Led flimmer (PWM)
Led flimmer (PWM)
Har 700 mA led downlights hemma som flimrar vid låga ljusnivåer, inte synligt med blotta ögat men väldigt irriterande när man ska filma sonens första steg. Skulle man kunna få bort flimret med en kondensator och i så fall vilken? Drivaren ger ifrån sig 70v som mest (43v i 700mA läge).
Re: Led flimmer (PWM)
Nej. Flimret är just pga. dimningen, det är en PWM-dimning och det ger flimmer med kameran.
Det går såklart att bygga om det hela med dimningen så att PWM-frekvensen blir kännbart högre men det är en ganska omfattande ombyggning.
Det går såklart att bygga om det hela med dimningen så att PWM-frekvensen blir kännbart högre men det är en ganska omfattande ombyggning.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En stor kondensator parallellt över skulle bara göra så det inte dimmas så bra längre utan bara lysa med full styrka tills pulserna blir för korta för att kondensatorn ska orka hålla ripplet borta.
Ett lågpassfilter är det som krävs. Ett ordentligt sådant med en spole värd sin vikt i guld...
Ett lågpassfilter är det som krävs. Ett ordentligt sådant med en spole värd sin vikt i guld...
Om dimmaren är en 230V dimmer är flimret på 100Hz och en ombyggning betyder att hela dimmer + nätdel ska kastas och en ny monteras.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jojo, men det skulle funka hjälpligt med ett lågpassfilter. Sen om det är ekonomiskt försvarbart är en annan sak. 
Fast det är klart, det funkar ju bara om den dimmern klarar av en induktiv last. Tveksamt.

Fast det är klart, det funkar ju bara om den dimmern klarar av en induktiv last. Tveksamt.
Okej tack för svar! Det är denna drivaren jag pratar om någon är intresserad.
Problemet är att dimningen sköts med PWM och att frekvensen är runt de frekvenser som får det att flimre när man filmer.
Det anges inget om PWM-frekvensen så jag gissar på att den är relativ låg av EMC-orsaker. Det borde nog gå att modifiera det så att det kan gå bra att filma men det är något som kräver en noga analys av kretsloppet innan det kan avgöras om det ens är möjligt.
Det anges inget om PWM-frekvensen så jag gissar på att den är relativ låg av EMC-orsaker. Det borde nog gå att modifiera det så att det kan gå bra att filma men det är något som kräver en noga analys av kretsloppet innan det kan avgöras om det ens är möjligt.
Om han har tur, borde han väl slippa flimret om drar på till 100% när han filmar?
Det är ju en konstantströmdrivare, då är det inte någon PWM på utgången skulle jag säga.
De konstantström drivare jag använder har en elektolyt över utgången.
/Magnus
De konstantström drivare jag använder har en elektolyt över utgången.
/Magnus