Är det min trådlina som är orsaken till spänningsfall?
Är det min trådlina som är orsaken till spänningsfall?
Hej.
Jag ska mäta temperatur med en analog givare (3 kontakter). Då använder jag en lång kabel som är egentligen för högtalare. Den är skärmad.
När jag kopplar in den analoga givaren som sitter ihop med den skärrade kabeln så får jag totalt värdelösa värden som mun ADC knappt kan läsa korrekt. Men tar jag en enkel kort kabel som inte är skärmad så får jag stabila värden.
Då undrar jag om det kan vara ett spänningsfall i min kabel med tanke på längden (1.5 m)? Matningspänningen är 3.3 volt. Den skärmade kabeln är jordad på mötande sida.
Har ni någon bra lösning för detta?
Kraven är att jag ska använda min analoga givare och det måste vara en kabel. Undvika skärmad kabel?
Jag ska mäta temperatur med en analog givare (3 kontakter). Då använder jag en lång kabel som är egentligen för högtalare. Den är skärmad.
När jag kopplar in den analoga givaren som sitter ihop med den skärrade kabeln så får jag totalt värdelösa värden som mun ADC knappt kan läsa korrekt. Men tar jag en enkel kort kabel som inte är skärmad så får jag stabila värden.
Då undrar jag om det kan vara ett spänningsfall i min kabel med tanke på längden (1.5 m)? Matningspänningen är 3.3 volt. Den skärmade kabeln är jordad på mötande sida.
Har ni någon bra lösning för detta?
Kraven är att jag ska använda min analoga givare och det måste vara en kabel. Undvika skärmad kabel?
Re: Är det min trådlina som är orsaken till spänningsfall?
Vad är det för givare och hur lång är kabeln, vad får du för några värden, har du kontrollmätt med en DMM, vilken typ av AD använder du, osv.
Generellt sett så är skärmat betydligt bättre än oskärmat
Du skall inte använda skärmad kabel till en sådan sensor.
Den kan skapa mycket trubbel.Dessutom så blir totala resistansen
mycket högre än med vanlig tvåledare.
Givare: LM35TomasL skrev:Vad är det för givare och hur lång är kabeln, vad får du för några värden, har du kontrollmätt med en DMM, vilken typ av AD använder du, osv.
ADC: MCP3008
Kabel: 2 ledad med skärm, 1.5 meter. Resistans 0.3 ohm.
Varför ska man inte använda en sådan kabel till en sådan givare?breflabb skrev:Du skall inte använda skärmad kabel till en sådan sensor.
Hur blir det om jag har PWM pulser för att driva en servo? Undvika skärmad kabel då?
Nja, det beror på hur du utför skärmen, huruvida du kan acceptera jordströmmar i den eller inte.
Till servon och motorer så skall man använda skärmad kabel.
Jag föreskriver alltid skärmad och partvinnad kabel för givare utanför skåpet.
Men du har fortfarande inte talat om vad som händer och vad DMMen visar.
breflabb har fel.
breflabb har fel.
DMM visar ca 0.3 ohm i resistans på kabeln.
Det som händer är att min ADC visar värden mellan 0 och 45 och det är mycket slumpvärden som kommer upp. Fladdriga värden.
Jag har granskat så att ingen ledare i kabeln är ansluten till skärmen.
Det som händer är att min ADC visar värden mellan 0 och 45 och det är mycket slumpvärden som kommer upp. Fladdriga värden.
Jag har granskat så att ingen ledare i kabeln är ansluten till skärmen.
Och vad visar DMMen för några värden från givaren?
I en mening så rekomenderar du tvinnad två ledare utanför skåpetTomasL skrev:Nja, det beror på hur du utför skärmen, huruvida du kan acceptera jordströmmar i den eller inte.
breflabb har fel.
o i slutklämmen så har jag fel när jag skrev om tvåledare utan skärm.
Hur skall du ha det? Läs frågorna o svaren innan du svarar.
Har läst allt.
Anser att du har fel med avseende på skärmad kabel.
Nu kan det ju ifs vara så att TS använder skärmen som ledare, vilket inte är korrekt, det kan naturligtvis skapa problem.
Men en skärm ansluten i ena ändan och avkopplad i andra, alt oansluten skapar inga problem.
Anser att du har fel med avseende på skärmad kabel.
Nu kan det ju ifs vara så att TS använder skärmen som ledare, vilket inte är korrekt, det kan naturligtvis skapa problem.
Men en skärm ansluten i ena ändan och avkopplad i andra, alt oansluten skapar inga problem.
-
LM35 skrev du. Den vill ha 4 V min för att fungera.
Den drar så fånigt lite ström att några spänningsfall orsakar den inte. speciellt inte om du har en högohmig last på utgången.
men den gillar inte kapacitiva laster > 50-100pF, dvs en vanlig skärmad kabel som ligger runt 50pF per meter ger instabilitet. Instabilitet kan visa sig som självsvängning.
Allt detta står i databladet. Så även hur du gör för att driva en kapacitiv last.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm35.pdf
Den drar så fånigt lite ström att några spänningsfall orsakar den inte. speciellt inte om du har en högohmig last på utgången.
men den gillar inte kapacitiva laster > 50-100pF, dvs en vanlig skärmad kabel som ligger runt 50pF per meter ger instabilitet. Instabilitet kan visa sig som självsvängning.
Allt detta står i databladet. Så även hur du gör för att driva en kapacitiv last.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm35.pdf
Men det finns ju metoder att kringgå det.
-
Jag skulle inte sätta några pengar på att albundy har gjort det dock.
Jag vågar nog nästan sätta en peng på att det är vanligt 50 Hz brum som kommer in i kabeln på grund av att Al_Bundy inte har anslutit skärmen på rätt sätt.