Säkerhetslåda för dator-I/O?

ie
EF Sponsor

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av ie »

Baud är och förblir "symbolhastighet" för mig (dvs om symbolen t.ex är uppbyggd av 8 bitar så är bit-hastigheten 8 ggr större), jag fick lära mig i skolan att det faktiskt är symbolhastigheten och inte bit-hastigheten som är avgörande för bandbreddskravet hos en kanal, fast det kanske är fel?
Det är rätt att det är symbolhastigheten, men en symbol är 1 bit. Mellan t ex modem kan det dock vara fler bitar per symbol.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Detdär blev nog rogerbaud. Jag trodde först att du istf. 77 menade 7,7 kbit/s verklig data, eftersom minst 20 % av 9600 är icke informationsbärande start och stopbitar. (100 mb ethernet däremot klockas på 125 MHz, men det är en annan femma.)

Vanligt att b/s och baud används synonymt, även om det är fel, men värdet blir samma på en serielina, där en symbol är en bit.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Lådan känns mer som något för fordonsbruk? Det finns moderna moderkort med äldre typer av portar att köpa, här är ett exempel med VGA, serie- och parallellport på kortet som samtidigt stödjer Core i3/i5 och DDR4. 629:- ink. moms, på lager, över disk i Sverige.

https://www.komplett.se/product/890453/ ... cket-1151#

Skall du sitta och syntetisera kod till FPGA då vill du inte ha en alltför långsam dator.
Ser trevlig ut, dock är jag inte speciellt intresserad av att vara avancerad i branschen.

Men moderkortet är intressant ty det hat ju COM-port och Parallell-port vilket ju inte är så vanligt idag, kul att man fortfarande kan få tag på sånt!

Ser förresten att moderkortet tom accepterar Pentium, hur snabba blev dom som mest? 100MHz?

Asbilligt moderkort, på sikt kan jag tänka mig att köpa ett!

Dock ett krav som jag tyvärr inte kunde utläsa av dom tekniska specifikationerna, stödjer kortet XP?

Detta är nämligen nåt relativt nytt jag lärt mig, det måste finnas drivrutiner för XP om man ska kunna köra XP dvs det är inte bara hårdvaran som räknas.

MVH/Roger
PS
Om jag får flumma lite, rent teoretiskt skulle jag kunna skriva egna XP-drivrutiner men en av dom största flaskhalsarna här är hur detaljerad HW-data man kan få av tillverkarna av dom olika enheterna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

ie skrev:
Baud är och förblir "symbolhastighet" för mig (dvs om symbolen t.ex är uppbyggd av 8 bitar så är bit-hastigheten 8 ggr större), jag fick lära mig i skolan att det faktiskt är symbolhastigheten och inte bit-hastigheten som är avgörande för bandbreddskravet hos en kanal, fast det kanske är fel?
Det är rätt att det är symbolhastigheten, men en symbol är 1 bit. Mellan t ex modem kan det dock vara fler bitar per symbol.
Intressant skillnad, fast jag tycker det är viktigt att hålla isär Baud och bit/s, det vinner man på i längden speciellt när man kalkylerar bandbreddskrav hos en kanal.

Fast hur kan en symbol vara en bit?

Är det för att i fallet serielina så är det så härligt primitivt att det bara finns två symboler, dvs 1 och 0?

Fast är det inte så för modem också, dvs bara 1 och 0?

Jag menar, digitalt skickas det alltid en sekvens av 1 och 0 oavsett moduleringsteknik så hur kan det då vara skillnad på bandbreddskrav för vår serielina och ett modem's lina?

MVH/Roger
PS
Men vad är det egentligen för skillnad mellan serie-linan och modem-linan, jag menar att även om det är som du säger att en symbol här är 1 bit så är det fortfarande en sekvens av bitar som bygger upp symbolen du sänder och som sedan tolkas på mottagarsidan (alfabetet innehåller ju liksom fler än två symboler säger jag för att vara övertydlig). Så jag ser egentligen ingen skillnad på modem och serielina, båda har en symbolhastighet som kan vara lika men kan också vara olika (beroende på antal bitar i symbolen).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag är preliminärt färdig med min låda.

