Att styra en ABS-lampa
Att styra en ABS-lampa
Jag vill utföra ett litet "trick". Uppriktigt sagt vill jag få igenom min bil från 1994 och inte tvingas skrota den p.g.a. något som inte behövs men som måste funka i besiktningen. Min moral hade förbjudit mig om det inneburit att köra med en farlig bil. Det finns inget krav på att ha ABS-bromsar men trots det får man anmärkning om något i systemet inte fungerar. I mitt fall är det så att varningslampan för ABS började lysa. Min verkstad gjorde då jobb med sensor vid ett av hjulen och lampan slocknade - men tändes igen efter en dag. Verkstaden meddelade då att man måste byta en centralenhet för ABS och det kostar åtskilliga tusen. Inget man lägger på en så gammal bil så alternativet är att skrota.
Vi gjorde då en "fuling" och kopplade ur själva lampan (som sitter jämte indikatorlampan för krockkudde som fortsatt fungerade normalt) och om jag hade tur skulle de inte se det på besiktningen. Enda gången de kan se sådant är precis då man vrider om startnyckeln. I ett kort läge tänds båda lamporna för att sedan slockna då bilen startas. Resultatet av besiktningen blev lite parodisk. Fick ett protokoll med totalt TVÅ anmärkningar; en trasig lampa vid reg-skylten OCH förstås att indikatorlampan för ABS inte tändes. Ingen tur alltså.
Måste nu inom två månader åtgärda "felen". Skyltlyktan är redan bytt men att lägga 6-7 tusen på att fixa ABS-systemet är helt orimligt. Bromsarna fungerar utmärkt och jag har bara en gång under bilens livstid aktiverat ABS och tvingade då fram det själv för att känna hur det kändes genom att nita på en grusväg. Ni har kanske gissat vilket trick jag vill genomföra...
Om jag kan få ABS-lampan att tändas tillsammans med krockkudde-lampan då man vrider om nyckeln, och sedan släckas igen då motorn startar är jag hemma och kan lägga pengar på större behov. Har monterat ut hela enheten och bifogar bilder.
Bild 1 visar panelen i bilen. En vit kabelsko med två stift och en svart med ett antal. Samt den röda enkla ledning "vid sidan om" som gjorde att ABS-lampan (men inte krockkudde-diton) slocknade helt.
Bild 2 visar baksidan av enheten med hane för de två stiften från vita kabelskon (märkta 1 och 2) samt den undre där tre stift (2,3,4 o 5) är aktiva och passar med den svarta kabelskon.
Bild 3 visar "kopplingsschema" för enheten och därunder det utdragna kretskortet. Jag kan förstås identifiera de två anslutningarna till respektive lampa.
Själv har jag inte tummen mitt i handen och kan lösa och fixa. Vad jag inte kan är att avläsa kopplingsscheman som detta. Vad jag inte vill är att orsaka kortslutning.
Vad jag skulle vilja är att koppla BÅDA lamporna till sådan strömförsörjning att båda tänds då nyckeln vrids om och sedan släcks då motorn startar. Jag kan leva med att alla funktioner förknippade med avkänning av såväl kudde som ABS försvinner på köpet. I första hand vill jag få bilen att gå en säsong till.
Kan möjligen detta forum ge mig lite tips. Är det möjligt? Vad ska i så fall kopplas till vad?
En vild chansning är att de två stiften från vita kabelskon är strömförsörjningen och skulle i så fall kunna driva de två lamporna. I så fall kan jag skippa den svarta kabelskon helt och bara löda två sladdar parallellt från lamporna till den vita kabelskon. Låter för enkelt för att fungera men hade ju varit idealiskt.
Vi gjorde då en "fuling" och kopplade ur själva lampan (som sitter jämte indikatorlampan för krockkudde som fortsatt fungerade normalt) och om jag hade tur skulle de inte se det på besiktningen. Enda gången de kan se sådant är precis då man vrider om startnyckeln. I ett kort läge tänds båda lamporna för att sedan slockna då bilen startas. Resultatet av besiktningen blev lite parodisk. Fick ett protokoll med totalt TVÅ anmärkningar; en trasig lampa vid reg-skylten OCH förstås att indikatorlampan för ABS inte tändes. Ingen tur alltså.
Måste nu inom två månader åtgärda "felen". Skyltlyktan är redan bytt men att lägga 6-7 tusen på att fixa ABS-systemet är helt orimligt. Bromsarna fungerar utmärkt och jag har bara en gång under bilens livstid aktiverat ABS och tvingade då fram det själv för att känna hur det kändes genom att nita på en grusväg. Ni har kanske gissat vilket trick jag vill genomföra...
