Säkerhetslåda för dator-I/O?
Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?
En ytterligare fundering: Om du skall köra JTAG över mer än 5 meter parallellportskabel så kommer du att nog få stora problem med timming. På jobbet så kan det räcka att kabeln är längre än den specificerade längden i våra teststationer med ett par cm för att skapa problem..
/// Marcus
/// Marcus
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Ojdå, 81 projekttrådar, är det sant?E85 skrev:Du har 81 projekt-trådar. Säger inte det dig nånting? Hur många av de trådarna är avslutade projekt med prylar som du har användning av idag? Jag vill inget illa, bara att du funderar lite.

Men vet du vad, jag är mitt uppe i ett uppsamlingsheat dvs det kommer inte att bli fler projekt.
Detta mitt presumtivt sista projekt anser i alla fall jag är "nödvändigt" sen får du ha dina åsikter men jag vill inte skjuta datorportarna pga att jag är en idiot och således med stor sannolikhet kopplar galet.
Jag är på väg att beställa mer än 10 olika Eagle-konstruktioner från min kompis i Kina, frågan nu är mest hur mycket jag är beredd att betala dvs hur många kort av varje, känner för 10 men det blir för dyrt så jag kommer nog sålla bland projekten modell testkort (1st, om han kan göra 1st) och sådana som jag evaluerat på främst kopplingsdäck eller på annat sätt vet att de fungerar, dessa vill jag beställa 10st av.
Sen kommer det hända saker som du i nuläget inte ens kan fatta.
MVH/Roger
PS
Jag vill dig inget illa heller (tack för att du sa så) men vi är uppenbarligen av helt olika inställning och syn på kreativitet.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Hej Marcus!lond skrev:En ytterligare fundering: Om du skall köra JTAG över mer än 5 meter parallellportskabel så kommer du att nog få stora problem med timming. På jobbet så kan det räcka att kabeln är längre än den specificerade längden i våra teststationer med ett par cm för att skapa problem..
/// Marcus
Ska det verkligen vara så svårt att förlänga datorportarna med 5 ynka meter?
Vad fasen tycker du jag ska göra?
Avståndet dator-labbänk är egentligen bara en meter.
Trådlöst låter dyrt och komplicerat.
Och ja, det kommer bli c.a 7m för JTAG, totalt sett.
Mätte med tumstock och visst, jag kan kanske klara mig med 4m men köpa 4m...
Jag måste ha över I/O genom 5m kabel, sen kan jag tänka mig att bara ha dom hängandes på väggen men jag gillar tanken på säkerhetslåda, det blir mer robust och Roger-säkert (allt behöver å andra sidan inte vara avsäkrat, jag menar hur ofta mixtrar man egentligen med en parallell-port?)
MVH/Roger
Du kanske kan flytta datorn och skaffa trådlöst tangentbord och mus? VGA-kabeln kan vara rätt lång utan problem.
Mycket av det du vill göra (seriellt, JTAG etc) går att köra över USB, om man köper "rätt" prylar. Så du skulle kunna komma långt med att ha en aktiv usb förlängning (5 meter), in i en USB isolator och därefter in i en (t.ex) 4-ports hubb med spänningsmatning lokalt.
Då får du en isolerad och säker förbindelse till datorn, och det är betydligt enklare och snyggare att dra en enstaka tunn USB kabel, än det knippe kablar du får med din ursprungliga idé.
Nackdelen är såklart att du då måste använda en USB-version av det du kopplar in (t.ex. JTAG programmerare)...
Men så har jag själv gjort hemma.
Då får du en isolerad och säker förbindelse till datorn, och det är betydligt enklare och snyggare att dra en enstaka tunn USB kabel, än det knippe kablar du får med din ursprungliga idé.
Nackdelen är såklart att du då måste använda en USB-version av det du kopplar in (t.ex. JTAG programmerare)...
Men så har jag själv gjort hemma.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det här var ett intressant tips för plötsligt slår det mig att jag ju har en "Mini-Tower" som jag kan ställa på golvet längst ner och ut till höger om labbänken där nu bara ett par ben för labbänken står (nyligen städat).E85 skrev:Du kanske kan flytta datorn och skaffa trådlöst tangentbord och mus? VGA-kabeln kan vara rätt lång utan problem.
