Tack för detta mycket trevliga tips!lond skrev:Kolla efter en som isolerar en parallellporten i ett CNC-systen. Borde finnas billiga på eBay och AliX.
/// Marcus
MVH/Roger
Tack för detta mycket trevliga tips!lond skrev:Kolla efter en som isolerar en parallellporten i ett CNC-systen. Borde finnas billiga på eBay och AliX.
/// Marcus
Datapinnarna på en EPP, vilket alla är i dag är dubbelriktade, måste nog vart det från allra första början också, för annars borde inte hårdvarulåsen kunnat fungera, och de kom ju på 80-talet.rogerk8 skrev:Att inte visa ett pulsdiagram för hur ett tecken sänds och tas emot är dåligt, tycker jag.
Intressant tips, tack!MiaM skrev:Ett sätt att förlänga VGA och få förträfflig bild är att använda vanlig 75-ohms koaxkabel. Du kan ta en kort VGA-sladd och klippa och lödskarva in dessa bättre kablar. Men se till att de blir lika långa. Jag har upptäckt den hårda vägen att om man tar tre slumpvist valda kablar ur bra-att-ha-lådan utan att de är lika långa så blir färgerna inbördes förskjutna i sidled...
Bra observation!Vad gäller USB så är det väl extremt sällsynt att du ansluter någon labbkoppling där? Det är väl snarast andra färdigbyggda saker du ansluter där? I så fall behöver du kanske inte skydda den porten så mycket.
Det här är faktiskt väldigt intressant speciellt för att vi har diskuterat en "craw-bar" i samband med primärswichad SMPS där vitsen var att låta en thyristor gå in och helt enkelt kortsluta utgången vid för hög utspänning.Minsta krav på skydd är ju skyddsdioder som tar för höga spänningar. Men se upp för att sätta dioderna mot interna matningsspänningar i ditt bygge utan att göra något mer. Om du gör så så måste du också ha något skydd som hindrar matningsspänningarna att bli för höga. Antag till exempel att du har 2*15V till OP-förstärkarna för ljudet, och skyddsdioder till matningsspänningarna. Sen råkar du ansluta +40V från ett slutsteg på line in. Då kommer dioden leda dessa +40V och eftersom nätdelen till ett slutsteg ofta är rätt stark så kommer +15V-ledningen i ditt bygge lyftas till en diodsträcka under +40V och då blir det nog minst fyrverkeri av elektrolyter men troligtvis också brasa av OP-förstärkarna. Så en krets med en fläskig transistor och zenerdiod som gör att transistorn leder vid överspänning, alternativt en krets med thyristor som kortsluter matningen vid överspänning (förutsatt att nätagget tål kortis) är nog ett måste då.
Har nog bestämt mig för att skippa transformatorer rakt av, blir för dyrt.Om du ska använda transformatorer så kosta på dig två helt separata nätdelar som kan mata op-förstärkare på var sida av transformatorerna. Då kan du ha aktiv elektronik som ger hög inimpedans och låg utimpedans mot omvärlden oberoende av transformatorernas impedans.
Jag har precis studerat den lite via Wikiedia, den är TTL och tre portar är dubbelriktade, min plan är motstånd+Zener och iom att jag inte kan galvaniskt isolera den så fyller dom andra trafosarna ingen funktion.För parallellporten så är det egentligen bara överspänningsskydd som du kan använda som skydd. Det är också den känsligaste porten.
Intressant men iom att LPT inte går att galvaniskt isolera så skippar jag detta även för COM, även om optokopplare inte är så dyra.Serieportar är rätt stryktåliga och det är sällan du har högre spänningar än typ +/- 15V i ett bygge som använder serieportar så risken för överspänning är inte så stor. Å andra sidan är det bra med galvanisk isolering, så därför kan du med fördel göra nån optokopplarbaserad koppling. Även här går det givetvis åt fler nätdelar.