Om jag kan få ABS-lampan att tändas tillsammans med krockkudde-lampan då man vrider om nyckeln, och sedan släckas igen då motorn startar är jag hemma och kan lägga pengar på större behov. Har monterat ut hela enheten och bifogar bilder.
Bild 1 visar panelen i bilen. En vit kabelsko med två stift och en svart med ett antal. Samt den röda enkla ledning "vid sidan om" som gjorde att ABS-lampan (men inte krockkudde-diton) slocknade helt.
Bild 2 visar baksidan av enheten med hane för de två stiften från vita kabelskon (märkta 1 och 2) samt den undre där tre stift (2,3,4 o 5) är aktiva och passar med den svarta kabelskon.
Bild 3 visar "kopplingsschema" för enheten och därunder det utdragna kretskortet. Jag kan förstås identifiera de två anslutningarna till respektive lampa.
Själv har jag inte tummen mitt i handen och kan lösa och fixa. Vad jag inte kan är att avläsa kopplingsscheman som detta. Vad jag inte vill är att orsaka kortslutning.
Vad jag skulle vilja är att koppla BÅDA lamporna till sådan strömförsörjning att båda tänds då nyckeln vrids om och sedan släcks då motorn startar. Jag kan leva med att alla funktioner förknippade med avkänning av såväl kudde som ABS försvinner på köpet. I första hand vill jag få bilen att gå en säsong till.
Kan möjligen detta forum ge mig lite tips. Är det möjligt? Vad ska i så fall kopplas till vad?
En vild chansning är att de två stiften från vita kabelskon är strömförsörjningen och skulle i så fall kunna driva de två lamporna. I så fall kan jag skippa den svarta kabelskon helt och bara löda två sladdar parallellt från lamporna till den vita kabelskon. Låter för enkelt för att fungera men hade ju varit idealiskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Att styra en ABS-lampa
Vad är det för bil?
På en Volvo 850 -96 lagade jag ABS-styrenheten genom att öppna den och löda om en rad kall-lödningar. Vanligt fel med kall-lödningar i de boxarna.
På en Volvo 850 -96 lagade jag ABS-styrenheten genom att öppna den och löda om en rad kall-lödningar. Vanligt fel med kall-lödningar i de boxarna.
Re: Att styra en ABS-lampa
först ska man vara medveten om att bara för att verkstaden säger att det är fel på centralhjärnan behöver det inte vara det!!!
det vet de först sedan de bytt den och det är samma fel men då kommer ju att få betala för den iaf.
felet kan vara billigt om enkelt när man hittat det....
och utan att moralisera över dina tilltag...
det ser ut som vanliga glödlampor, skrapa av ledarna på kortet för ABS lampan och bygla båda tåtarna till AIR lampan...
torskar gör du igen om de har information att de ska lysa olika länge...
det vet de först sedan de bytt den och det är samma fel men då kommer ju att få betala för den iaf.
felet kan vara billigt om enkelt när man hittat det....
och utan att moralisera över dina tilltag...
det ser ut som vanliga glödlampor, skrapa av ledarna på kortet för ABS lampan och bygla båda tåtarna till AIR lampan...
torskar gör du igen om de har information att de ska lysa olika länge...
Re: Att styra en ABS-lampa
Av någon konstig anledning så vet jag att Biltema iaf har haft en liten smidig timer för innerbelysning som enkelt moddas genom att byta motstånd eller kondensator till en lämplig tid för ABS-lampan.
Re: Att styra en ABS-lampa
Leta reda på nån annan lampa som lyser en stund men slocknar sen, slipa av abs-lampans ledningsbanor, löd kablar emellan från lampan du valde
Re: Att styra en ABS-lampa
Om du bara ska köra bilen själv är det ju en sak men tyvärr träffar jag många som köpt en begagnad bil där lampa för abs eller airbag är urkopplad.
Det kan ju faktiskt leda till dråp om köparen råkar ut för en olycka som förvärras pga bristande funktion.
Eftersom det här är ett elektronikforum skulle jag alltså som svanted satsa på att laga systemet istället. Det är ju en väldigt enkel dator som bara jämför frekvensen mellan fyra pulsgivare.
En begagnad styrenhet till en gammal passat får man för några hundralappar på lokala självplocken.
Bjuder man på bullar kan man säkert få låna en för prov dessutom.
Det kan ju faktiskt leda till dråp om köparen råkar ut för en olycka som förvärras pga bristande funktion.
Eftersom det här är ett elektronikforum skulle jag alltså som svanted satsa på att laga systemet istället. Det är ju en väldigt enkel dator som bara jämför frekvensen mellan fyra pulsgivare.
