CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort klart IC1B3 där inga ledningar gick att få på benen ordentligt (Eagle-fadäs nummer 1).

När jag sedan provade några ben på nästa bank (IC1B2) gick det alldeles utmärkt, verkligen logiskt :D

Sen börjar bli väldigt trött på att behöva klicka 20 gånger (och jag överdriver inte) för att få ledningsjäveln att släppa (ty jag är mitt på pinnen men Eagle fattar inte det ibland, däremot släpps ledningen direkt om man inte är på pinnen, också det mycket logiskt :D )

Sen att man inte kan aligna två komponenter oavsett vilket grid man hade eller har det är väl rätt basalt, eller?

Nej, det finns mycket mer att önska med det här programmet.

Men vet Ni vad, jag gillar det ändå.

Jag gillar det ändå för absolut inget här i världen är perfekt, allra minst jag :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre

Inlägg av Borre »

Det ser inte ut som du har anslutit en enda rätt på IC1B3. Och innan du säger att du tycker det ser rätt ut, verifiera med "show" först..

Varje komponent, ICxxx, kan du högerklicka på mitten där "origin" är och välja properties och där ändra positionen till något jämnt delbart med din grid size.
Har du inte flyttat IC1B3 sen schemat du laddade upp tidigare så ligger den på -0.14 0.14 (där du placerat den!), inte så passande med din grid size på 0.025" eller vad det var.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Fasen Borre, du har ju svar på allt :)

Tänkte annars att ett gäng junctions skulle göra susen, eller har jag fel?

MVH/Roger
PS
Nej, jag har inte rört IC1B3 sen jag placerade ut "modulerna".
Borre

Inlägg av Borre »

Det fungerar, så som jag redan sagt, enbart om du har dragit ledaren för långt in på pinnen, men ändå passerat änden eller vad man säger. Ligger inte ledare på änden så fungerar det inte med junction heller.

Då ligger den antagligen kvar på samma placering, -0.14 0.14, eftersom du antaligen placerade ut komponenterna med grid size på 0.01". Som sagt, ändra grid size ställer bara till en massa problem.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Men då fattar jag lite vad problemet handlar om, tack för förklaringen!

Synd att inte junctions kan lösa det, gillar annars att placera ut junctions dels för att det är roligt men också för att det förtydligar ett schema dvs de ställen som ledningar korsar varandra (vilket är lätt gjort) kan man skilja ifrån om de ska förbindas eller inte.

En superbra funktion, tycker jag!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vad gjorde jag utan dig, Borre?

Jag gjorde som du sa men fattade inte så mycket av dimensionsbeteckningarna men sen jämförde jag med bredvidvarande dimensioner samt klurade ut att det ju bara var y-koordinaten som var fel vilket jag gissade var den högra.

Så jag provade mig fram men med 0,1 så blev det bra, fick bara gå in och flytta alla ledningar men nu ligger dom i alla fall rätt på pinnen (om än kanske lite för långt in ibland men det har du ju lärt mig man kan fixa med junctions, i alla fall).

Jag är således mycket glad över detta.

Tack så hjärtligt, Borre!

MVH/Roger
PS
Bifogar den tyvärr, utifrån ett forumsperspektiv, ganska stora sch-filen också.

Edit: Lyckades zippa ner den till en tiondel i storlek :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Bank 2 klar.

Två bankar kvar.

Sen börjar det spännande dvs om jag kan lyckas få tag på 35-poliga "pinhead".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

En bank kvar.

Men det blir precis :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Så, då var jag äntligen klar :)

Trodde jag :D

Tills jag såg att det var en "plint" för mycket kvar.

Så jag letade ett tag och hittade till slut att pinne 177 hade jag råkat hoppa över.

Tack och lov att problemet låg så högt i pin-nummer men lik förbannat måste jag nu "routa" om 1,5 bank.

Funderar seriöst på att skita i det och bara dra 177 som nummer 208, men vill man fuska på det sättet?

För hur ska jag då kunna hålla reda på pinnarna?

Nej, jag måste nog bita i det sura äpplet och göra om typ 30 ledningsdragningar.

Men det får bli en annan kväll.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Så, då har jag fått fixat till min blunder.

Blev inte lika jobbigt som jag fasade över, en bra approach var att bara deleta sista segmentet av ledningarna en och en och sen låta ledningen böja framåt ett snäpp varje gång för då blev det lätt att se vart man var.

Men ögat är en fantastisk finess även om den sög ett tag innan jag kom på att man måste dubbelklicka på ledningen för att hela ledningsdragningen skall synas (annars ser man bara det menlösa segmentet, vad nu det ska vara bra för :D ).

I morgon kväll ska jag använda det fantastiska ögat och inspektera 208 ledningsdragningar :D

Låter inte det kul?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Går det inte snabbare att ta tag i varje komponent och dra den en bit i riktning från anslutningen? De ledare som är rätt anslutna följer med och de som är fel ligger kvar?

Med reservation att det var flera år sen jag körde eagle, men man måste ju kunna flytta sin symboler utan att routa om dem...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo, så brukade jag göra när jag skulle kolla, dock upphörde problemet när jag slog på pin-ringarna som sagt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

AndLi skrev:Går det inte snabbare att ta tag i varje komponent och dra den en bit i riktning från anslutningen? De ledare som är rätt anslutna följer med och de som är fel ligger kvar?
Hej AndLi!

Det här är ju ett mycket bra tips, ett problem är dock att jag ju inte får svar på om jag kopplat rätt eller ej.

Men jag kommer införa det du säger i kombination med ögat för jag är faktiskt tveksam till att ögat ger svar på om det är korrekt kopplat eller inte även om Borre har lärt mig att ledningen ska ligga på spetsen av benet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Glenn skrev:Jo, så brukade jag göra när jag skulle kolla, dock upphörde problemet när jag slog på pin-ringarna som sagt.
Jag ska leta efter den här fina finessen som du tror heter "pins".

Jag vet inte varför jag dröjt med detta för du har ju påtalat detta tre gånger nu :)

MVH/Roger
Borre

Inlägg av Borre »

rogerk8 skrev:
AndLi skrev:Går det inte snabbare att ta tag i varje komponent och dra den en bit i riktning från anslutningen? De ledare som är rätt anslutna följer med och de som är fel ligger kvar?
Hej AndLi!

Det här är ju ett mycket bra tips, ett problem är dock att jag ju inte får svar på om jag kopplat rätt eller ej.
Så vad var bra med tipset då?
Ledaren följer med precis som Andli skriver, om den är är rätt kopplad. Så alla som inte gör det är felkopplad.
rogerk8 skrev:i kombination med ögat för jag är faktiskt tveksam till att ögat ger svar på om det är korrekt kopplat eller inte
Varför är du det? Förstod du inte bilderna med "show" jag postat flera gånger nu?

"Ringen" fungerar kanske om du inte ändra gridsize, med 0.025" eller vad du nu använder är det mindre än vad ringen är ändå.
Skriv svar