Blev lite fel där, sitter med ett annat projekt också så rörde ihop det lite. Förtydligande:
* VCC är 3.7-5 V så PMOS klarar sig.
* Knapparna har VCC när de aktiveras annars har de pulldown till jord. Dvs de har inte 3.3V från LDO.
Funktionen är sån att när en knapp trycks så aktiveras PMOS, LDO och MCU. MCU slår direkt på en I/O till OR dioderna och kan på så sätt hålla liv i sig själv tills den är klar med sina uppgifter och de stänger den av sig själv med denna I/O.
Minimera strömförbrukning
Re: Minimera strömförbrukning
Se till att knapparna inte släpper igenom spänning till portpinnar innan 3,3V är aktiv, annars kan du få en latch-up funktion och det vill du inte!
Och hur gör man då det...?
T.ex. med ett motstånd mellan knapp och portpinne med ett högt värde, t.ex. 100k-220k. Ett motstånd per pinne.
Och hur gör man då det...?
T.ex. med ett motstånd mellan knapp och portpinne med ett högt värde, t.ex. 100k-220k. Ett motstånd per pinne.
- prototypen
Med SÅ låg drivspänning så måste du noga välja PMOS trissa.
En stor transistor (hög ström) brukar ha ganska låg Rdson även med låg spänning på gaten
Det är på gränsen att du bör använda en BJT (vanlig transistor).
Protte
En stor transistor (hög ström) brukar ha ganska låg Rdson även med låg spänning på gaten
Det är på gränsen att du bör använda en BJT (vanlig transistor).
Protte
Icecap:
En vis man tipsade mig om transistor som kollektor mot MCU och pullupp mot 3.3V och på så viss hindra att pinne får spänning innan processor.
Jepp det var du
Prototypen: Kan du förtydliga?
En vis man tipsade mig om transistor som kollektor mot MCU och pullupp mot 3.3V och på så viss hindra att pinne får spänning innan processor.
Jepp det var du

Prototypen: Kan du förtydliga?
Det går även att använda en 4050 - om den nu fungerar på 3,3V. Då har man 6 gates direkt. Den tål ganska hög ingångsspänning utan att hosta till, även med en VDD på 0V.
- prototypen
Det finns MOS transistorer som är helt OFF med 4 volt gatespänning och du har 3,3 tillgänglig i värsta fall.
Nu finns ju logic level dvs de ska kunna vara helt ON med bara 5 volt men nu har du bara 3,3.
Det finns säkert de som leder tillräckligt med bara 3,3 volt men du kanske får ta till en 5 A transistor för att få genom 50 mA med vettigt spänningsfall.
Du får börja med att läsa datablad.
Alternativet är en BJT då kan man utan vidare jobba med en drivspänning ner till 1 volt (kanske ännu lägre)
Nu är ju problemet att en BJT kräver ström för att leda men har du 3,3 volt kan du skaffa/koppla ihop en darlington och få en hFE på 1000 dvs din switch drar ca 0,1 % av strömmen den switchar.
Sedan problemet med ström in på µC.
Ingångarna tål en hel del ström, det vanliga är att clampdioderna tål 10 mA så det räcker gott med ett stort motstånd typ 100kΩ.
Risken finns alltid att den strömmen räcker för att väcka processorn, speciellt om man trycker på alla knappar samtidigt.
Jo jag vet för jag har råkat ut för det nyligen.
Protte
Nu finns ju logic level dvs de ska kunna vara helt ON med bara 5 volt men nu har du bara 3,3.
Det finns säkert de som leder tillräckligt med bara 3,3 volt men du kanske får ta till en 5 A transistor för att få genom 50 mA med vettigt spänningsfall.
Du får börja med att läsa datablad.
Alternativet är en BJT då kan man utan vidare jobba med en drivspänning ner till 1 volt (kanske ännu lägre)
Nu är ju problemet att en BJT kräver ström för att leda men har du 3,3 volt kan du skaffa/koppla ihop en darlington och få en hFE på 1000 dvs din switch drar ca 0,1 % av strömmen den switchar.
Sedan problemet med ström in på µC.
Ingångarna tål en hel del ström, det vanliga är att clampdioderna tål 10 mA så det räcker gott med ett stort motstånd typ 100kΩ.
Risken finns alltid att den strömmen räcker för att väcka processorn, speciellt om man trycker på alla knappar samtidigt.
Jo jag vet för jag har råkat ut för det nyligen.
Protte