En begagnad styrenhet till en gammal passat får man för några hundralappar på lokala självplocken.
Bjuder man på bullar kan man säkert få låna en för prov dessutom.
Re: Att styra en ABS-lampa
Köpte bilen 1999 och är den jag kört längst (hitills). Precis som alla bilar jag ägt har jag varit sista ägaren och tro mig - så kommer det bli oavsett när. Som sagt så kan jag utan vidare leva med att inte ha ABS. Innan 99 avverkade jag fyra bilar utan sådana faciliteter. Vad gäller säkerhet är det det jag satsar på. Allt ska vara i skick vad gäller drift och safety för jag ska köra en bil vidare. Så har jag också underhållt Passaten i alla år och den har verkligen förvånat genom att bara överleva och fungera. En trotjänare jag gärna kör om inget rasat. Ligga i carport i juledagarna för att försöka krångla med en styrenhet känns inte som genomförbart just nu.
Har i alla fall läst med intresse och tackar för alla förslag. Ska prova lite innan deadline som är sista fredagen på året. Återkommer om jag undrar något.
Ställer en fråga av nyfikenhet och då jag har elektronikexpternas öra: Är min vilda gissning angående strömförsörjningen till kretskortet korrekt ovan, alltså att de två stiften på vita kabelskon som matar? Och i så fall bara matar den stund tändlåset slås på och stängs i motorn-igång-läget? Gissar att kablarna i den svarta har med avkänning av sensorerna att göra och matar ström till lamporna i fall av fel. Rätt eller fel ute? Den röda "extra" som vi bröt för att bli av med varningen ABS verkar vara inblandad bara för ABS.
Har i alla fall läst med intresse och tackar för alla förslag. Ska prova lite innan deadline som är sista fredagen på året. Återkommer om jag undrar något.
Ställer en fråga av nyfikenhet och då jag har elektronikexpternas öra: Är min vilda gissning angående strömförsörjningen till kretskortet korrekt ovan, alltså att de två stiften på vita kabelskon som matar? Och i så fall bara matar den stund tändlåset slås på och stängs i motorn-igång-läget? Gissar att kablarna i den svarta har med avkänning av sensorerna att göra och matar ström till lamporna i fall av fel. Rätt eller fel ute? Den röda "extra" som vi bröt för att bli av med varningen ABS verkar vara inblandad bara för ABS.
Re: Att styra en ABS-lampa
Koppla den parallellt över oljetryckslampan - det här jag kört med i flera år på vår - 740...
/j
/j
Re: Att styra en ABS-lampa
Det är en Passat 2.0 CL 1994. Att komma åt sladdar till oljetryckslampa etc. eller annat som kräver skills jag inte har är inte det alternativ jag kan genomföra. Men den enhet jag frilagt och som omfattar de anslutningarna känns i alla fall hanterbart. De förslag som ligger i den regionen är vad jag får fokusera på. Ingen som vill tala om det jag undrar om min gissning ovan. Är den rätt eller fel?
Re: Att styra en ABS-lampa
Nu vet jag inte hur det ser ut på en Passat men en kompis tjej hade en Volvo 850 med lysande ABS-lampa som vi bytte styrenhet på. 300 kr på skroten, 4 lätt åtkomliga skruvar, tog inte lång tid att fixa.
Kompisen tyckte vi skulle göra nån fuling med lampan som du planerar men till slut fixade vi det på riktigt istället. Tur var det för på ombesiktningen provkörde de bilen för att kolla så ABS-en verkligen fungerade... Mindre jobb och klydd var det dessutom.
Kompisen tyckte vi skulle göra nån fuling med lampan som du planerar men till slut fixade vi det på riktigt istället. Tur var det för på ombesiktningen provkörde de bilen för att kolla så ABS-en verkligen fungerade... Mindre jobb och klydd var det dessutom.
Re: Att styra en ABS-lampa
Hade samma fel på min Volvo 945 och felet var en av sensorerna. Bytte den
o allt fungerar.Jag undrar iallafall om det inte är samma fel på din också.
Sensorerna går att resistansmäta med en multimeter.Hittar du kopplingen till
respektive sensor så kan du jämföra o se vilken som är väck.
Nästan alltid så ökar resistansen på dom eller blir det avbrott
o allt fungerar.Jag undrar iallafall om det inte är samma fel på din också.
Sensorerna går att resistansmäta med en multimeter.Hittar du kopplingen till
respektive sensor så kan du jämföra o se vilken som är väck.
