Knäpper i högtalarna vid on/off

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Knäpper i högtalarna vid on/off

Inlägg av robertr81 »

Hej, när jag stänger av och sätter på min DJ-mixer (vestax 05 pro 3) så knäpper det ganska högt i högtalarna. Så högt att man blir orolig att något kan ta skada. Någon kondensator som laddar ur sig eller vad kan det vara? Och kan jag fixa det på något enkelt sätt? Min förstärkare stänger av sig själv när detta händer ibland.
Harman kardon hk970
(Min tidigare numarkmixer betedde sig inte såhär)
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Re: Knäpper i högtalarna vid on/off

Inlägg av Retroperra »

Det vanliga förfarandet i PA sammanhang är att dra ner nivåerna på slutsteget när du strömsätter resten av anläggningen.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Retroperra skrev:Det vanliga förfarandet i PA sammanhang är att dra ner nivåerna på slutsteget när du strömsätter resten av anläggningen.
Haft 4-5 olika typer av mixerbord genom åren och aldrig haft detta problem tidigare. Men det låter vettigt att stänga av det i den ordningen du skriver. Kan man gör någon fix som säkrar upp det?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Klart det går att trixa till det om man vill. Enklast är en högtalarväxel där du kan slå av och på högtalarna. Starta mixerbordet först och sedan slå på högtalarna. Dock kvarstår problemet i mixern men du skyddar högtalarna från strömspiken som får det att knäppa till.
Kan vara så att av/på knappen börjar bli sliten så det blir en ljusbåge inne i brytaren.
svanted

Inlägg av svanted »

det är nästan omöjligt att komma ifrån en spänningsspik vid tillslag av förförstärkare.
därför sitter det ofta ett relä med fördröjning på utgången på slutsteg.
för är man oförsiktig kan man blåsa högtalarelement.
becker

Inlägg av becker »

Slå på förstärkaren sist, och stäng av den först.
superx

Inlägg av superx »

Finns problemet du beskriver är det svårt att fixa det på annat sätt än vad som redan beskrivits. Antagligen beror det på att din nuvarande mixer använder enkel matningsspänning och kopplingskondensatorer i ljudkretsen. Då sticker signalen åt fanders när man slår på och av. Grejer som är byggda med symetrisk (+-) matning där signalen vilar vid 0 volt utan input smäller väldigt lite.

Det finns kretsar som detekterar spänningsfall och försöker koppla ifrån signalen, men min erfarenhet är att det då redan är försent i dessa sammanhang.
Användarvisningsbild
Castello

Inlägg av Castello »

Jag har flera liknande erfarenheter, det är inte ovanligt. Som redan skrivits är det en god vana att slå på apparaterna i stigande ordning, typ cd-spelare -> Förstärkare -> slutsteg. Slå sedan av dem i omvänd ordning.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Synd det inte vwrkar gå "lätt" att lösa. Speciellt när andra faniljemedlemmar "lätt" glömmer hur man ska göra :)
Skriv svar