Här kommer mitt absolut sista projekt

Jag tänker alltså nyttja UNO för att läsa ett batteriuppbackat RAM (B-RAM) som nyttjas som "Floppy" mellan först och främst mitt diskreta samplingssystem jag håller på att fram och datorn men också mellan min kommande CPU och datorn.
Jag tänker börja med att nyttja mitt 8KX8 MOSEL RAM som enligt datablad är pin-kompatibelt med 64KX8 EPROM vilket kan vara bra, speciellt om man får för sig att bygga en brännare samtidigt (vilket jag har funderat över men struntar i pga alla olika pin-konfigurationer och komplikationer map bidirektionella bussar, för att inte tala om programmeringsspänningar), dock tror jag samtidigt att t.ex ett 64KX8 RAM också passar, borde vara lite av standard.
Så jag gör ett B-RAM av min MOSEL mha två dioder, den ena dioden monterar jag i serie med batteriets plus och Vcc-pinnen på MOSEL, den andra dioden monteras på samtliga boards som B-RAM skall nyttjas (och är den dioden som spärrar för att batteriet inte ska mata systemet när systemet är avslaget).
Jag vill nyttja UNO för att den "står stadigt" och det är då bara att plugga i en MEGA-shield samt koppla in sig på UNO's UART.
UNO's IO_0 och IO_1 är dedikerade pinnar för UART (Rx & Tx), min tanke nu är att skifta ut data via Rx (blir det va, eller blir det Tx

Detta är i alla fall min tanke, även om jag siktade på SD-kort först men varför fysiskt flytta data TVÅ gånger?
Dessutom krävs en extra logger-shield för SD, så jag siktar nu på att istället nyttja den inbyggda UART och hoppas således få upp data på Hyperterminalen (som också måste stå på 9600 Baud) på detta sättet samtidigt som jag hoppas man bara kan kopiera från Hyperterminalen in i Excel.
Men som Ni hör, fattar jag inte mycket av sånt här

I vilket fall bygger jag mig en MEGA-shield (tack SeniorLemuren & lond) som jag sedan trycker på UNO och trycker på en knapp (Read).
Jag tänker mig att minnet skall läsas mha skiftregister, på adress-sidan är det bara att skifta in adress efter adress och när varje adress är klar så latchar man in värdet i adressbussens skiftregister varvid man läser utdata som tillfälligt lagras som preset i databussens skiftregister.
För varje adress har man då respektive data, för att läsa datat så skiftar man sedan datbussens skiftregister varvid "carry-out" kopplas till Rx på UNO.
Principen tror jag mig förstå men eftersom UART är asynkron så krävs det att klockorna på båda sidor är lika i frekvens (hur lika vet jag inte) sen krävs det också att man på nåt sätt sniffar efter startbit och stoppbit.
Snacka om att jag behöver läsa på

En sak vet jag dock, det räcker med Tx, Rx och GND för att få till stånd en kommunikation (CTS/RTS behövs inte).
Nu ska jag rita lite men laddar upp mina tankar så länge.
Som vanligt är jag tacksam för kritik.
MVH/Roger