--
Ok, jag har en vakuummätare som man kommunicerar med genom det vanliga serieprotokollet medelst Tx och Rx och jag vill få vakuumnivån utskriven på en vanlig HD47800 display.
Hur jag får något skrivit på en display från serieporten som så vet jag i Ardublock såsom hyfsat i Arduino så allt ovan hade redan varit fixat om jag bara fått vakuumnivån som svar men nu är det förstås inte så enkelt.
När jag skickar ett fråga om vakuumnivån med @254PR3?;FF kan svaret från mätaren se ut tex så här:
@254ACK1.23E-5;FF representeras som @254ACKx.xxExx;FF.
Det som representerar x är det som jag vill ha skrivit på displayen och även E och . får nämnas men de är dock statiska, och inget annat från detta meddelande. Varje x är allt mellan 0 och 9 och tecknet efter E kan bli + eller -.
Hur jag då skall få in enbart dessa siffror på en display går jag bet på förmodligen för att jag inte känner till alla kommandon som finns och/eller att inte tex Ardublock klarar något sådant så som det är, för det känns också lite hämmat på ett sätt även om det klarar mycket.
Det enda jag skulle tänka mig ev kunna ha något med det hela att göra på något vis är string och/eller char då det har med tecken att göra och dessa block finns även i Ardublock men hur detta sedan i så fall kan användas för att lösa problemet ovan får jag ej ihop då ju dessa siffror ändrar sig i värde hela tiden.
Hade det gått att använda Ardublock för detta hade det varit perfekt men om ingen utom jag använt det här eller det absolut inte överhuvudtaget går så blir det väl kämpande i kod i stället.
Någon som ev kanske kan ge en liten knuff i rätt riktning hur detta kan göras?