Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danwi

Re: Tips: IKEA SPARSNÄS Energidisplay

Inlägg av danwi »

Här kommer en länk som postades (dock inte av mig) i Svenska Hemautomationsgruppen på Facebook igår! Det är en Sparsnäs-avkodare för RTL-SDR på Raspberry Pi.

https://github.com/strigeus/sparsnas_decoder/
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Spännande.. Såg förresten att sparsnäs var dagens erbjudande i Ikeas adventskalender för 99kr iallafall i Linköping.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Är det någon mer som har testat att montera mätardelen med alkaliska batterier utomhus än? Tror att någon pratade om två dagars batteritid tidigare i tråden.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Ja min tuffar på sedan erbjudandet.
Sitter iofs i inbyggt plåtskåp på villan fasad.
Jag är riktigt impad av räckvidden, iaf om stapeln i hörnet indikerar signalnivå. Antennen är dessutom knappast optimalt monterad RFmässigt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

JA, min sitter också i ett fasadskåp på ett i princip ouppvärmt garage, och den har gått sen inköp...
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Ja, det kostade mig 3mils körning och förhöjt blodtryck....
Missade ju förra erbjudandet så åkte tre mil bara för den. Slut 10 minuter efter öppning tydligen :(
Usch...

nomis_82 skrev:Spännande.. Såg förresten att sparsnäs var dagens erbjudande i Ikeas adventskalender för 99kr iallafall i Linköping.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag satte displayen i läget där den dimmar ned efter en minut. Sen vaknade den inte. Såg sen i tråden att detta är en bugg.

Mitt problem efter omstart är att displayen visar en text om aTT displayen kanske tappat tiden. Denna visas istället för wattmätaren... hur får jag bort texten / tillbaka wattmätaren?

Mitt 100kvm hus som jag just köpt förbrukar 12 kW i snitt. Har bergvärme och det är tre grader kallt. Brine är 0 grader in och -2 grader ut. Är detta normalt?
Ultrabrite

Inlägg av Ultrabrite »

Min tuffar på sedan i fredags morse med alkaliska batterier i ett elskåp som är infällt i husväggen.
Antennen sticker ut genom något hål inuti lådan. Funkade klockrent.
Kör med lägsta ljusstyrkan och tonar ner efter 1 minut. Har inte några problem att väcka den (ännu).
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det finns en knapp för att backa ur varningen om att klockan kan vara fel, har för mig att den är upptill på skärmen.
Två grader sänkning på brine låter lite lite, man brukar väl jaga 3-4 graders sänkning. Eller är det en pump med variabel effekt? 0 grader in är väl också ganska lågt, var detta när pumpen gått en liten stund så brine pumpats runt lite och stabiliserat tempen?
Visar båda givarna samma temp om den stått still en stund?

TomasL har säkert lite mer info att fylla på med.
bearing

Inlägg av bearing »

Haha, det här var ju riktigt roligt! Sändaren störs av elmätaren!
Jag monterade från början batterihållaren ovanpå elmätaren (Addax). Noterade att lysdioden blinkade väldigt mycket, och ojämnt. Visste inte hur det var tänkt att den skulle blinka, så tänkte inte mer på det.
Eftersom förbrukningen enligt Ikeas display var ca 12kW misstänkte jag något stort fel i husets elsystem. Därför slog jag av nästan allt i huset. Displayen på elmätaren visade 100W. Ikeas display visade fortfarande ca 12 kW. Då kom jag att tänka på det ojämna blinket. Tog loss batterihållaren och tog ur/i batteriet för att få den att börja blinka igen. Märkte då att lysdioden blinkade långsamt och jämnt. Ifall jag la tillbaks den ovanpå elmätaren började den blinka snabbt och ojämnt igen!
Så nu sitter batterihållaren i nederkant av elmätaren istället. =) Och displayerna visar samma.