Jag har dock inte plats för mus och tangentbord men som du så tacksamt påtalar så verkar det finnas trådlöst tangentbord och mus.
Det här blir intressantare och intressantare speciellt när du ju säger att VGA-kabeln kan vara lång (hur visste du förresten att jag har VGA, 15 år va?).
Med ditt kreativa tips behöver jag således bara en 5m VGA-kabel.
Måste fundera på det här.
Fast säkerhetslåda blir det ändå

MVH/Roger
PS
Fast jag får tillbaka problemet (men åt andra hållet) när det gäller min skrivare, den kan inte flyttas. Samtidigt har ju cjonash visat mig att aktiva USB-kablar finns. Så 5m aktivt USB kablage och 5m VGA-kablage samt trådlöst tangentbord och mus måste jag tydligen införskaffa.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag skissat lite på mitt "sista" projekt KCI (Computer Interface).
Hoja till om Ni ser några riktiga dumheter.
Jag är mest osäker på USB-säkringen i form av en transformator (vet inte alls vad jag gör här).
Sen är alla ingångar märkta (Chassi!) tvivelaktiga, Japan-ingångarna kan få vara honor chassi.
Med USB är det egentligen samma sak som gäller, typ B hona passar där.
MEN jag vill undvika bygga småkablar och gränssnittet SKA kabelmässigt vara lika som hos datorn (dvs alla kablar behöver vara av modell skarvkabel), detta för att säkerhetslådan skall kunna tas bort utan problem.
Sån är jag
MVH/Roger
Hoja till om Ni ser några riktiga dumheter.
Jag är mest osäker på USB-säkringen i form av en transformator (vet inte alls vad jag gör här).
Sen är alla ingångar märkta (Chassi!) tvivelaktiga, Japan-ingångarna kan få vara honor chassi.
Med USB är det egentligen samma sak som gäller, typ B hona passar där.
MEN jag vill undvika bygga småkablar och gränssnittet SKA kabelmässigt vara lika som hos datorn (dvs alla kablar behöver vara av modell skarvkabel), detta för att säkerhetslådan skall kunna tas bort utan problem.
Sån är jag

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du kan inte bara sätta en transformator på din USB linje - det krävs mera än så.
Sedan ska du tänka på att för att fullt isolera RS232, så krävs dubbla nätaggregat, som är isolerade från varandra. Du har ju elektronik på båda sidorna, och för att få full isolering kan du inte använda samma +5V matning.
Och om du nu gör dig besväret att sätta förstärkare på ljudsignalerna, så är det väl en bra ide att sätta transformatorer också, så att det blir isolerat. Om inte annat så för att undvika att du av misstag skickar in spänning på datorns jord.
Har du kollat möjligheten att använda en USB ansluten JTAG programmerare istället? Om du gör som jag föreslog i mitt förra inlägg, så behöver du "bara" följande delar:
- JTAG USB programmerare
- Aktiv USB-förlängning 5m
- USB Isolator
- USB Hubb
- USB till seriell adapter
Eftersom du behöver isolator och förlängningskabel (och kanske också en hubb) oavsett, så är ju frågan om programmerare, seriell adapter + eventuellt en hubb kostar mera än bygget av din låda? Det lär också ta upp betydligt mindre av den (vanligtvis) värdefulla ytan på labbänken...
Sedan ska du tänka på att för att fullt isolera RS232, så krävs dubbla nätaggregat, som är isolerade från varandra. Du har ju elektronik på båda sidorna, och för att få full isolering kan du inte använda samma +5V matning.
Och om du nu gör dig besväret att sätta förstärkare på ljudsignalerna, så är det väl en bra ide att sätta transformatorer också, så att det blir isolerat. Om inte annat så för att undvika att du av misstag skickar in spänning på datorns jord.
Har du kollat möjligheten att använda en USB ansluten JTAG programmerare istället? Om du gör som jag föreslog i mitt förra inlägg, så behöver du "bara" följande delar:
- JTAG USB programmerare
- USB Isolator
- USB Hubb
Eftersom du behöver isolator och förlängningskabel (och kanske också en hubb) oavsett, så är ju frågan om programmerare, seriell adapter + eventuellt en hubb kostar mera än bygget av din låda? Det lär också ta upp betydligt mindre av den (vanligtvis) värdefulla ytan på labbänken...
