Ser ungefär samma prestanda som för lm324-kretsen i range för detektering av rörelse. Förbättringar är att lägre hastigheter mäts ok på något längre avstånd, kanske 1-2m mer iaf. Vidare har jag kunnat mäta högre hastigheter som jag sett när jag prövat mäta på bilar i 10-70km/h. Hur som blir det ingen tillförlitlig hastighetsmätning men tycker att bilarna detekteras med rimligare hastighet än förr och på längre avstånd nu.
En nackdel med den nya förstärkaren är att jag ibland inomhus sett några ms med typ 2kHz frekvenser som detekteras som en hög hastighet, antagligen någon störning - oklart från var. Vill man bara mäta rörelse inomhus bör man ha orginalfiltrena kvar som dämpar allt utanför 3-72Hz. Jag ser fortfarande en störning runt 50Hz även när oscilloskopet inte är i kopplat så den störningen verkar inte vara endast från oscilloskopet iaf.
Skulle behöva testa hur bilar i högre hastigheter, typ 70-150km/h, detekteras.
Lite tankar så här på kvällen om nästa steg:
Funkar det att detektera bilar i dessa högre hastigheter så kommer jag bygga en speed trap med två hb100 placerade på ett känt avstånd så stort att de inte stör varandra och sen logga när de var för sig detekterar rörelse för att sedan räkna ut hastighet. De kommer kommunicera med radio till en central på något sätt, troligen drivet av cc1350 eller wifi typ esp32/cc3200. För test kan de vara batteridrivna men för en långsiktig installation krävs nätdrift eftersom detta kommer dra några hundra mW kontinuerligt.
Jag skulle åxå vilja ha en rörelsesensor som kan mäta mängden rörelse i observerat utrymme inomhus för att trigga olika events eller för interaktivitet. För detta är det rimligt att ha orginalfiltren 3-72kHz. Inomhus är det också enkelt att använda wifi för kommunikation så blir antagligen drivet av esp32/cc3200.
Hur som blir nästa steg att ta fram ett pcb för förstärkaren som är enkelt att koppla till en mcu och hb100 med plats för lämpliga kontakter, denna förstärkare kan användas i båda olika tillämpningar bara genom att byta komponenter. Visar det sig funka bra med mcu+hb100 kan allt samlas på ett pcb.