Hjälp en nybörjare med en väldigt simpel krets!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Hjälp en nybörjare med en väldigt simpel krets!

Inlägg av NULL »

Så du menar att problemet föreligger i att min energikälla ej levererar 20V konstant, utan att det varierar?
Nja, det också, men det är mera att dioderna minskar i spänning när de blir varma. Du har ju sett att de ofta skriver typ "3.2-3.6V".
Men visst, om man på något sätt hittar information om va dioderna i ditt fall har i spänning som allra minst, skulle du kunna ta och seriekoppla dioder så det blir ännu högre än det.
Lite som att köra dem på 70% istället för 100%.

Det var ful-lösningen, det är inte så svårt att göra det på "rätt" sätt, en konstant-ström-källa är inte så svår att bygga(om man har verktygen eller hjälpen), här är en bra krets:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kambodja.mp3

Inlägg av Kambodja.mp3 »

Okej, jag tror att jag börja förstå vad du menar. Så exempelvis i min adapter, så kan spänningen variera? Så bara för att det står att den ger en output på 20V, så betyder inte det att den ger en konstant spänning på 20V, vilket kan vara förödande för kretsen?

Hur mycket kan spänningen variera? Kan man räkna ut det på något sätt? Mina LED-dioder kan fungera på mellan 3,2V-3,6V, så jag tänker att om jag seriekopplar 6st dioder vilket ger ca 3,3V per diod, och sedan så sänks spänningen till säg 19,5 (är det detta du menar med spänningsfall?), vilket ger ca 3,2V per diod, så skulle ju det fungera. Då är det väsentliga att spänningsfallet är inom rimliga gränser för inom vilken spänning komponenterna fungerar.

Tror du att det skulle vara bättre för mig att köpa en LED-driver :)? Vilken sådan bör jag köpa i sådana fall, skulle du kunna tipsa om någon? Och hur fungerar dem?

Jag har hittat en här exempelvis. Vad sägs om denna lilla modul?

https://www.aliexpress.com/item/3W-5-35 ... bab39c724d
Kambodja.mp3

Inlägg av Kambodja.mp3 »

NULL skrev:
Så du menar att problemet föreligger i att min energikälla ej levererar 20V konstant, utan att det varierar?
Nja, det också, men det är mera att dioderna minskar i spänning när de blir varma. Du har ju sett att de ofta skriver typ "3.2-3.6V".
Men visst, om man på något sätt hittar information om va dioderna i ditt fall har i spänning som allra minst, skulle du kunna ta och seriekoppla dioder så det blir ännu högre än det.
Lite som att köra dem på 70% istället för 100%.

Det var ful-lösningen, det är inte så svårt att göra det på "rätt" sätt, en konstant-ström-källa är inte så svår att bygga(om man har verktygen eller hjälpen), här är en bra krets:
Okej, jag tror absolut att det skulle vara en bra idé att bygga en sådan där konstantströmgenerator (är det det man kallar dem?). Däremot tror jag att det är lite överkurs för mig. Skulle du kunna rekommendera en sådan (vet att det finns LED-drivers), som skulle passa mitt ändamål? Det skulle uppskattas väldigt mycket :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kambodja.mp3 skrev:Okej, jag tror att jag börja förstå vad du menar. Så exempelvis i min adapter, så kan spänningen variera? Så bara för att det står att den ger en output på 20V, så betyder inte det att den ger en konstant spänning på 20V, vilket kan vara förödande för kretsen?

Hur mycket kan spänningen variera? Kan man räkna ut det på något sätt? Mina LED-dioder kan fungera på mellan 3,2V-3,6V, så jag tänker att om jag seriekopplar 6st dioder vilket ger ca 3,3V per diod, och sedan så sänks spänningen till säg 19,5 (är det detta du menar med spänningsfall?), vilket ger ca 3,2V per diod, så skulle ju det fungera. Då är det väsentliga att spänningsfallet är inom rimliga gränser för inom vilken spänning komponenterna fungerar.

Tror du att det skulle vara bättre för mig att köpa en LED-driver :)? Vilken sådan bör jag köpa i sådana fall, skulle du kunna tipsa om någon? Och hur fungerar dem?

Jag har hittat en här exempelvis. Vad sägs om denna lilla modul?

https://www.aliexpress.com/item/3W-5-35 ... bab39c724d
Normalt är komponenter avsedda för en viss spänning. De tål då att spänningen varierar olika mycket upp och ner från nominella angivelsen beroende på toleransangivelsen på komponenten.

LED är helt andra varelser. En spänningsvariation av någon tiondel kan göra att strömmen sticker iväg väldigt mycket. De ska därför matas med en konstant ström. Spänningsangivelsen är bara för att du ska veta inom vilken spänningsgräns de ska matas.

Om du tar 5*3,6V = 18V Du matar med 20V, då har du 2V att styra på.

Den drivare du länkade till behöver mellan 2-3V för att styra. Så det kan gå med 5 LED om varje LED behöver mindre än 3,6 V. Men drivaren kommer max att ge ut 700mA så du kommer inte att köra sönder något.

Det du kan behöva är en högre matningsspänning eller ett mindre antal LED i serie om drivern ger ut för låg ström.
Kambodja.mp3

Inlägg av Kambodja.mp3 »

Hmm, detta kanske är för mycket begärt, men skulle du kunna rekommendera någon slags setup?

För att komma igång och sänka tröskeln lite (för ha i åtanke, jag kan verkligen INGENTING om detta). Alltså något i stil med: "Skaffa 10st sådana här LED-dioder, seriekoppla/parallellkoppla dem, använda just denna strömkälla (en LED-driver, någon adapter eller vadsom), och om det är nödvändigt, använd dessa resistorer.

Eller vet du om det finns färdiga sådana här kretsar som man kan härma :)?

Annars kanske jag förstår vad du har skrivit när jag har nyktrat till!
Skriv svar