Ett "stort" problem är dock olöst, parallell-porten och isolationen av den.

För lyckas jag inte isolera pasrallell-porten då kan jag skippa samtliga transformatorer ty dator-jord-och labb-jord dras ihop.

Jag har tagit bort de extra inverterarna, ritat ut USB-säkringen och infört transformatorer på RS232-sidan.

Jag tror faktisk det kan funka med transformatorer på RS232-sidan för allt pulsas, inget är statiskt t.ex så signaleras RTS från DUT med en puls och inte en statisk signal, tror jag.

Jag måste studera parallell-portsprotokollet bättre för som sagt, om jordarna måste dras ihop här faller hela nyttan med samtliga trafos.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 december 2016, 21:08:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Dock ett krav som jag tyvärr inte kunde utläsa av dom tekniska specifikationerna, stödjer kortet XP?

Detta är nämligen nåt relativt nytt jag lärt mig, det måste finnas drivrutiner för XP om man ska kunna köra XP dvs det är inte bara hårdvaran som räknas.
Nej Windows 7 är det äldsta som stödjs, XP kom år 2001 och är borta från dagens hårdvara. Steget till Win 7 från XP är rätt litet UI-mässigt.

Om den fungerar med Xilinx-hårdvaran beror av vilken version det är, Parallel Cable IV verkar gå bra med Windows 7 x64 t.ex.

För övrigt går den att köra via 33ft (~10m) kabel om man skall tro Xilinx, Parallel Cable IV - What is the maximum length that a Parallel Cable IV cable can be extended?.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

rogerk8 skrev: Men vad är det egentligen för skillnad mellan serie-linan och modem-linan, jag menar att även om det är som du säger att en symbol här är 1 bit så är det fortfarande en sekvens av bitar som bygger upp symbolen du sänder och som sedan tolkas på mottagarsidan (alfabetet innehåller ju liksom fler än två symboler säger jag för att vara övertydlig). Så jag ser egentligen ingen skillnad på modem och serielina, båda har en symbolhastighet som kan vara lika men kan också vara olika (beroende på antal bitar i symbolen).
Låt oss ta ett enkelt exempel. I hemdatorålderns början använde man ofta vanliga musikkassetter att lagra data på. Då dessa inte kan lagra 1'or och 0'or utan bara toner, så hade man en ton för 0 och en ton för 1 (modulationen kallas FSK - Frekvensskift). På samma sätt gör ett enkelt modem. Låt oss nu utveckla tekniken och använda 4 toner, istället för två. Då kan ton 1 representera 00, ton 2 01, ton 3 10 och ton4 11. Varje ton är en symbol, och nu kan du helt plötsligt skicka två bits per symbol. Dvs bit-hastigheten är dubbelt så stor som symbolhastigheten. Fördelen med att symbolhastigheten är lägre är att bandbredden kan utnyttjas bättre. En telefonlina skulle t ex inte klara att byta ton 9600 gånger per sekund, eftersom bandbredden är knappt 4 kHz.

I senare tekniker så särskiljer man både fas och amplitud och kan på så sätt få kanske 64 olika varianter på en symbol (om jag inte minns fel), dvs 1 Baud = 6 bps.

Som sammanfattning. På din datalina mellan datorn och modemet kör du 9,6KBaud = 9,6kbps, mellan modemen sjunker symbolhastigheten till kanske 2,4KBaud (men bithastiheten är fortfarande densamma), för att sen återgå till 9,6KBaud/kbps efter nästa modem.

För att minska risken för missförstånd är det alltid bäst (i normala sammanhang) att använda bps.
/Ingvar
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev:
rogerk8 skrev:Dock ett krav som jag tyvärr inte kunde utläsa av dom tekniska specifikationerna, stödjer kortet XP?

Nej Windows 7 är det äldsta som stödjs, XP kom år 2001 och är borta från dagens hårdvara. Steget till Win 7 från XP är rätt litet UI-mässigt.