Och om du vill bygga en egen USB isolator, trots allt, så finns t.ex. det här exemplet:
http://blog.audioworkshop.org/diy-usb-i ... E8iiU2V6Ul
Det bygger på ett chip från Analog Devices, databladet finns här:
http://www.analog.com/media/en/technica ... uM4160.pdf
USB är relativt känsligt för timing, vilket är en del av problemet med långa kablar eller för många seriekopplade hubbar. Står en del om det i länkarna ovan.
http://blog.audioworkshop.org/diy-usb-i ... E8iiU2V6Ul
Det bygger på ett chip från Analog Devices, databladet finns här:
http://www.analog.com/media/en/technica ... uM4160.pdf
USB är relativt känsligt för timing, vilket är en del av problemet med långa kablar eller för många seriekopplade hubbar. Står en del om det i länkarna ovan.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för ditt inlägg men låt oss ta en sak i taget.cjonash skrev: Sedan ska du tänka på att för att fullt isolera RS232, så krävs dubbla nätaggregat, som är isolerade från varandra. Du har ju elektronik på båda sidorna, och för att få full isolering kan du inte använda samma +5V matning.
På mitt tidigare jobb byggde jag mängder med RS232-adaptrar, dessa hade (naturligtvis) inga 5V-regulatorer utan fick sin matning från kortet det pluggades i, för övrigt var det bara typ 5 kondingar (om jag inte minns fel) och sen inkoppling rätt på serie-porten.
Menar du då att dessa kort inte var isolerade från datorn?
Vad jag kan förstå så är det enda som behövs att man matar denna RS232-krets med extern matning så blir systemet "isolerat".
I vilket fall som helst så innehåller ju RS232-kretsen buffrar åt båda hållen, eller hur?
Jag tycker att extern matning av RS232-kretsen räcker för mig.
Det här är ett mycket bra förslag men känns som överkurs, OP:ampar emellan får duga (psso RS232). Att jag skulle råka hissa upp datorns jord till nåt otillåtet anser jag ytterst osannolikt, det jag kan råka göra är att typ smälla på säg 25V på utgång eller ingång. Dessutom, transformatorer komplicerar hela lösningen även om dom ger ett mycket bra skydd.Och om du nu gör dig besväret att sätta förstärkare på ljudsignalerna, så är det väl en bra ide att sätta transformatorer också, så att det blir isolerat. Om inte annat så för att undvika att du av misstag skickar in spänning på datorns jord.
Intressant synpunkt men jag vill ha dom portar jag har. Jag tycker att även om USB är käckt och mycket gångbart kan det faktiskt bli problem med sådan kommunikation modell det en kollega sa en gång (som han tyckte var bra, korkat nog) dvs du måste ansluta en laddare för iPhone som är godkänd för iPhone kommunicerar alltså med laddaren via USB för att bekräfta om den duger. I fallet (mycket billigare, obs) piratladdare kan du då inte ladda din iPhone, all sån skit undviker man med rak och krångelfri RS232-kommunikation. Dessutom tror jag att man måste begära mer ström om man behöver mer än 100mA. För detaljstyrt, tycker jag helt enkelt samtidigt som UART är så enkel att fås att kommunicera med datorn via RS232 till t.ex Hyperterminalen.Har du kollat möjligheten att använda en USB ansluten JTAG programmerare istället? Om du gör som jag föreslog i mitt förra inlägg, så behöver du "bara" följande delar:
- JTAG USB programmerare
- USB Isolator
- USB Hubb
En annan aspekt är att jag har precis lyckats få fatt i en (gratis) JTAG-programmerare för parallellport, skulle jag då gå och köpa en ny för USB bara för att det är modernt och smidigt? Nej, jag är ganska less på det moderna, till exempel kör jag XP och tänker aldrig byta, världens bästa operativsystem enligt mig

Slutligen, kan du förklara för mig varför folk alltid ska ha det senaste av allting? Jag begriper det inte. Det senaste OS:et till exempel gör bara så att gamla redan perfekta datorer går på knäna och folk måste uppgradera, som det heter, för tro inte att mängden kod processorerna måste tugga i sig minskar med tiden. Så jag säger "If it woks, why fix it".
