RPi 3 = keep alive

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

RPi 3 = keep alive

Inlägg av tecno »

Hallåj, har strul med min RPi 3 som vill somna in för gott efter ett tag utan aktivitet.

Det är bara att ta ut spännings matningen och boota om som har hjälpt = inget kul att behöva dra ut 5V matningen.
Har nu monterat momentan brytare för att kunna göra en reboot utan att dra ut 5V matningen. http://www.noveldevices.co.uk/rp-project-reset

Finns det nåt sätt att hålla 3:an vid liv utan ovanstående 'strul'? Skulle någon typ av skärmsläckare kunna göra detta månntro?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: RPi 3 = keep alive

Inlägg av gOry »

Vad kör du för system på?
Testa något annat på ett annat minneskort och se om den fryser sig med det också.
Kolla loggar osv.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har haft samma strul med annat µSD kort.

Kör Noobs
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Kör du inte Raspbian? NOOBS är väl bara ett enklare sätt att komma igång och du väljer vad du vill installera. Ingen egen erfarenhet utan bygger det hela på vad jag läst.

Mina gamla Pi 1 har varit uppe 102 respektive 59 dagar. Båda med Raspbian.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst är der Raspbian 8 Jessie jag kör installerad via Noobs.

Tror jag har hittat ett fel, pluggat in 5V i fel ingång dvs den 'ska' sitta i RPi:ns ingång och inte i 7" skärmen. Har kabel 'links' som kan ha varit lite glappa från skärm till RPi 3:an. Dessa 'links' (hona/hona labbkablar) medföljde skärmen och kan ju vara av ½-bra kvalitet, får titta närmare på detta framöver.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja hänga sig ska den inte göra.

Jag har 3 st körandes här hemma. 1 av dem med 7" skärm. Alla bara går och går och går.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nåt är helt fel den saken är klar, nu på morgonen var det återigen dött så en reset och RPi:n bootade snällt upp igen.

Har nu satt igång Youtube med visning kontinuerligt, får väl se om det hela lägger av nu.

RPi 3 med 7" och original kamera inkopplad aktiverad i systemet men ej 'arbetande' ännu. Original nätadapter.

Tips hur lösa detta emottages, kanske skärm släckare så det är aktivitet på skärmen hjälper? Tips om sådan?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

antingen så har du ändrat något eller så är någon hårdvara kass på den....

Den ska inte per default stänga ner sig. Vad jag vet så finns det inte någon färdig iso/installation till den som har powersave inställt och ska stänga ner sig.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Out of the box installation utan några förändringar förutom 'update'.
The raspberry pi hardware has no power management capability. Period. End of story. It does not have a sleep or suspend mode. It cannot not even be turned off. There's either power (plugged in), or there isn't (not plugged in).

When you shutdown the system, the software stops, meaning there is now no way to get it to do anything again. However, the "power state" of the hardware is still the same (because it only has one state, on).
Ovan från http://raspberrypi.stackexchange.com/qu ... management

Pågående testet med 'live' youtube håller det hela uppe, låter detta pågå länge idag för att se om nåt händer.

Nedan länk ger en del tips som jag får titta på OM det går ner nu med pågående testet.

http://raspberrypi.stackexchange.com/qu ... w-to-avoid

Hur som helst nåt är skumt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu stämmer det ju inte riktigt in med "idle = overheat" men det är inte så att någon regulator/processor bli onormalt hög? Kanske sitter en liten lödbrygga någonstans eller så?
Långskott två: Värt att prova med en annan supply? Vad lämnar den för spänning obelastad?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har inte märkt av nåt som går varmt, men att helt utesluta sådant gör jag inte.

Testet går fortfarande OK.

Nätstörningar/spikar borde ju även ta ner den andra Pajen men den tuffar och går, båda på samma grupp.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

När man läser om det på nätet så verkar en del haft problem med kernel-buggar också. Hittar dock inget om RPi3:an och liknande problem.
Kanske värt att ha i bakhuvudet och eventuellt köra i en äldre version och testa.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En reflektion under resans gång, youtube gick i pausläge som i sin tur gjorde att skärmen släcktes efter ett tag pga ingen aktivitet.

Väckte skärmen och drog igång annat på tuben = rullat på ett bra tag nu. Återkommer....
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Om man absolut vill ha koll på att den går så borde man kunna bygga en watchdog som kraftcyklar den via ett relä. Watchdogen löser då lämpligen ut om man inte triggar den inom ett visst fönster från en process på RPi:n. Inte idiotsäkert men hyfsat bra blir det. Lite overkill kanske men kul projekt i sig.

Wemos D1 mini med reläkort kostar ungefär $6. Koppla en tråd från RPi:n till Wemosen och så kraftcyklas RPi:n om den inte håller sig inom fönstret för watchdogen.
Borre

Inlägg av Borre »

RPI har redan watchdog så det är bara köra igång den. Googla efter det tecno så hittar du flera sätt man kan göra det på.

Somnar gör den inte, det beror på något annat. Jag har en PI3 som låste sig ibland och efter byte av nätagg så har den rullat på utan problem.
Skriv svar