Reparera batteripack till Hitachi skruvdragare?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta

Reparera batteripack till Hitachi skruvdragare?!

Inlägg av Zäta »

Jag har en Hitachi skruvdragare. Till den har jag två batteripackar som ej längre fungerar. Laddaren indikerar fel på batterierna och de verkar inte ta laddning.
Batterierna är av typen Li-ion, 14.4V.
Jag skruvade isär ett av batteripacken för att se om jag kunde hitta någon felaktig battericell. Alla cellerna visade 3.9 V.
Min fråga är om någon vet hur man avgör om en cell är trasig eller ej?
Eller har någon erfarenhet eller ideér hur jag ska lyckas laga mina batteripack? Jag tänkte att det kanske går att få ihop ett fungerande batteripack av mina två.

Alla tips mottages tacksamt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Reparera batteripack till Hitachi skruvdragare?!

Inlägg av grym »

mät en cell i taget med belastning, 2 ohm eller så ger 2A vilket är rimligt
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Du får kanske testa varje cell för sig med en rc laddare tex, uppladdning och urladdning o se hur de mår
Annars kanske det är laddaren det är fel på och inte dina pack
Det finns ju skydds/balans elektronik i som kan spöka ev.

Jag har byggt om ett par efter denna videon och det var lite kul, dock med uttjänta laptopbatterier som ej är så bra till powertools pga väldigt låga discharge ratings

Fördelen med att bygga om är ju att man kan köpa billigare rc packar vilket jag skall och använda samma maskin resten av livet
Annars är det väl köp o släng som gäller
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Batterierna verkar vara hela.Har du kollat den där socker biten? det är
ett överhättningsskydd. Det kan vara själva laddaren som inte laddar korekt också
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Tack för tipsen.

Jag kollade överhettningsskyddet och det var 0 ohm över det. Antar att det är ok då?!

Jag måste försöka hitta nåt effektmotstånd om jag ska kunna testa hur mycket ström varje cell lämnar. Eller kan jag använda nåt annat, en lampa kanske?!

Jag kikade på en sån där rc-laddare. Verkar ju vara en fin sak att ha. Visar den hur varje cell mår i så fall.

Eftersom jag har två packar som inte funkar, så var ju min tanke att jag kanske kunde plocka ihop ETT fungerande av dessa två. Det skulle ju så klart kunna vara laddaren som spökar också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

glödlampa funkar, mät på en kall och kolla vad du har som kan passa i resistans, mellan tummen och pekfungret funkar bra
Zäta

Inlägg av Zäta »

Fick äntligen tummen ur och kollade upp cellerna. Jag hade en gammal elmotor som jag testade med. Testade varje cell för sig själv. Alla celler lämnade lika mycket ström när de drev elmotorn. Då borde det väl inte vara cellerna det är fel på?

Jag börjar misstänka laddaren då. Verkar ju lite osannolikt att båda batteripacken ska bli dåliga samtidigt.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Batteripacket innehåller väl någon sorts övervakningskrets som skulle kunna anse att batteripacket är förbrukat efter X antal laddcykler. Har du googlat på det? Finns massor med information om Makitas batterier åtminstone.
Skriv svar