Hur koppla lysdioder (motstånd)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mliljedl

Hur koppla lysdioder (motstånd)

Inlägg av mliljedl »

Hej

Jag håller på och tillverkar lite jul dekorationer som lyser med lysdioder och ett problem som uppstod är att dioderna bara lyser åt ett håll, så jag tänkte att om man kan sätta 2st dioder istället för en och dubblera "Voltage Drop Across LED" och "Desired LED Current" när man räknar vilket motstånd man skall ha.

Dioderna jag använder är 2Volt och 20mA och drivs med 12V och enligt http://ledcalc.com/ så skall jag ha ett motstånd på 560Ohm.
Men om jag istället vill använda mig av 2st dioder skriver jag då in 4Volt och 40mA Vilket ger 220Ohm?
Orsaken att jag skulle vilja göra så istället för en ny slinga med dioder är för att jag redan har diodhållare monterade så bara att sticka in 2 dioder i samma hållare.

Jag sätter med en skiss som kanske förklarar vad ja svamlar om....

Bild

Mvh
Martin
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur koppla lysdioder (motstånd)

Inlägg av danei »

Kopplar du som du har ritat blir spänningarna samma, men strömmen dubbel. Ett lämpligare sätt är att dätta dem i serie. Då blir spänningen dubbel men strömmen samma.
limpan4all

Re: Hur koppla lysdioder (motstånd)

Inlägg av limpan4all »

Ditt Ex2 är olämpligt Vf (framspänningsfallet över en lysdiod ändras inte) så du skall räkna med 2V där också.
Nu till problemet med just den lösningen. Det är få lysdioder som har exakt samma Vf så om lysdioderna inte tål hela strömen så kan du hamna i läget att först går den ena sönder sedan den andra och allt inom några sekunder.
Iochmed att du utgår från 12V så bör/ska du löda ihop anod och katoden mellan de två lysdioderna och koppla in de andra två benen i din sockel då skall du räkna med 20mA och 4V dvs (12-4)/0,02 vilket ger 400 Ohm men det hittar du inte så 390 Ohm är en bra ersättare och strömmen blir då 20,5mA. Dvs det du gör är att räkna ut det önskade spänningsfallet över seriemotståndet.
Skriv svar