Men det är väl det jag gör?När du ändå micklar med serieport så gör gärna så att du också kan köra 5V-nivåer och kanske 3,3V-nivåer rakt av, så slipper du använda ytterligare en omvandlare om du labbar med mikrokontrollers eller liknande. Använd en annan typ av kontaktdon för 3,3/5V-nivåerna så att ingen kopplar fel av misstag.
Intressant!Jag skulle föreslå att du caddar kort så att du kan ha en hel driva små nättransformatorer för att driva ungefär varje ports "omvärld"-sida separat om du så vill, och om du inte från början vill ha mängder av trafos så kan du mata flera delar från samma trafo. På så sätt så kan du i framtiden få line in isolerad från line out.
Det här var bra att veta, tack!Tänk också på vilka portar du verkligen behöver. Att datorn har en viss uppsättning portar innebär inte att det är just den uppsättningen du behöver. Jag hade nog skippat mikrofoningången och om du ändå vill mäta med mikrofonnivå eller allmänt svaga signaler så ordna reglerbar/valbar förstärkning på ingångssteget till line-ingången. Mikrofoningången på en dator är dessutom ibland i mono, med matningsspänning för elektretmikrofoner på "höger kanal" och själva signalen på "vänster kanal".
När det gäller datapinnarna, absolutAndLi skrev:Moderna, där även din dator bör räknas med, portar är väl alla pinnar dubbelriktade... I alla fall minst de 8 databitarna...
Lätt för dig att säga.TomasL skrev: När det gäller pulsdiagram, tja varför, datan läggs ut på datalinan, sedan strobas den, och printern svarar med en ACK
Kod: Markera allt
Sample Printer Transmission Timing
:<-----2.75usec min--------->:
--------\ /----------/ /-------------\ /----------------
DATA LINES | DATA VALID |
--------/ \----------/ /-------------/ \----------------
:: --->::<--- 0usec min. (G)
--->::<--- 0usec min. (A) :
------------+ +----/ /------------------------------
STROBE* --->| |<--- : 1.5usec +/- 500nsec (B)
+---+ :
--->::<--- : : : 500nsec max. (C)
+-------/ /--------+ :
BUSY | : | :
-------------+ : +----------------------
: : :
--->: :<--- 5usec max. (F)
--->: :<--- 5usec max. (E)
---------------------/ /-----+ +-------------------
ACK* --->| |<--- 5usec min. (D)
+-----+
: :
Timing Event Order
(A) DATA must be valid prior to STROBE going LOW.
(B) STROBE* must go LOW for 1.5usec +/- 500nsec, then go HIGH.
(C) BUSY must go HIGH within 500nsec of STROBE going LOW.
(D) When the printer is ready to acknowledge the data,
ACK* must go LOW for at least 5usec before going HIGH.
(E) BUSY must go LOW within 5usec of ACK* going LOW.
(F) ACK* must go HIGH within 5usec of BUSY going LOW.
(G) DATA may go invalid after ACK goes HIGH.
Ja./STROBE antar jag källan sänder ut som en slags latch-puls dvs den talar om att nu kan du läsa (dvs DAV).
Nej, det är mottagaren som talar om att den är upptagen (med att behandla data osv).BUSY tycks vara en signal som källan sänder ut och som säger att under den här tiden är jag upptagen med att sända (typ reserverar en tid för sändning då /STROBE redan talat om DAV, BUSY verkar således lite onödig).
Det är mottagaren som talar om att den tagit emot data, och klar för nästa uppsättning./ACK måste komma från target modell "nu har jag tagit emot datat, nästa data tack". Men om /ACK kommer från target, hur kan då timing-diagrammet stämma för den kommer ju före det att BUSY går låg?
Hej cjonash, min vän!cjonash skrev: Angående att inte isolera USB därför att det sannolikt kopplas in "färdiga" prylar där, håller inte riktigt. Inte om dessa prylar är kopplade till annat i ditt labb, t.ex en Arduino. Då är det fortfarande fullt möjligt att förstöra saker genom att koppla fel.
Dvs, vilken nivå på skydd du behöver, beror helt på vad du har tänkt att använda portarna till.