Samplingssystem

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

AndLi skrev:Vad innebär japanmontage?
Japan-montage har jag fått lära mig att det kallas när man monterar ett motstånd stående.

Det är ett sätt att krympa utrymmet ett hålmonterat motstånd kräver.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför tar du inte och wirar detta projektet helt och hållet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

E85 skrev:Jag kan relatera dels till lite högt alkoholintag och även det andra du skrev, haha.
Men jag håller ändå fast vid att du bör lära dig routa i steg. Det här är för avancerat för en nybörjare. Du får ju t.ex bara rum med max två ledare mellan varje pinne skulle jag säga. Själv brukar jag bara köra med en ledare mellan varje pinne.
Tack för erkännandet :)

Jag har nu routat c.a ett dussin kort, nåt kort gjorde Borre (tror jag) åt mig och då menar jag precis hela routingen och detta var pga att jag helt enkelt inte fick plats samtidigt som hans lösning tom genererade ganska mycket plats över, fascinerande!

Det är stor skillnad på när ett proffs som han routar ett kort och när jag gör det.

TomasL skulle nog säga att Borre's kort är riktigt vackert för att i nästa stund fördöma mina kort ENBART pga att dom är fula :D

MVH/Roger
PS
Skojar bara lite med dig, TomasL :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

tecno skrev:Varför tar du inte och wirar detta projektet helt och hållet.
Klockren kommentar!

Om jag förstår dig rätt alltså, dvs att du menar vira.

Jag älskar logikkretsar och jag älskar virning!

Anledningen till att jag inte virar har inte med storleken att göra utan att jag verkligen vill ha en UNO-shield (eller MEGA-shield snarare) främst för att få över datat i SD på ett enkelt sätt samtidigt tycker jag det vore käckt att liksom bara trycka på samplingsshielden på UNO ty den får då matning, buss och SPI automatiskt, om man säger.

Mitt nuvarande spår kräver A/D, Busskrets, Register, Inverterare, 4-dubbel OP dvs det är A/D + 4st kretsar och det får egentligen inte plats ty jag älskar envist DIL :D

I mitt alternativa spår lurar jag på att nyttja en CPLD istället och då får jag "bort" alla kretsar utom A/D så då har jag bara två kretsar (och typ samma mängd motstånd).

Det jag egentligen främst vill få ut av UNO är som sagt skrivning till SD ty det förstår jag inte ett skvatt av :)

I mitt alternativa spår innebär detta dessutom läsning av batteriuppbackat RAM för i min kommande CPU kommer jag nyttja batteriuppbackat RAM som "floppy" och då kan man bara trycka i RAM och trycka på Read så skrivs det till SD.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

utan att jag verkligen vill ha en UNO-shield (eller MEGA-shield snarare)
Och vad är det som hindrar dig då menar du? Använd fantasin!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Icecap skrev:Fördelen med ytmonterat är även att man kan dra trådar UNDER kretsar där det annars är hål.
Hej Icecap!

Ser inte nån större skillnad på den möjligheten.

Visst, rastret är tightare på SO samtidigt som paddarna är smalare så det ger skenbart större möjlighet att routa flera ledare mellan benen MEN rastret är större hos DIL samtidigt som dock paddarna är bredare men jag vill lite amatörmässigt hävda att det går lika bra att routa mellan SO-ben som det gör mellan DIL-ben.

Utrymmet under kretsen är tom fördel DIL, naturligtvis, dvs man kan tom routa fler ledare under en DIL-kapsel en vad man kan under en SO-kapsel.

Så jag förstår inte alls din anmärkning.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

tecno skrev:
utan att jag verkligen vill ha en UNO-shield (eller MEGA-shield snarare)
Och vad är det som hindrar dig då menar du? Använd fantasin!
Det är så käck att ha allting färdigt, liksom.

Jag menar, UNO är färdig att pluggas in via USB till datorn (även om det då bara handlar om internt program/programmering), sen finns det färdiga både SD-shields och programsnuttar man kan sno via deras exempelmapp (eller så frågar man Arduino's forum).

Det blir så enkelt liksom samtidigt som jag vill lägga mitt krut på helt andra saker såsom en ny egendesignad CPU, t.ex.

