till D ska du ha ström i bägge kablarna ner till motorn.
Tror också att pumpen går åt fel håll, brukar finnas rotationspil på pump eller motor.
Alt. någon överströmningsventil/kran som står öppen.
-
Pumpen går på rätt håll. Även om man hänger av remmarna och låter motorn gå obelastad är den trött. Den är lika trött i D som i Y nu innan varvade den liksom upp i trött läget på Y och sen när D kom var det som om turbon slog in.
Kan det vara så lätt att en fas ligger fel ändå? Eller har en lindning gått
Kan det vara så lätt att en fas ligger fel ändå? Eller har en lindning gått
-
Eftersom motorn snurrar åt rätt håll ligger ingen fas fel. Att en lindning har gått kan hända. En dålig kontaktering kan göra att ett avbrott någonstans kan komma fram vid transport av grejor.
Jag skulle börja att mäta spänningarna vid lindningarna ute vid motorn.
[img]YD.jpg[/img]
Om jag fick med bilden ser du att en lindning ligger diagonalt inkopplad i en standard motorplint. Lindningen är märkt
u1 - u2, v1 - v2 och w1 - w2. I ditt fall ligger inte byglingarna fast gjorda, utan omkoppling sker med kontaktorerna (inte med byglar i motorplinten). Byglarna är alltså borttagna.
Gör allt riktigt spänninglöst innan du skruvar upp motorplinten. Börja med att inspektera att alla muttrar är dragna och att alla anslutningar sitter fast ordentligt. Utan att glappa.
Du kan sedan börja med att resistansmäta varje lindning. Eftersom allt är spänningslöst ska ingen yttre resistans finnas inkopplad. Du mäter alltså bara resistansen i lindningen. Är det inget fel i kabeln (eller någon kontaktor) ska kablarna inte bidra med något tilllägg till lindningsresistansen.
När du har mätt lindningsresistansen (alla tre lindningarna ska mäta lika) så har du lite bättre känsla för hur lindningarna ligger i motorplinten.
Mät spänningen över varje lindning. När motorn går i D-läge, ska du ha 400V över varje lindning.
Har du runt 200V över någon lindning saknar du en fas fram till motorn.
Jag skulle börja att mäta spänningarna vid lindningarna ute vid motorn.
[img]YD.jpg[/img]
Om jag fick med bilden ser du att en lindning ligger diagonalt inkopplad i en standard motorplint. Lindningen är märkt
u1 - u2, v1 - v2 och w1 - w2. I ditt fall ligger inte byglingarna fast gjorda, utan omkoppling sker med kontaktorerna (inte med byglar i motorplinten). Byglarna är alltså borttagna.
Gör allt riktigt spänninglöst innan du skruvar upp motorplinten. Börja med att inspektera att alla muttrar är dragna och att alla anslutningar sitter fast ordentligt. Utan att glappa.
Du kan sedan börja med att resistansmäta varje lindning. Eftersom allt är spänningslöst ska ingen yttre resistans finnas inkopplad. Du mäter alltså bara resistansen i lindningen. Är det inget fel i kabeln (eller någon kontaktor) ska kablarna inte bidra med något tilllägg till lindningsresistansen.
När du har mätt lindningsresistansen (alla tre lindningarna ska mäta lika) så har du lite bättre känsla för hur lindningarna ligger i motorplinten.
Mät spänningen över varje lindning. När motorn går i D-läge, ska du ha 400V över varje lindning.
Har du runt 200V över någon lindning saknar du en fas fram till motorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När den slår i D ska dom båda vänstra vara dragna och den högra släppt..