Så, då har jag fått babbla av mig

MVH/Roger
Nu ska man ju skilja på isolerat och buffrat. Dina RS232 adaptrar var säkert buffrade, men nej - de var inte isolerade.
När det handlar om att koppla in elektronik i datorer, och speciellt stationära sådana, så kan faktiskt isolerade anslutningar vara viktigare än man först tror. Dave (EEVBlog) har gjort en video som beskriver varför det är relativt enkelt att förstöra något med hjälp av t.ex. en dator genom att koppla ihop den med elektronik: https://www.youtube.com/watch?v=xaELqAo4kkQ
Man måste inte nödvändigtvis ha det senaste. Jag övergav själv XP väldigt sent, till förmån för Windows 7. Och jag har inga planer på att uppgradera till Windows 10 inom den närmaste tiden. Däremot föredrar jag personligen enkla lösningar, när dessa fungerar lika bra som mera komplexa varianter. Mina datorer har sedan länge varit rackmonterade, och därmed placerade på ett avstånd från skrivbord och labbplattor som vida överstiger 5 meter. Istället för att ha en hel hög med kablar, valde jag att använda en enkel USB kabel, kopplad till en hubb för att få flera uttag. Skärm, tangentbord och mus kopplades via KVM extenders som skickade de tre signalerna via vanliga nätverkskablar (2 st pga den upplösning jag kör på min DVI skärm). Så totalt 3 relativt tunna kablar mellan dator och arbetsplats.
UART kan du för under hundralappen få till en USB anslutning. Du använder det redan i din Arduino, vars USB anslutning dyker upp som en seriell port i datorn.
Men givetvis kan du också bygga din låda. Jag förstår dock inte varför du skall bygga den "halvbra" - om du ändå skall göra allt det arbetet så är det väl lika bra att se till att den faktiskt isolerar alla anslutningarna så att du tryggt kan labba utan risk att förstöra något i datorn. Fast det valet är ju ditt, så klart.
När det handlar om att koppla in elektronik i datorer, och speciellt stationära sådana, så kan faktiskt isolerade anslutningar vara viktigare än man först tror. Dave (EEVBlog) har gjort en video som beskriver varför det är relativt enkelt att förstöra något med hjälp av t.ex. en dator genom att koppla ihop den med elektronik: https://www.youtube.com/watch?v=xaELqAo4kkQ
Man måste inte nödvändigtvis ha det senaste. Jag övergav själv XP väldigt sent, till förmån för Windows 7. Och jag har inga planer på att uppgradera till Windows 10 inom den närmaste tiden. Däremot föredrar jag personligen enkla lösningar, när dessa fungerar lika bra som mera komplexa varianter. Mina datorer har sedan länge varit rackmonterade, och därmed placerade på ett avstånd från skrivbord och labbplattor som vida överstiger 5 meter. Istället för att ha en hel hög med kablar, valde jag att använda en enkel USB kabel, kopplad till en hubb för att få flera uttag. Skärm, tangentbord och mus kopplades via KVM extenders som skickade de tre signalerna via vanliga nätverkskablar (2 st pga den upplösning jag kör på min DVI skärm). Så totalt 3 relativt tunna kablar mellan dator och arbetsplats.
UART kan du för under hundralappen få till en USB anslutning. Du använder det redan i din Arduino, vars USB anslutning dyker upp som en seriell port i datorn.
Men givetvis kan du också bygga din låda. Jag förstår dock inte varför du skall bygga den "halvbra" - om du ändå skall göra allt det arbetet så är det väl lika bra att se till att den faktiskt isolerar alla anslutningarna så att du tryggt kan labba utan risk att förstöra något i datorn. Fast det valet är ju ditt, så klart.
- Electricguy
Det enda som kan vara en nackdel med att köra allt över USB är att USB LPT-portar oftast inte går att bitbanga. dvs. använda dom för "kul" saker. Men det löser man ju gärna på andra sätt idag ändå.