Nästan alltid så ökar resistansen på dom eller blir det avbrott
Re: Att styra en ABS-lampa
Ja exakt , att koppla den till nån av dom andra som tänds för lampkontroll löser lamproblemet men inte om dom provar och låsa ostarna...90kar08 skrev:Nu vet jag inte hur det ser ut på en Passat men en kompis tjej hade en Volvo 850 med lysande ABS-lampa som vi bytte styrenhet på. 300 kr på skroten, 4 lätt åtkomliga skruvar, tog inte lång tid att fixa.
Kompisen tyckte vi skulle göra nån fuling med lampan som du planerar men till slut fixade vi det på riktigt istället. Tur var det för på ombesiktningen provkörde de bilen för att kolla så ABS-en verkligen fungerade... Mindre jobb och klydd var det dessutom.
Re: Att styra en ABS-lampa
Ofta finns det nån form av felkoder i ABS-enheten också, jag äger en (avställd iofs) toyota från 94 som har ett Denso ABS-system, där kan man bygla två stift och sen räkna blinkningar på ABS-lampan för att få reda på vad felet är, på det sättet hittade jag att det var fel på vänster fram ABS-sensor.
(Den kostade 2 papp hos toyota, vilket jag inte ville betala, och inga piratsensorer fanns det heller, men efter lite bildgooglande upptäckte jag att det fanns en camry med sensorer som såg likadana ut, efter att ha googlat fram att den även hade samma resistans mailade jag en säljare avc pirat-ABS-sensorer och frågade om måtten, samma mått minsan, så jag beställde en sådan för ~180 spänn, den hade till och med samma kontakt, däremot var sladden kortare och hade andra fastsättningsbeslag, så jag fick klippa bort de gamla beslagen och bunta fast den en alternativ väg, sen funkade allt kanon!)
Men att göra rent kontakten till styrenheten och löda om lödningar skulle jag börjat med om verkstan konstaterat styrenhetfel.
(Den kostade 2 papp hos toyota, vilket jag inte ville betala, och inga piratsensorer fanns det heller, men efter lite bildgooglande upptäckte jag att det fanns en camry med sensorer som såg likadana ut, efter att ha googlat fram att den även hade samma resistans mailade jag en säljare avc pirat-ABS-sensorer och frågade om måtten, samma mått minsan, så jag beställde en sådan för ~180 spänn, den hade till och med samma kontakt, däremot var sladden kortare och hade andra fastsättningsbeslag, så jag fick klippa bort de gamla beslagen och bunta fast den en alternativ väg, sen funkade allt kanon!)
Men att göra rent kontakten till styrenheten och löda om lödningar skulle jag börjat med om verkstan konstaterat styrenhetfel.
Re: Att styra en ABS-lampa
Med all respekt... Nu spinner alla i tråden vidare på att jag ska leta efter och köpa begagnad styrenhet, ligga och löda själv eller låta verkstaden göra det och det andra etc. Försökte försiktigvis påminna om att jag, om det går, vill få till något som gör att jag inte får anmärkning genom att koppla samman lamporna. Jag har inte ändrat mig och jag ska lägga pengar på annat jag finner mer värdefullt för säkerheten (damasker, bromsar och ljuddämpare m.m.). Så för att göra saken tydlig kommer jag INTE att låta verkstaden (åter igen) söka vidare med styrenhet. Det är inte 100% säkert att saken rättar till sig och timmarna rasar iväg. Jag skiter i mina ABS-bromsar som jag inte aktiverat under 16 års körning, ger så här sent bilen ett år i taget och bara hoppas att jag kan få besiktningen att påpeka det jag vill åtgärda.
Så... ...om ni som svarar kan återgå till att prata om den lösning jag efterfrågar har ni mitt öra. Jag ska prova något av det som sas tidigt. Det jag frågade om angående vilka stift som matar lamporna är för att jag funderar på att helt enkelt koppla ur kretskortet helt och låta tändningen tända lamporna och släcka dem då motorn startar. Kan ni experter se vilka två stift som rimligen ger den effekten med ledning av kopplingsschema och bilder på kontakter? Ger gärna mer info eller bild på andra sidan av kretskortet eller vad ni kan tänkas behöva för info för att kunna ge svar på det.
Så... ...om ni som svarar kan återgå till att prata om den lösning jag efterfrågar har ni mitt öra. Jag ska prova något av det som sas tidigt. Det jag frågade om angående vilka stift som matar lamporna är för att jag funderar på att helt enkelt koppla ur kretskortet helt och låta tändningen tända lamporna och släcka dem då motorn startar. Kan ni experter se vilka två stift som rimligen ger den effekten med ledning av kopplingsschema och bilder på kontakter? Ger gärna mer info eller bild på andra sidan av kretskortet eller vad ni kan tänkas behöva för info för att kunna ge svar på det.