Hursomhelst, jag önskar ersätta den klassiska AC/DC-adaptern i mitt nästa projekt med en modernare variant, USB-C med USB-PD (Power Distribution). Givet att tillverkarna i branchen är lyriska över alla fördelar med denna kommer-att-ersätta-alla-kablar-i-världen -standard, så trodde jag att bland det fösta som skulle komma fram var enkla moduler med en USB-C-kontakt i ena änden och +/- i andra (kanske också en ingång för att styra utspänningen). Men icke!
Nu har jag spenderat timmar på de stora drakarnas hemsidor och kammat nära noll. Lite datablad, kanske någon app-note, men inget som är färdigbyggt eller avsett för retrofitting.
USB-PD tillsammans med USB-C-kontakten öppnar upp för strömförsörjning i storleksordningen 15-100W, där de högre effektlägena arbetar med upp till 20V. Som förbrukare (Sink eller UFP som det kallas), så är det ingen simpel lösning som erbjuds, utan det krävs en CC-kontroller som ska få konfiguration över ett seriellt gränssnitt från en processor. Plus alla kringkomponenter!

Om någon på forumet känner till en enklare lösning är ni varmt välkomna att dela den!