Felsökning av anläggning, jfb problem (multipla jfb)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
IsseTS

Felsökning av anläggning, jfb problem (multipla jfb)

Inlägg av IsseTS »

Jag har en anläggning som jag installerat under uppsikt av en högre behörig. Installationen är färdig och jag har hållit på göra kontroll före drifttagning med bl a min megger. Jag har fått ett fel och vill gärna försöka hitta en lösning innan någon kör över mej å löser det och att det slutar med att jag inte lärt mej ngt. Och det är många gånger tyvärr så annars. :-(

Så här ser det ut:
Transformatorstation utanför med inkommande matning till fastighetens ställverk A1N och A1L. (A1N är min del av fastigheten)
Från A1N går det 4 ledare till A1NA och A1NB samt 5 ledare till A1NC (denna går till berörd central) och A1ND.
Från A1N så är det avsäkrat med 40A knivsäkringar innan min 5g10 går vidare till A1NC normcentral.

Min central A1NC har dubbla jfb och således dubbla neutralskenor.
inkommande faser går till HB och vidare till energimätaren för att splittas till vardera jfb.
inkommande neutral går till energimätaren, för att sedan splittas till respektive jfb och ut från jfb så går neutralen till respektive neutralskena.
Inkommande jord går direkt till jordskenan.

Isolationsmätning gjord med megger på hela anläggningen. 500V (562V enl megger) och resultatet var 999Mohm.
Gjort kontinuitetstest med megger från jordskenan, testat på jord men också mot N och L för att verkligen säkerställa anläggningens integritet.

Så steg:
1. Slog på matning från A1N och kunde mäta spänning på inkommande 1,3,5 på HB (fas och huvudspänning) och mätte även mot jord och N samt kontrollerade kontinuiteten mellan jord och N. Allt enlig önskemål.
2. Slog på HB och kontrollerade spänning på utgående 2,4,6 och det var godkänt.
3. Slog på jfb1 (inga grupper på)
4. Slog på jfb2 (inga grupper på)
5. Jfb1 bryter (utan grupper lr belastning när jag slog på jfb2)
6. Slår på jfb1(bröt ej denna gång)
7. Slår på grupp 1 (längsta sträckan på grupp)
8. Kopplar in megger för att mäta kortslutningsström
9. Jfb slår ifrån innan mätningen är genomförd, mer eller mindre när mätningen ska kicka igång

Punkt 5 och 6 har vid något tillfället agerat med att bryta den andra jfb'n när jag försökt få på den.

Sen:
1. jfb1 har inte kunnat återställa, inte ens när grupper ut har varit från, dvs utan belastning. (Test skedde på L1)
2. jfb 2 har jag kunnat belasta. (Belastningen sker på L2)
3. när jag testat jfb1 och fått detta fel så har jag kunnat belasta jfb2 (Belastningen var då också på L2)

Kan det vara så att jfb är felaktig? -båda är samma batch vad jag kunnat utläsa av serienr och den andra verka bete sej rätt utifrån de få tester jag utfört
Kan det vara pga energimätaren? -tänker att då den sitter innan jfb i 5 ledare - ergo den sitter ju på en N som är parallell med en PE och sitter ihop i A1N - så det vore väl typ som att sätta den på en PEN ledare då den sitter före jfb?
Upptäckte också precis att min knivsäkring för L1 är sprucken, den längsta kretsen i min anläggning ligger på L1 och det är den som jag försökte testa genom med megger - kan det ens ha betydelse på min sida i anläggningen? Knivisen finns ju i A1N. :-/

Allt i A1NC är hager förutom energimätaren och kopplingsuret, det är ahlsells märke a-collection.

Bifogad bild på A1NC normcentral.
Jag har försökt vara så tydlig jag bara kan, fråga gärna om det är ngt du undrar :-)
__________________________________________________________________________________

A1NA, A1NB och A1NC är större skåp, inga dvärgbrytare utan bara diazed. Har en anläggning som går vidare från A1ND som heter A1ND1 som dock är en normcentral, dock endast 1 jfb men flera PSA, fungerar felfritt och matningen är förlagd med samma 5g10 på samma sätt (kabelstege), 5 ledare från A1N dock via A1ND.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Felsökning av anläggning, jfb problem (multipla jfb)

Inlägg av mrfrenzy »

Mycket märkligt.

Är det fullgod kontakt på faser och nolla fram till centralen? (Mät med belastning)

Kan överbryggningskablarna för fas mellan dina JFB vara skadade?
Rester från sågning av fasskenan?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har du skilt på nolla och jord och mätt däremellan?
IsseTS

Inlägg av IsseTS »

mrfrenzy skrev:Mycket märkligt.