Jag vill inte lägga mitt krut på att skapa protokoll för USB/SD.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Utrymmet under kretsen är tom fördel DIL, naturligtvis, dvs man kan tom routa fler ledare under en DIL-kapsel en vad man kan under en SO-kapsel
dET HAN MENAR ÄR ATT KÖR DU HÅLMONTERAT (dil) har du hål och paddar både på ovan OCH undersidan. Kör du ytmonterat har du bara paddar på ovansidan, medan du har en hel yta UNDER dina kretsar och andra komponenter att nyttja för ledningsdragning.
Sedan är det ju så att det är olika tänk när man caddar för hål- resp ytmonterat. Du kan ju utnyttja "komponenthålen" som via-hål när du kör hålmonterat, något som man ofta tar fasta på när man kommenterar dina mönsterkortslayouter.

Men för 17, släpp det där nu och öppna EN god öl och titta på TV. Jag ska se en dokumentär om Angkor Vat med en Chokladstout och lite plockgodis.

Senare blir det Mästaren och Margarita och kanske en IPA.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag är som sagt bakis idag :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har kommit på en modifierad variant av mitt samplingssytem.

Jag gör som techno föreslår, jag virar alltihopa.

Sen kompletterar jag med endast en RAM-läsning till SD mha UNO.

Så jag har två ZIF-socklar för RAM, en på det virade kortet och en på UNO.

Och då den virade delen är "stand-alone" med enbart en knapp "Start" så lagras mätvärden efter att alla symboler körts i RAM.

Sen tar man ur RAM ur ZIF och flyttar det till ZIF på UNO (MEGA-shield) samt trycker på "Read" varvid data lagras i SD.

Med andra ord behöver jag bara fixa läsningen av RAM till SD för att få datat till datorn.

Nåt jag överväger är att även montera alla motstånd och kondensatorer (läs hela analog-delen) på MEGA-shield ty det är lite bökigt att vira diskreta passiva komponenter, det går men det är inte så roligt (brukar nyttja DIL-socklar).

Nu ska jag försöka göra som soundbrigade föreslår dvs koppla av (men TV vägrar jag).

MVH/Roger
PS
ADC'n ska förresten vara på MEGA-shielden också, på det sättet kommer alla passiva komponenter nära kretsarna och jag kan förbereda för faktiskt utrymme för min kommande CPLD (dvs allt utanför kortet är nu digitalt).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad ska du ha för ram som överlever flytten mellan zif:arna tänkte du?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara en snabbfråga mellan de menande inläggen av andra EFare: Skulle du inte kunna använda ett Atmegachip som du programmerar och bereder plats för på ditt kort. Det blir ingen shield, men det kan du kanske leva med.

Och det finns, eller har funits RAM som haft någon sorts batteribackup på något sätt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag är fullt medveten om det, jag var mer nyfiken på Rogers lösning.... man kan ju alltid bygga ett eget..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

AndLi skrev:Jag är fullt medveten om det, jag var mer nyfiken på Rogers lösning.... man kan ju alltid bygga ett eget..
Tack AndLi!

Nu är det precis som du säger, jag ska bygga ett eget batteriuppbackat RAM.

Jag har nämligen letat rätt på exakt samma minnen (Mosel) som jag nyttjade i mitt exjobb, att det råkar bli dom har inte bara med nostalgi att göra utan dom är riktigt snabba också vilket jag kommer behöva i min hemmabyggda CPU så småningom.

Minnet är ett åttabitars på 20ns accesstid och jag tror det är 8K, fullt tillräckligt för den här applikationen iaf.

Detta minne är inte batteriuppbackat men en tanke jag har är att använda ett 3,6V Lithium-batteri, typ limma det på kapseln med smältlim och nyttja en Germaniumdiod (för skoj skull) för jag såg nånstans i databladet att data retention fungerar ner till 2V, vilket jag tolkar som att data finns kvar ner till den spänningen (i vilket fall känns tre Volt som en rimlig gräns).

Säg till om jag är på helt fel spår nu :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hur tänkte du koppla dioden?
Skriv svar