Tack för tipsen Hedis. Jag får starta en ny tråd om bergvärme om det visar sig att jag fortfarande har ovanligt hög förbrukning.
ANEE

Inlägg av ANEE »

danwi skrev:Här kommer en länk som postades (dock inte av mig) i Svenska Hemautomationsgruppen på Facebook igår! Det är en Sparsnäs-avkodare för RTL-SDR på Raspberry Pi.

https://github.com/strigeus/sparsnas_decoder/
Chattade på messenger med Strigeus ikväll och han fixade lite saker i koden, så nu fungerar det perfekt :)

Ta hem senaste versionen och se om ni får den att fungera. SENSOR_IDt är de sista 6 siffrorna från sändarens serienummer konverterat till hexadecimalt, ni hittar numret i batteriluckan.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

bearing skrev:Haha, det här var ju riktigt roligt! Sändaren störs av elmätaren!
Jag monterade från början batterihållaren ovanpå elmätaren (Addax). Noterade att lysdioden blinkade väldigt mycket, och ojämnt. Visste inte hur det var tänkt att den skulle blinka, så tänkte inte mer på det.
Eftersom förbrukningen enligt Ikeas display var ca 12kW misstänkte jag något stort fel i husets elsystem. Därför slog jag av nästan allt i huset. Displayen på elmätaren visade 100W. Ikeas display visade fortfarande ca 12 kW. Då kom jag att tänka på det ojämna blinket. Tog loss batterihållaren och tog ur/i batteriet för att få den att börja blinka igen. Märkte då att lysdioden blinkade långsamt och jämnt. Ifall jag la tillbaks den ovanpå elmätaren började den blinka snabbt och ojämnt igen!
Så nu sitter batterihållaren i nederkant av elmätaren istället. =) Och displayerna visar samma.

Tack för tipsen Hedis. Jag får starta en ny tråd om bergvärme om det visar sig att jag fortfarande har ovanligt hög förbrukning.
Det måste vara sladden till batterihållaren som agerar antenn. För DC kan ju inte störa?
Tänk om du asat hem en värmepumpsreparatör och sagt att värmepumpen har lagt av, jag kör bara på elpatronen nu för den drar 12kW?
Tänk så varmt det hade blivit inomhus med 12kW hela tiden?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Stapeln i hörnet indikerar batterinivå i sändaren.

Mycket kul med en RTL-SDR för Sparsnäs! Måste testas!
bearing

Inlägg av bearing »

rikkitikkitavi skrev:Det måste vara sladden till batterihållaren som agerar antenn. För DC kan ju inte störa?
Tänk om du asat hem en värmepumpsreparatör och sagt att värmepumpen har lagt av, jag kör bara på elpatronen nu för den drar 12kW?
Tänk så varmt det hade blivit inomhus med 12kW hela tiden?
Ja det var ju tur att jag gjorde några extra kontroller innan jag dömde ut värmepumpen. Har aldrig ägt hus, så jag visste inte riktigt hur mycket värme ett hus behöver, men 12kW kändes som en aning för mycket. Min värmepump har en effekt på 5kW, och förbrukar ca 2kW från elnätet när den jobbar, enligt Ikeas display.

Kretskortet sitter nog i batterihållaren. Så det är inte bara en batterihållare, utan det är i batterihållaren hela det känsliga maskineriet håller till. En sladd går till fototransistorn, och en annan sladd till antennen.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

bearing skrev:Haha, det här var ju riktigt roligt! Sändaren störs av elmätaren!
Jag monterade från början batterihållaren ovanpå elmätaren (Addax). Noterade att lysdioden blinkade väldigt mycket, och ojämnt.
Tack för detta tips!
Min display visar aldrig under 5000W oftast uppåt 9000W. Vi har 16A säkring så detta kan inte stämma.
Ska flytta den i morgon och testa.

Jag har tidigare haft både Exibea's Eliq och även NorthQ ZWAVE läsare utan problem.
Skriv svar