Fixa egna lödspetsar från koppar, eller?
Re: Fixa egna lödspetsar från koppar, eller?
Jag har en 1l kemetyl batterivattenflaska fylld med kranvatten ståendes brevid lödstationen så jag kan blöta svampen innan varje lödningssession, den räcker måånga lödningar, sen får jag gå till kranen i tvättstugan och fylla på flaskan.
Poängen är att det är MYCKET enklare att blöta svampen med en flaska på armlängds avstånd än att behöva gå iväg till kranen.
Poängen är att det är MYCKET enklare att blöta svampen med en flaska på armlängds avstånd än att behöva gå iväg till kranen.
Denna är värd varenda krona
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... sel-p40025
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... sel-p40025
- lillahuset
- Gått bort
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
+1 på den, men.....
Använd hellre avjoniserat vatten.
Använd hellre avjoniserat vatten.
Jag kan förstå poängen i teorin, eftersom skit i vattnet kan förorena spetsen, men i praktiken tror jag inte det gör någon märkbar skillnad.
- lillahuset
- Gått bort
Jag tror att om man är rädd att förorena spetsen ska man inte dricka vattnet heller. 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Vatten i en flaska som står väldigt länge börjar lukta väldigt illa. Ta en sniff på svampen...
Gäller även avjoniserat. Jag har i en liten droppe yes antibakteriell till en halvliter kranvatten. Börjar aldrig lukta illa.
Gäller även avjoniserat. Jag har i en liten droppe yes antibakteriell till en halvliter kranvatten. Börjar aldrig lukta illa.

Svampen är dock något helt annat än vattnet i flaskan - livet frodas i svampen både av det som kommer från lödspetsen (bla. fluss och hartser är 'mat' för vissa bakterier), damm från luft och partiklar från människa bidrar vidare till den sura doften när den blöts upp efter en tid.
Jag måste säga att jag också föredrar mässingssvarvspån-versionen av spetsregörare numera jag också, dessa bearbetar spetsen mekaniskt en smula och skrapar bort oxider mm. i bättre utsträckning än fuktade svampen.
Jag måste säga att jag också föredrar mässingssvarvspån-versionen av spetsregörare numera jag också, dessa bearbetar spetsen mekaniskt en smula och skrapar bort oxider mm. i bättre utsträckning än fuktade svampen.
-
Under dom 10-tal år som jag sysslade med service stod lödstationerna på från morgon till kväll. Spetsarna rengjordes med svamp. Spetsar höll mer än ett år om man inte bröt sönder dom eller misshandlade dom på annat sätt.
Metallspån tycker jag inte om för att det brukar sprätta varma lodrester från spånen.
Metallspån tycker jag inte om för att det brukar sprätta varma lodrester från spånen.
Min erfarenhet är motsatsen, i alla fall när jag hade vattenkylning i datorn, avjoniserat funkade skitbra.Gäller även avjoniserat.
Numera har jag egen RO-anläggning, och det vattnet luktar bara max vad flaskan/dunken luktar...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Visst är det så. Det går fortare i svampen.xxargs skrev:Svampen är dock något helt annat än vattnet i flaskan
Men efter ett tag luktar det inte mumma i flaskan heller.
Efter att jag började tillsätta en liten droppe diskmedel varje gång jag fyller på flaskan, har det aldrig luktat om vare sig flaskan eller svampen.
luktade i min flaska nu, luktade lite plast, men absolut inte unket, och jag har använt den i ca 5 år iaf.