Om den fungerar med Xilinx-hårdvaran beror av vilken version det är, Parallel Cable IV verkar gå bra med Windows 7 x64 t.ex.

För övrigt går den att köra via 33ft (~10m) kabel om man skall tro Xilinx, Parallel Cable IV - What is the maximum length that a Parallel Cable IV cable can be extended?.
XP är det enda som gäller för mig både nu och i all framtid.

Om inte moderkort klarar det kommer jag satsa på att ta fram egna drivrutiner, alternativt stå fast vid dom gamla datorerna jag ändå har.

Så Windows 7+ är helt ointressant för mig.

Moderna OS ger mig nämligen inte ett skit mer av den basala funktionalitet som jag redan idag nyttjar.

Ett exempel är Office 97 för vad ger Office 2016 (eller vad fasen det heter) för mer grundläggande funktioner?

Jag kan redan i min primitiva version både skapa Excel-dokument med mer än trivial funktionalitet, dessutom kan jag också, tro't eller ej, skriva text både i Word och ut på printern.

Så vad ska jag med senare OS (som kräver sena Office) till?

Ger mig inte ett skvatt mer än vad jag har idag, bara mer av allting som jag redan innan klarade mig utan, ökad komlexitet och därmed mer sårbart, mer kod för processorn att tugga i sig så att den går långsammare, sämre framåtkompatibilitet och därmed en mängd "upp"graderingskrav på samtlig programvara.

Nej tack, säger jag bara.

Ni får mig aldrig att överge XP, världens bästa OS :)

MVH/Roger
PS
Fast tack för att jag fick reda på att Win7 var minimum, nu slipper jag i alla fall sukta efter det moderkortet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

ie skrev:
rogerk8 skrev: Men vad är det egentligen för skillnad mellan serie-linan och modem-linan, jag menar att även om det är som du säger att en symbol här är 1 bit så är det fortfarande en sekvens av bitar som bygger upp symbolen du sänder och som sedan tolkas på mottagarsidan (alfabetet innehåller ju liksom fler än två symboler säger jag för att vara övertydlig). Så jag ser egentligen ingen skillnad på modem och serielina, båda har en symbolhastighet som kan vara lika men kan också vara olika (beroende på antal bitar i symbolen).
Låt oss ta ett enkelt exempel. I hemdatorålderns början använde man ofta vanliga musikkassetter att lagra data på. Då dessa inte kan lagra 1'or och 0'or utan bara toner, så hade man en ton för 0 och en ton för 1 (modulationen kallas FSK - Frekvensskift). På samma sätt gör ett enkelt modem. Låt oss nu utveckla tekniken och använda 4 toner, istället för två. Då kan ton 1 representera 00, ton 2 01, ton 3 10 och ton4 11. Varje ton är en symbol, och nu kan du helt plötsligt skicka två bits per symbol. Dvs bit-hastigheten är dubbelt så stor som symbolhastigheten. Fördelen med att symbolhastigheten är lägre är att bandbredden kan utnyttjas bättre. En telefonlina skulle t ex inte klara att byta ton 9600 gånger per sekund, eftersom bandbredden är knappt 4 kHz.

I senare tekniker så särskiljer man både fas och amplitud och kan på så sätt få kanske 64 olika varianter på en symbol (om jag inte minns fel), dvs 1 Baud = 6 bps.

Som sammanfattning. På din datalina mellan datorn och modemet kör du 9,6KBaud = 9,6kbps, mellan modemen sjunker symbolhastigheten till kanske 2,4KBaud (men bithastiheten är fortfarande densamma), för att sen återgå till 9,6KBaud/kbps efter nästa modem.

För att minska risken för missförstånd är det alltid bäst (i normala sammanhang) att använda bps.
/Ingvar
Jag är för dum för att förstå vad du så trevligt skriver.

Jag fattar dock din underbart pedagogiska förklaring angående tonerna, plötsligt får man ju en bit-hastighet som är dubbelt så stor som symbolhastigheten ty man har två bitar fördelat över fyra olika toner (FSK-Frequency Shift Keying har jag faktiskt läst om i skolan men uppenbarligen glömt).

Sen förlorar du mig.

