Jag har haft min Proxxon Cnc igång tidigare men den datorn gick sönder. Nu har jag grejat en ny dator med Win7 och stötte på problem genast .
Jag har installerat Mach3 enligt instruktionerna och skrivit ner de tidigare motorinställningarna. Tyvärr verkar inte motorerna fungera lika som på den gamla datorn med samma inställningar men har ställt in dom på nytt. Men om jag joggar tex: X axeln från höger till vänster så hackar den till var 3-4cm, vet någon vad det kan bero på?
Dessutom så crashar dotorn varje gång jag stänger av Mach3 :/
Hackandet är vi många som fått i olika former, det brukar vara någon bakgrundsprocess som går i gång sporadiskt och dödar det lilla uns av realtid som finns. Jag lyckades råda bot på det utan att köra en "ren" installation, bara genom att ta bort diverse drivrutiner och bakgrundsprogram, men ibland kan nog det enklaste vara att installera ett helt rent system med ett minimum av hårdvara och mjukvara som kan ställa till det.
Ja jag använder samma typ av port (om det är LPT port du menar).
Och så är det Win 7 32-bit som jag har installerat på datorn. Original OS på datorn är XP och funderar på att installera det istället och hoppas att det funkar bättre. Någon som har erfarenhet av vilket som brukar funka bäst med Mach3?
Jag har observerat hackandet ("stallar" är precis vad de gör) lite mer och det är ganska precis efter var 10:e sekund som det kommer när jag joggar maskinen. Sen släpper jag upp knappen och trycker ner så tuggar den igen efter ca 10 sekunder :/.
Kan även tillägga att det inte går att öppna "driver test". Jag har öppnat driver test (men inte kommit in, bara fått upp meddelande om att starta om datorn) som installations-guiden föreslår och startat om datorn efter. Men sen när jag sen ska öppna driver test efter omstarten så händer inget, jag får inte upp fönstret där man ser statusen. Har även provat "special driver" med samma resultat.