Är det fullgod kontakt på faser och nolla fram till centralen? (Mät med belastning)

Kan överbryggningskablarna för fas mellan dina JFB vara skadade?
Rester från sågning av fasskenan?
Ej mätt med belastning på på inkommande i centralen så jag inte har belastat alla faser utan endast L2 på sektion jfb2
Klippt fasskena och hade bra resultat vid isolationsprovningen

Därför jag börjar undra om min jfb är defekt.
Jag har ju gjort mätningar för att säkerställa kontakt från A1N till min central. Det ända jag inte mätt är med typ clamps på N och PE när jag slår på jfb för att möjligtvis sen någon ström välja fel väg. Annars är det kontinuitetsmätt att PE och N utgår tillsammans och han kontakt, när jag mätte fasspänning gjorde jag det både mot PE och N för att verifiera god kontakt och centralen är kopplad enligt bild så hur menar du? -vad har jag förslagsvis missat?
Har gjort en kontroll som är före drifttagning som är godkänd med råge, därför det är så konstigt att det felar när jag spänningssatt för kontrollerna jag vill utföra nu är ju anläggningens integritet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Koppla isär PE och N i centralen och megga mellan N och PE.
IsseTS

Inlägg av IsseTS »

Som jag tolkar dej menar du från min central ner till A1N och därmed kontrollera PE och N i min 5g10. Det har jag inte testat om det är så du menar
Annars så är det gjort om du menar i den nya anläggningen, isolationstestad med goda resultat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Isolationstestad mellan jord och nolla.

Jag har råkat ut för något liknande, orsaken var en ihoptvinnad jord och nolla i en dosa ute i anläggningen.
IsseTS

Inlägg av IsseTS »

TomasL detta är gjort redan i isolationstestningen där alla faser och neutralen som mäts mot jorden. Så det är redan gjort inom anläggningen.
peo007

Inlägg av peo007 »

Är du säker på att utgående grupper från centralen är rätt kopplade?
( fas från JFB1 och nolla till JFB2 kan ställa till sådana problem )
Har du tagit bort byglarna mellan N & Jord plintarna?
IsseTS

Inlägg av IsseTS »

Byglar är borta ja och som bilden visar sektioneras det norr och syd, jfb1 grupperna kommer alla uppifrån och jfb2 grupper nerifrån så det skulle synas tydligt och där finns det inga synliga fel. Skulle ha kablar kors å tvärs bakom och just det ville jag undvika därför är det gjort på det här sättet. Det blir övertydligt vad som hör till vad framför allt vad beträffar vilken skena N bör gå till.

Jag har som sagt kontinuitetsmätt även faserna, liksom neutralen utöver jorden.
peo007

Inlägg av peo007 »

Om du kopplar bort utgående Nollor från bägge JFB och har alla automatsäkringar avslagna, och HB tillslagen kan du då slå till både JFB 1 & 2 ?
IsseTS

Inlägg av IsseTS »

peo007 skrev:Om du kopplar bort utgående Nollor från bägge JFB och har alla automatsäkringar avslagna, och HB tillslagen kan du då slå till både JFB 1 & 2 ?
Har inte testat men ska göra det på måndag. När alla grupper var frånslagna på fb1 och grupp 2 på jfb 2 var på så hade jag vid minst ett tillfälle jag inte kunnat slå på jfb1 efter att den bröt, den bara klickade av direkt vid påslag. Men ska testa som du säger
IsseTS

Inlägg av IsseTS »

Efter några förslag så testade jag att isolationsmäta igen både inom anläggningen och mellan A1N och A1NC. Detta gav ingenting. Funderade länge och kopplade in megger för att kolla kontinuitet och gjorde det kors höger om vänster mellan neutral och jord på alla möjliga sett och till slut!!!

När jag hade vardera prob fast i sann jord i A1N och neutralskenan i A1NC (endast grupper inom anläggningen, inom jfb1 för att vara precis) så fick jag 3.87ohm (om jag minns siffran rätt) på 200mA. Så jag började då plocka grupper på neutralskena en å en och grupp 6 visade på felet som upphörde när jag bröt kretsen. Jag började gräva runt och hittade till slut ett ställe där neutralen skadats och hade kontakt med en skruv som av en löjlig skum slump hade kontakt med metall i anslutning till en kabelstege och därmed sann jord. :-)

Liksom vad är oddsen? :-)
Riktigt glad att jag löste detta, det öppnade en helt ny värld vad gäller förståelse i hur jag KAN felsöka på olika sätt och förbättra min förståelse för hur jag KAN och BÖR använda mina instrument för bästa resultat.
Jag genomförde också min mätning av kortslutningsström och det var goda resultat, 280A över 0.8ohm längst bort i anläggningen \o/\O/\o/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Felsökning handlar alltid om metodik och eliminering, samt att förstå hur tillgängliga verktyg fungerar och sist men inte minst hur det är tänkt att fungera.
Inte så långt i från min hoptvinnade jord och nolla.
IsseTS

Inlägg av IsseTS »

Rätt TomasL men ändå långt från tycker jag då jag fick gå jorden utanför anläggningen och neutralen inom, detta är som sagt min första större anläggning så jag är färsk, men jag vill lära mej rätt, inte bara göra som nån säger så detta blev en otrolig lärdom
Skriv svar