Men om symbolhastigheten (Baud) är vad som bestämmer kanalens bandbredd (vilket jag fått lärt mig) då skickar man i detta fall alltså bitar med dubbla den hastigheten samtidigt som denna bps INTE styr bandbreddsbehovet, eller?

Man tycker ju liksom att bandbreddsbehovet bestäms av den frekvens man vill föra över (modell Lågpass, analogt).

Men i det här fallet är det tydligen inte bps som gäller (som kan vara ända upptill 6*Baud enligt dig) utan Baud som gäller och som dessutom (nästan) alltid är lägre vilket ger ett lägre och därmed fördelaktigare krav på bandbredden.

Knepigt ändå, ren sinus och lagom dämpning brukar jag sätta som fo=3f (-0,5dB) men nu sätter man väl fo=2*Baud (samplingsteoremet) som bandbredd samtidigt som man överför fyrkant-pulser om i vårt fall från 2*Baud till 6*Baud i ditt extrema fall ovan, skumt det här :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Moderna OS ger mig nämligen inte ett skit mer av den basala funktionalitet som jag redan idag nyttjar.
x64 OS ger dig möjlighet att ha mycket mer minne än 2GB t.ex. och SSD är ett jättelyft för den upplevda prestandan.
rogerk8 skrev:Ett exempel är Office 97 för vad ger Office 2016 (eller vad fasen det heter) för mer grundläggande funktioner?
Jag använder "formatera som tabell" nästan varje dag, den fanns inte i äldre versioner och i 97 tror jag du fick göra det för hand. Även integrationen med OneDrive är helt lysande i de senaste Office-versionerna, värt varenda krona.
rogerk8 skrev:Fast tack för att jag fick reda på att Win7 var minimum, nu slipper jag i alla fall sukta efter det moderkortet.
OK men testa att syntetisera lite kod till din FPGA på den gamla datorn och se hur lång tid det tar? Att behöva ta fikapaus varje gång man kompilerar om är inte så roligt, skillnaden kan vara stor även med ganska nya maskiner, 1-2 minuter på en modern stationär blir 5+ minuter på en 4-5 år gammal laptop.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:För lyckas jag inte isolera pasrallell-porten då kan jag skippa samtliga transformatorer ty dator-jord-och labb-jord dras ihop.
Nio (9) Pulse-transformatorer á 115:- + moms det blir ~1500:- ink moms och då exklusive parallellporten. Du kan inte använda digitala isolatorer eller något istället?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kolla efter en som isolerar en parallellporten i ett CNC-systen. Borde finnas billiga på eBay och AliX.

/// Marcus
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

En out-of-the-box tanke: Varför inte använda en raspberry pi som labbdator? Den blir troligtvis billigare och enklare. Du ansluter en enkel batterieliminator till Raspberry pi. Sedan kontrollerar du pajen med en någorlunda isolerad Ethernet anslutning. Då riskerar du bara att bränna pajen för 300kr.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

RDX: det går inte att köra XP på en rPi...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev:
rogerk8 skrev:För lyckas jag inte isolera pasrallell-porten då kan jag skippa samtliga transformatorer ty dator-jord-och labb-jord dras ihop.
Nio (9) Pulse-transformatorer á 115:- + moms det blir ~1500:- ink moms och då exklusive parallellporten. Du kan inte använda digitala isolatorer eller något istället?
Jag har insett att dels kommer det att bli dyrt med alla transformatorer dels blir det verkningslöst om jag inte lyckas isolera parallell-porten (LPT) också (även om man teoretiskt skulle kunna koppla in LPT-kabeln bara när man vill använda den för då är det gemensam jord bara just då, blir dock lite fjantigt).

Jag är funderar nu på att skippa all typ av galvanisk isolation och bara skydda "nivå-mässigt" ty detta kan man göra med billiga dioder.

Ska studera LPT-protokollet mer men om det är som jag misstänker så är det typ TTL som gäller och då räcker det med en Zener+motstånd för varje pinne.

Samtidigt lockar inte jobbet att löda in 25 Zener-dioder :)

MVH/Roger
Skriv svar