Annars är det väl egentligen bara fördelar att ha allt på USB. Smidigare, billigt i dagsläget, går nåt sönder är det lät att byta utan problem. Alla dessa problem med att USB inte fungerar har jag aldrig varit med om, och försvann nog för 10 år sen ungefär då.. Jag har aldrig haft några underliga problem med USB serieportar eller liknande. Även USB serieport pipat till DOS program i DOSBox fungerar utmärkt. Mycket smidigare med en USB kabel istället för en tjock härva med diverse blandade signaler..
Annars är det väl egentligen bara fördelar att ha allt på USB. Smidigare, billigt i dagsläget, går nåt sönder är det lät att byta utan problem. Alla dessa problem med att USB inte fungerar har jag aldrig varit med om, och försvann nog för 10 år sen ungefär då.. Jag har aldrig haft några underliga problem med USB serieportar eller liknande. Även USB serieport pipat till DOS program i DOSBox fungerar utmärkt. Mycket smidigare med en USB kabel istället för en tjock härva med diverse blandade signaler..
Lång EEVBlogvideo om jordslingor, men Dave kom antagligen aldrig fram till ett väsentligt problem, som uppstår när t.ex. just en dator avsedd för jordat uttag ansluts till ett ojordat uttag. Datorns "jord" kommer då inte att vara flytande, utan kapacitivt kopplad till halva nätspänningen! Egentligen är det en kondensator till fasen och en till nollan, men det är ekvivalent med att båda vart kopplde till en källa med halva nätspänningen. Kondensatorerna är små, men ändå tillräckligt stora för att kännas i fingrarna. Känns inte om man själv svänger med på halva nätspänningen, utan att ha koppling till jord. Men när man sen tar i nåt som är jordat, t.ex. en TVantennslad som ska pluggas i, så får man elektrisk stöt av koaxialkontakten. (Eller så känns det, men egentligen är det från datorn.)
115 V (om än svagt kapacitivt kopplad) växelspännig finns det många kretsar som inte gillar, för att inte tala om viket megabrum det ger i audiosammanhang.
Har du jordade vägguttag i din lägenhet?
115 V (om än svagt kapacitivt kopplad) växelspännig finns det många kretsar som inte gillar, för att inte tala om viket megabrum det ger i audiosammanhang.
Har du jordade vägguttag i din lägenhet?
Man kan få många konstiga fel pga jordströmmar.
Lyckades med att grilla ett nätverkskort i en dator på jobbet när vi anslöt en förserieenhet. Problemet var att den switchade nätdelen vi matade enheten med var dubbelisolerad och det slog gnistor mellan enhetens jord och testbänkens jord. Efter byte av nätdel och nätverkskort fungerade allt igen....
/// Marcus
Lyckades med att grilla ett nätverkskort i en dator på jobbet när vi anslöt en förserieenhet. Problemet var att den switchade nätdelen vi matade enheten med var dubbelisolerad och det slog gnistor mellan enhetens jord och testbänkens jord. Efter byte av nätdel och nätverkskort fungerade allt igen....

/// Marcus
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag ska svara på era trevliga inlägg lite senare, nu måste jag till affären och köpa mer pilsner 
Men tills jag kommit tillbaka vore det roligt att höra vad ni tycker om bifogat.
Jag tror aldrig jag konstruerat en sån "meningslös" krets
MVH/Roger
PS
Tacksam på tips på andra trafos ifall mina är dåligt valda. Och visst fasen kan jag inte ha Japan-hanar som chassi-kontakter så jag har tänkt om där, dock behöver jag då bygga några skarvsladdar för jag är mycket envis med att kablarna in till lådan ska ha samma gränssnitt som datorn.

Men tills jag kommit tillbaka vore det roligt att höra vad ni tycker om bifogat.
Jag tror aldrig jag konstruerat en sån "meningslös" krets

MVH/Roger
PS
Tacksam på tips på andra trafos ifall mina är dåligt valda. Och visst fasen kan jag inte ha Japan-hanar som chassi-kontakter så jag har tänkt om där, dock behöver jag då bygga några skarvsladdar för jag är mycket envis med att kablarna in till lådan ska ha samma gränssnitt som datorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.