CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Är det fel sida :D

Duger det om jag förlänger ledningen och placerar en junctions på vänster sida?

Blir, ursäkta uttrycket, jävligt jobbigt annars :)

Tack ännu en gång för din hjälp Borre, jag är mycket tacksam!

MVH/Roger
PS
Snygga pilar förresten :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Om du skulle tröttna på Eagle föreslår jag något av dessa kort från Seeedstudio som plan B:
XC9572XL CPLD development board v1b

XC2C64A CoolRunner-II CPLD development board

$15 per styck och jag tror du kan få fri frakt på första ordern.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tröttna på Eagle? :humm:

Om bilderna stämmer så är kretsarna för små, jag vill nödvändigtvis ha PQ208.

Men tack ändå!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Så jäkla synd att dom moderna XL-kretsarna inte stöder 5V-logik :/

(..därav min tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=81378 )
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag förstår inte vad du säger i din tråd.

Du vill inte ha XL även om dom är 5V-toleranta säger du men vad är då problemet?

Senast jag kollade i ELFA såldes i alla fall XCR3128XL och den är 5V-tolerant.

För mitt projekt har jag inte ens kollat men jag vill ha både en XCR3512XL (CPLD) och en XC3S400-4PQ208 (FPGA).

I min fantasi i alla fall :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

XL-versionerna är ju en nyare variant av kretsarna, de gamla (utan XL) var 5V, de nya är 3.3/1.8(?)V, dom är 5V-toleranta men kan inte ge ut TTL-nivåer, i.e 5V-signaler, det kan ju möjligen funka om man har tur (3.3V tolkas som etta), men jag slipper helst den felkällan..

Eftersom jag ska prata med 5V-logik så vill jag ju köra på 5V, tämligen irriterande att XL inte stöder både 3.3V och 5V ut, ungefär som en CMOS.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Återigen har jag varit tekniskt dum :(

Det är klart att det är som du säger dvs dom klarar 5V in men levererar preliminärt max 3,3V ut dvs knappt en etta.

Kollade precis DS016 på min XCR3128XL för jag ville minnas att den kunde pressas uppåt i Vcc, dock visade det sig att inom 3V-3,6V så garanteras bara 2,4V som hög utnivå vilket ju inte funkar ihop med 5V CMOS.

Men jag förstår ändå inte, halva min CPU byggde jag med 5V CMOS resten med närbesläktad CPLD (XCR3512XL) och jag kan inte tänka mig att jag bara körde in signaler mha CMOS, speciellt är mitt programminne (5V CMOS EPROM) direktadresserat av CPLD.

Så kanske vi övertolkar specen?

MVH/Roger
PS
Råkar ha min fina Toshiba HC-MOS datorbok från mitten av 80-talet bredvid mig, om Vcc är 4,5V så är Vih>3,15V slarvigt omräknat till Vcc=5V (5/4,5*3,15) skulle det kunna innebära Vih>3,5V.

3,5V ut från CPLD tycks alltså behövas och det går ju inte hur man än gör, men hur gjorde jag då :humm:

Bifogar schema så kan du själv bedöma och om du sen inte tror mig så kan jag även bifoga en video ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:XL-versionerna är ju en nyare variant av kretsarna, de gamla (utan XL) var 5V, de nya är 3.3/1.8(?)V, dom är 5V-toleranta men kan inte ge ut TTL-nivåer, i.e 5V-signaler, det kan ju möjligen funka om man har tur (3.3V tolkas som etta), men jag slipper helst den felkällan..

Eftersom jag ska prata med 5V-logik så vill jag ju köra på 5V, tämligen irriterande att XL inte stöder både 3.3V och 5V ut, ungefär som en CMOS.
Omge den med busdrivare som lyfter 3,3 till 5V (TI 74LVCC3245) eller dubbelriktade översättare (TI TXS0108) ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Visst, det är ju görbart med levelshifters, men det är så mycket enklare att bara köra på varianten utan XL som kör 5V rakt av.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jippi! :D

Min brd innehåller nu precis alla trådar dvs ALLT är routbart!

Detta hade inte kunnat gått utan Borre's fantastiska hjälpsamhet och tålamod med mig som person, stort tack Borre!

Nu är tanken att jag ska rotera stiflisterna lite så att de kommer mer i ordning, eventuellt roterar jag även själva kretsen så att jag får pinne 1 längst ner till vänster och därmed stiftlist X2 längst högst upp bland dom tre nedanför kretsen, är ju schysst att kunna börja räkna längst ner till vänster och CCW.

Jag har aldrig nyttjat silk-tryck (tror jag det kallas) men i detta fallet vore det mycket bra om varje stift fick ett synligt pin-nummer.

Jag har nyttjat T-verktyget men tror inte det genererar synbar text på PCB.

Kanske jag tar tag i nästa moment redan i morgon.

MVH/Roger
PS
Det gick att dra de felaktiga ledningarna rätt över benet fast från fel håll, sen upptäckte jag dock att det inte spelade nån roll om ledningen slutade exakt där den ska eller om den sköt över (ett fenomen pga mina grid-manipulationer), så att säga. Samtidigt upptäckte jag att även om ledningen låg precis där den ska så hjälpte inte det för "kontakt", en junction krävdes.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

huruvida T-verktyget genererar synlig text eller ej beror ju helt på vilket lager du väljer att placera texten på, och givetvis, vilka lager som din PCB-leverantör trycker text från.

Jag postade väl en bild på min lilla CPLD-adapter innan, den har ju en del text på sig, gjort så i eagle :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vad betyder det där i praktiken, kan du bokstavera :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När du är i boardeditorn (där du routar kortet) så klickar du på T-symbolen, skriver in den texten du vill ha, då får du upp en rad med options i överkant, typ vinkel, font osv, men framförallt kan du välja lager där, default brukar vara "1 top", det vill du inte ha (Eller ja, då får du bokstäver i koppar med skyddslack ovanpå), du vill ha typ "25 tNames" eller vad nu din korttillverkare tycker. Sen kan du placera texten på lämpligt ställe.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Klockren förklaring för den förstog tom jag, tack Glenn!

MVH/Roger
PS
Jag har skickat en enda samling Gerber ut ur huset till min kontakt i Kina, jag fick då tryck på ovansidan modell typnummer (R1 osv) och fyrkanter/cirklar för komponentstorlek men jag har ingen aning om vilken Gerber-fil han nyttjade, så jag bifogar hela min zip-fil med alla Gerber så kanske du kan se det, om du orkar alltså :)

Tycker det låter snyggt annars med siffror i koppar med skyddslack över :)
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Hej! kortis (nästan) vid R13. Men du...... Du kunde ju snyggat upp ledningsdragningen lite va....

Gott Nytt År :-)
Skriv svar