Reparation av Sony Bravida 55ex720

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nossnevs

Reparation av Sony Bravida 55ex720

Inlägg av Nossnevs »

Min tv gick sönder just innan ju helgen så det blev Kalle på laptopen. Från början tänkte jag att det var lika bra att slänga den på tippen men efter lite felsökande har jag konstaterat att det är fel på "Power board". Den röda lampan blinkar 2 ggr vilket tyder på att nått med Power board har gått sönder.

En snabb googling gav också att det fanns ersättnings kort att köpa. Finns billiga på ebay från Kina från ca 400kr till sonys rekommenderade för 1300kr . Jag hittade också ett reservdels-kit från USA som kostade 340kr med frakt. ( Kräver att jag surfar från Usa för att komma åt sidan av nån anledning. Skickar dock till sverige. )

Jag har också hittat nån som har liknande problem och bytt komponenter på kortert här. Vilket fick mig att testa r6540 på kortet. Det är ett effektmostånd på 0.1 ohm och 0.5w( se bild ) (0.1 Ohm 500 mW wirewound ceramic resistor enligt). Vad jag kan se är den långt över 0.1 ohm. Det är ju inget som säger att det inte är nått mer trasigt men tänker att jag skulle kunna byta ut den först för att det är enkelt. Jag har svårt att hitta den på nån Svensk sida och den jag hittar nått liknade komponent på kostar frakten 200kr. Finns det nån som vet ett bättre ställe jag kan köpa det från eller har nån som har en över jag kan få köpa?

Är det nån som som har provat repa en sån här TV genom att köpa färdiga kort från Kina eller Encompass? Finns det nån i Sverige som säljer?

Jag har lött lite förut men va några år sen men då har det vart bara var svagström. Hur svårt tror ni att det är att byta ut komponenterna med hjälp av ett kit ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Reparation av Sony Bravida 55ex720

Inlägg av breflabb »

När nätdelen pajar så ryker det en hel del komponenter,sådan är kunstruktionen tyvärr.
Köpa rep.kitt kan bli dyrare i slutändan,för dom fungerar så sällan.
Kan du få hem en modul från Ebay för under 1000 lappen så är det lönt.
Var bara noga med att titta på ditt kretskort efter rätt beställningsnummer.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Har en plasma där nätdelen pajade och rep-kitet som fanns att köpa då löste problemet för mig, det var väl 2-3 år sedan och TVn fungerar än idag.

En gång har det fungerat kan jag alltså rapportera :P
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Just 0.1ohm fanns tyvärr inte, men annars är electrokit.se ett bra ställe att köpa sånt, dom är trevliga och har låg frakt.
nim

Inlägg av nim »

Samsung har problem med kondensatorerna i nätdelen. Jag har lagat en "död" TV som liksom din hade 6 likadana kondensatorer i nätdelen. 2 av 6 kondensatorer hade "kraftigt utbuktande topp" när jag bytt dem så gick TVn igen och går fortfarande efter 2 år.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Motstånd är inte dyrt. Kan kanske vara lönt att prova trots möjlighet om andra fel.
BHIAB har 0,1 Ohm 5W trådlindat. Blir det för bra?
De har också metallfilm 0,1 Ohm 0,5W. Flamsäkert. Räcker?
https://www.bhiab.se/perl/index.cgi
sök under "motstånd".
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

nim skrev:Samsung har problem med kondensatorerna i nätdelen. Jag har lagat en "död" TV som liksom din hade 6 likadana kondensatorer i nätdelen. 2 av 6 kondensatorer hade "kraftigt utbuktande topp" när jag bytt dem så gick TVn igen och går fortfarande efter 2 år.
Det är ett tag sedan dom problem fanns. Nu är det historia.Och när ett sekärhetsmotstånd
ryker som i detta fall så är det inte elytfel.(Kan satsa nya tvåkronan)
Nossnevs

Inlägg av Nossnevs »

Tack för alla svar! Jag har nu beställt ett nytt kort från BuyQual som jag tittat på också och fick ett tips i ett PM om siten.

Jag köpte den hära och skickade hela part-numret till dom.

Så nu är det bara vänta :) Återkommer med resultatuet!
Skriv svar