Vedklyven startar inte - Fixat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ie
EF Sponsor

Vedklyven startar inte - Fixat

Inlägg av ie »

Hej.

Skulle köra igång min Biltema vedklyv (som stått ute några veckor). Motorn brummande men snurrade inte och sen gick säkringen efter ett par sekunder. Provade igen, med samma resultat.

Tänkte om den frusit, så jag har haft den inne i ett dygn nu, men fortfarande samma resultat.

Den enda komponent som verkar finnas, förutom en brytare och motorn, är en kondensator. Är det en så kallad startkondensator, dvs felkandidat i detta fall? Det syns inte så tydligt, men de gröna kablarna från motorn är ihopkopplade med de vita från kondesatorn.
DSC_0638.JPG
Tacksam för tips.
Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ie 7 december 2016, 18:29:42, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Re: Vedklyven startar inte

Inlägg av xxargs »

Kolla att motorn kan rotera alls (ta bort fläktkåpan och vrid på fläkten för hand för att känna att det inte går överjäkligt tungt)

kolla med en tångamperemeter och se om det går ström genom startkondingen under startförsöket.

60µF vid 230 Volt ger ström teoretiskt max 4.3 ampere, när den kopplas direkt över 230 Volt anslutningen, så ett par Ampere minst bör synas om det också går igenom motorn under startförsöket.

är strömmen noll får man kolla anslutningarna att det inte är avbrott och i förlängningen kondensatorn i sig själv. det är inte alls omöjligt att den kan ha gått sönder.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

ie skrev:Hej.

Skulle köra igång min Biltema vedklyv (som stått ute några veckor). Motorn brummande men snurrade inte och sen gick säkringen efter ett par sekunder. Provade igen, med samma resultat.

Tänkte om den frusit, så jag har haft den inne i ett dygn nu, men fortfarande samma resultat.

Den enda komponent som verkar finnas, förutom en brytare och motorn, är en kondensator. Är det en så kallad startkondensator, dvs felkandidat i detta fall? Det syns inte så tydligt, men de gröna kablarna från motorn är ihopkopplade med de vita från kondesatorn.
DSC_0638.JPG
Tacksam för tips.
Ingvar
Den här tiden är inget bra för motorer som står ute. Kan bli kondensbildning i dom. Har råkat ut för detta någon enstaka gång. Får dom stå inne några dagar i värmen så brukar de torka up och överslagen försvinner.
Fast det behöver ju inte vara ko ndens som orsakat felet som xxargs påpekat.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tycker spontant det låter som att någonting kärvat fast.

Plocka lös motorn och kolla så både den och hydraulpump snurrar fritt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan tom vara rost för allt vi vet är ju normalt rätt litet spel mellan rotor och stator.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Har du kollat ifall det finns en automatsäkring?
Grejen till häger på bilden kan vara en sådan, prova att rycka in vid plasten där.

Jag hade liknande fel på min BILTEMA kompressor, stendöd, spänning fram till motorn tryckvakten ok, så fanns jag en liten rör knapp vid motorn klick sa det och sen gick maskinen.

En sådan här motor har relativt lågt startmoment, dvs den är svag i starten och om det går tungt går den inte igång och då drar det mycket ström, och ev automatsäkring kan lösa ut.

Roy
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Ska kolla motorn om motorn rör sig med handkraft ikväll.

Någon säkring i brytaren tror jag inte det är. Det var säkringen i huset som gick.

Nu har jag ingen tång-mätare, men tvivlar på att jag skulle hinna mäta innan säkringen går. (Typ 2 sek)

/Ingvar
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

På 2s hinner du nog se ett utslag. Många tångamperemetrar brukar ha en max. mätningsfunktion eller dyl. Mycket användbart när man ska mäta startströmmar.
ie
EF Sponsor

Re: Vedklyven startar inte - Fixat!

Inlägg av ie »

Följde rådet att kolla motorn först. Den gick att vrida baklänges en del av ett varv, sen tog det stopp. Tog av fläkten och vred axeln med en skiftnyckel. Fick ta i lite men sen släppte det. Efter några varv gick den ganska lätt.

Testade att starta och den gick igång hur lätt som helst. :)

Stort tack för hjälpen att leda mig rätt!

/Ingvar
Skriv svar